دلیل عدم پرداخت تسهیلات ارزی به خودروسازی چیست؟

پرشین خودرو: با وجود گذشت ۶ماه و اندی از سال، بانک مرکزی هنوز تسهیلات ارزی وعده داده شده از سوی دولت را در اختیار زنجیره خودروسازی کشور قرار نداده است؛ این در حالی است که به گفته دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، دلیل عدم پرداخت تسهیلات موردنظر، محدود شدن روابط بانک مرکزی و صنعت خودرو به دلیل ورشکستگی دو خودروساز بزرگ کشور است.

به گزارش پرشین خودرو، سال گذشته بود که دولت در راستای تامین نقدینگی موردنیاز خودروسازان و قطعه‌سازان، تسهیلات ارزی و ریالی برای آنها در نظر گرفت.

 

خودروسازان

 

بخش ریالی آن‌که ۴هزار میلیارد تومان بود، در اواخر سال پرداخت و صرف بدهی خودروسازان به قطعه سازان شد، با این حال پرداخت تسهیلات ارزی به مشکل خورد. قرار بود ۸۴۴ میلیون یورو در اختیار زنجیره خودروسازی کشور قرار گیرد، اما به دلایل مختلف به ویژه شرط بانک مرکزی مبنی بر اینکه بازپرداخت آن به قیمت روز ارز باشد، این اتفاق رخ نداد.

حالا اما دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی پرده از دلیل اصلی عدم پرداخت تسهیلات ارزی برداشته و می‌گوید: با توجه به اینکه دو خودروساز بزرگ کشور طبق قانون ورشکسته اعلام شده‌اند، بانک مرکزی نیز همکاری با آنها را محدود کرده و در نتیجه با گذشت بیش از شش ماه از قرار پرداخت تسهیلات ارزی، این وعده عملی نشده است. به گفته آرش محبی نژاد، تا وقتی خودروسازان از شمول ورشکستگی خارج نشوند، همکاری سیستم بانکی با آنها محدود خواهد بود.

با توجه به اظهارات وی، زنجیره خودروسازی عملا و تا وقتی ایران خودرو و سایپا از شمول ورشکستگی خارج نشوند، دستش به تسهیلات ارزی نخواهد رسید، مگر آنکه دولت روی استقلال بانک مرکزی پا گذاشته و سیستم بانکی را مجبور به پرداخت تسهیلات موردنظر کند.

منبع: دنیای اقتصاد

کد خبر 117028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha