عدم موافقت با اعلام نرخ باز پرداخت تسهیلات ارزی در قرارداد قطعه سازان / هیچ امیدی به بانک مرکزی نیست!

پرشین خودرو: امروز مقصر اصلی وضع کنونی خودروسازان فقط بانک مرکزی است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، متاسفانه بانک مرکزی بنا دارد به واحدهای تولیدی به خصوص بخش خودرو و قطعه سازی کشور هیچ اعتبار و تسهیلاتی پرداخت نکند بطوریکه قطعه سازان مخالف دریافت تسهیلات ارزی نیستند بلکه این تسهیلات با هر ارزی تخصیص داده شود را دریافت خواهند کرد منتهی باید نرخ باز پرداخت تسهیلات در قرارداد ذکر شود.

قطعه سازان مخالف دریافت تسهیلات ارزی نیستند

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اعلام این مطلب اظهار داشت : قطعه سازان نگرانند چنانچه به هر دلیلی تسهیلات ارزی 844 میلیون یوروریی را دریافت کردند اما نرخ تبدیل ریالی آن در قرارداد شفاف نشود و با هر تلاطم شدید ارزی با زیان هنگفتی مواجه شوند.

فرهاد به نیا با اشاره به عدم موافقت بانک مرکزی با تعیین نرخ بازپرداخت تسهیلات ارزی به خودروسازان ، عنوان کرد : حتی اگر قطعه سازان می پذیرفتند که باز پرداخت تسهیلات ارزی را به نرخ روز پرداخت کنند معتقدم بانک مرکزی تسهیلات 844 میلیون یورویی مصوب دولت را به قطعه سازان پرداخت نمی کرد چون بانک مرکزی بنا را بر این گذاشته به واحدهای تولیدی علی الخصوص بخش خودرو و قطعه سازی کشور تسهیلاتی پرداخت نکند.


تبدیل دارایی های غیر نقدی خودروسازان به سرعت غیر ممکن است

وی ضمن اشاره به اینکه هیچ امیدی به بانک مرکزی نیست ، توضیح داد : بارها مدیرکل بانک مرکزی در جلسات متعدد با خودروسازان اعلام کرده است که خودروسازان نیاز مالی شان را از محل دارایی های غیر نقدی تامین کنند. این در حالی است که تبدیل دارایی های غیر نقدی خودروسازان زمانبر است و به سهولت و سرعت اجرای آن غیر ممکن است.


روند رو به رشد بدهی خودروسازان به قطعه سازان / مطالبات قطعه سازان به بیش از 20 هزار میلیارد تومان رسید

وی در ادامه با اشاره به روند رو به رشد بدهی خودروسازان به قطعه سازان اظهار داشت : ادامه وضع موجود باعث شده که بدهی خودروسازان به قطعه سازان به بیش از 20 هزار میلیارد تومان برسد و توان ادامه تولید از قطعه سازان گرفته شود در حالی که برنامه شرکتهای خودروساز افزایش تیراژ تولید است.

 

فرهاد بهنیا

 

هشدار تعطیلی صنعت خودرو و قطعه سازی تا یک ماه آینده

عضو انجمن قطعه سازان تاکید کرد : در حال حاضر حدود 600 تا 700 هزار پرسنل در بخش های خودروسازی و قطعه سازی مشغول به کار هستند و اگر روند به همین منوال باشد ظرف کمتر از یک ماه کل صنعت خودرو و قطعه سازی کشور متوقف خواهد شد.


عملکرد بانک مرکزی در حمایت از رونق تولید زیر سوال رفت

به نیا مقصر اصلی وضع کنونی صنعت خودرو را تنها بانک مرکزی عنوان کرد و با طرح این سوال که آیا امروز عملکرد بانک مرکزی در حمایت از رونق تولید به درستی انجام می شود ؟ گفت : باید راهکاری برای وضع موجود اندیشیده شود و در شرایطی که مقام معظم رهبری نیز بر مساله رونق تولید تاکید جدی دارند باید بانک مرکزی نیز به موضوع رونق تولید توجه نموده و به جاده اصلی خود وارد شده و به رونق تولید کمک نماید.


مهمترین وظیفه دولت تامین نقدینگی برای صنعت خودرو و قطعه سازی است / لزوم جلسه فوری دولت و مجلس با بانک مرکزی

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی مهمترین وظیفه دولت تامین نقدینگی برای صنعت خودرو و قطعه سازی است ، خاطر نشان کرد : امروز اولویت اول وزارت صنعت ، خودروسازان و کمیسیون صنایع مجلس باید تدوین راهکاری برای تامین نقدینگی این صنعت باشد و در جلسه ای فوری با بانک مرکزی به سرعت این نقدینگی را تامین نمایند زیرا اگر فکر عاجلی برای این وضعیت نکنند به طور حتم این صنعت می خوابد .


دویدن برای نقدینگی در راهروهای خودروسازان !

به گفته وی در شرایطی امروز قطعه سازان در راهروهای خودروسازان به دنبال نقدینگی می دوند که بانک مرکزی بنا گذاشته تا به صنعت خودرو و قطعه سازی کشور اعتباری داده نشود.

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در ادامه با یاد آوری مصوبه سال گذشته دولت برای اختصاص تسهیلات 11 هزار میلیارد به خودروسازان ، به خبرنگار پرشین خودرو گفت : سال 97 هیات دولت تسهیلاتی 11 هزار میلیاردی را با سود 24 درصدی مصوب کرد تا در حوزه ایجاد خطوط جدید و تعمیق ساخت داخل و تامین نیاز به واردات در صنعت خودرو و قطعه سازی سرمایه گذاری شود که اواخر سال گذشته 4 هزار میلیارد تومان ازاین تسهیلات ریالی به قطعه سازان پرداخت شد و الباقی این تسهیلات به اردیبهشت امسال موکول شد که با اتمام مهلت پرداخت این تسهیلات در اردیبهشت نیز پرداختی صورت نگرفت و پس از آن این مصوبه توسط هیات دولت تمدید شد اما این بار بانک مر کزی اعلام کرد که الباقی تسهیلات به صورت ارزی به قطعه سازان پرداخت می شود و مقرر گردید 844 میلیون یورو معادل 7 هزار میلیارد تومان در اختیار واحدهای قطعه سازی قرار گیرد.

به نیا افزود : البته اساس تصمیم گیری ها مقرر گردید که بخش دوم تسهیلات ارزی برای قطعات وارداتی و تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدها هزینه شود ضمن اینکه قطعه سازانی که نیاز ارزی ندارند از خودروسازان به صورت ریالی این تسهیلات را دریافت کنند که در صورتی که این برنامه اجرا می گردید آهنگ خوبی برای تولید در صنعت خودرو و قطعه سازی بود.


عملکرد بانک مرکزی موجب توقف 190 هزار خودرو در کف شد

وی در پایان با اشاره به پیشنهاد قطعه سازان برای دریافت تسهیلات ارزی ، خاطر نشان کرد : دومین در خواست و راهکار قطعه سازان دریافت معادل تسهیلات ارزی به صورت ریالی بود بر این اساس پیشنهاد گردید این تسهیلات ارزی در سایر بخش هایی که نیاز ارزی وجود دارد هزینه شود که متاسفانه این مساله نیز با مخالفت شدید بانک مرکزی مواجه شد و اعلام گردید خودروسازان از منابع دیگری نیاز نقدینگی شان را تامین کنند که نتیجه چنین تصمیمی از سوی بانک مرکزی باعث توقف 190 هزار دستگاه خودرو ناقص در کف شرکتهای خودروساز بود.

کد خبر 117011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha