کد خبر 117110
۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲
۴ مرز چذابه، شلمچه، مهران و خسروی باز است

پرشین خودرو: رئیس ستاد اربعین حسینی گفت: هر ۴ مرز برای تردد زوار باز است و باید مردم همکاری کنند تا دچار ازدحام در مرز مهران نشویم.

به گزارش پرشین خودرو، حسین ذوالفقاری رئیس ستاد اربعین حسینی در نشست خبری صبح امروز گفت: تا کنون بیش از ۲ میلیون و ۳۲۵ هزار و ۹۰۸ نفر در سامانه سماح ثبت نام کردند.

وی ادامه داد: ۱۵۰ هزار گذرنامه صادر شده است که نسبت به سال گذشته ۹۷ درصد افزایش صدور گذرنامه داشتیم و ۴۰۰ هزار برگ تردد صادر شده است.

ذوالفقاری ادامه داد: تا این لحظه بیش از سه هزار و صد دستگاه کامیون حامل بار از کشور خارج شده و تا حدود ۶ هزار کامیون امکانات تغذیه را خارج خواهند کرد.

به گفته وی در حال حاضر ۴ مرز چذابه، شلمچه، مهران و خسروی باز هستند.

 

مرز چذابه


وی گفت: طبق آمار از اول صفر تا ۷ صفر ۴۷۹ هزار نفر از مرزها خارج شده اند و وارد خاک عراق شدند که نسبت به همین بازه زمانی در پارسال ۳۳۹ درصد افزایش را داشتیم. سال گذشته در این بازه زمانی ۱۰۹ هزار نفر و ۱۸۶ نفر از مرز خارج شده بودند.


رئیس ستاد اربعین حسینی بیان کرد: بیشترین عبور را از مرز مهران داشتیم که امیدواریم زوار همکاری کنند تا دچار ازدحام در مرز مهران نشویم.

وی ادامه داد: در ارتباط با زوار خارجی و خصوصا پاکستانی ها از مرزها عبور کردند. ما در مرزهای آذربایجان، ترکیه و افغانستان ستاد استقبال از زوار را در نظر گرفتیم. از طرف عراق در مرز شلمچه برای عبور زائران خارجی داریم که گفتند از این مرز عبور نکنند در حالیکه ما توافق کرده بودیم زوار خارجی از این مرز عبور کنند و در حال رایزنی هستیم.


رییس ستاد اربعین گفت: درباره مجموعه حمل و نقل مسافربری باید بگویم که در کشور ۱۲ هزار اتوبوس آماده به کار است که نقل و انتقال مردم در داخل کشور را انجام می دهد.


وی ادامه داد: شهرداری هم ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای این کار در نظر گرفته که ۱۳۰۰ دستگاه برای داخل عراق و مابقی آن برای داخل کشور در نظر گرفته شده است.‌


به گفته وی ۲۵۰ وسیله حمل و نقل نیز از طریق سپاه به ما داده شده است. یه طور کلی مساله حمل و نقل را با ۱۱ هزار و ۱۵۰ دستگاه حمل و نقل در داخل خاک ایران و عراق مدیریت می‌کنیم.


وی بیان کرد: ما خواستیم آن دسته از افرادی که وسیله نقلیه دارند، خودشان را معرفی کنند و در این خصوص به دیگر زوار کمک کنند تا به مرز بروند از این رو سعی کردیم پارکینگ‌ها را اضافه کنیم.


ذوالفقاری درباره کاپوتاژ خودرو به عراق نیز گفت: ما این بخش را کمتر کرده‌ایم تا داخل کشور هم بتوانند خدمت رسانی کنند. البته این اتوبوس‌ها در داخل عراق برای افرادی استفاده می‌شود که مشکلات خاصی دارند. حداکثر ظرفیت برای کاپوتاژ چهارصد دستگاه اتوبوس است.


ذوالفقاری ادامه داد: به دلیل مشکلاتی که برای خود مردم که با وسیله شخصی خود به عراق می‌روند ایجاد می شود، تصمیم گرفته شد که در این ایام یعنی از دیروز تا پایان مهرماه کاپوتاژ خودروهای شخصی به داخل عراق صورت نگیرد. قیمت بنزین، نبود زیرساخت مثل جاده‌ها و نبود پارکینگ در کشور عراق موجب شد که ما با کشور عراق به این تصمیم برسیم.

وی درباره بحث امنیت در کشور عراق با اشاره به اینکه سه مرجع درباره بحث امنیت در عراق مطرح هستند، گفت: دولت عراق، ستاد اربعین در عراق و ستاد کل نیروهای مسلح مسئول امنیت در عراق هستند. ستاد کل نیروهای مسلح به دلیل اینکه امنیت در آن سوی مرزها را برعهده دارد در این بخش سهیم هستند. از سوی هر سه مرجع اعلام شده که هیچ نگرانی در خصوص امنیت در عراق وجود ندارد. البته ما هم تأکیداتی در این زمینه داشته ایم.

وی در ادامه بیان کرد: در خصوص تردد زوار در مرزها مشکل خاصی وجود ندارد. البته در برخی شهرهای عراق که زوار می خواستند از آنجا عبور کنند، معطلی هایی وجود داشته است که زوار باید کمی حوصله داشته باشند چون به هر حال تعداد تردد بالاست. خصوصا زواری که با خودرو وارد نجف شدند ممکن است دچار معطلی شوند.

وی خاطرنشان کرد: تا امروز تنها دو تصادف در مسیر اربعین داشتیم که ۳۰ زخمی و دو کشته داشته و ۳ میلیارد تومان پرداخت بیمه ای صورت گرفته است.

وی یادآور شد: تا این لحظه از سوی افراد تروریسم یا معترض از خارج از کشور مشکلی ایجاد نشده است.

رئیس ستاد اربعین حسینی در پاسخ به این سوال که قرار بود مرز خسروی روز جمعه بازگشایی شود و این تأخیر بابت چه بود؟ بیان کرد: نکته این جاست که ما در مرز خسروی مشکلی نداشتیم و در مسیر نیز مشکلی وجود نداشت بلکه مشکل در بغداد و در بحث کنترل های امنیتی عبور و مرور بود. همکاران ما در کرمانشاه با طرف عراقی مذاکراتی کردند و اعلام شد از روز جمعه آمادگی داریم مرز را فعال کنیم. روز جمعه جلسه ای گذاشته شد و صحبت شد که آیا زوار از بغداد عبور کنند یا مسیر دیگر که با توجهت به مسائل دیگری که در عراق به خاطر مسائل امنیتی بود، طرف عراقی مسیر دیگری را مشخص و اعلام کردند که باید مسیر را معرفی کنند و امکاناتی را برای آن ایجاد کنند و علت تأخیر در بازگشایی مرز خسروی این بود.

ذوالفقاری تصریح کرد: امروز ۸:۴۵ صبح تردد از مرز خسروی آغاز شده است و تا این ساعت با احتساب تردد های قبلی که در این مرز وجود داشته ۱۵ هزار نفر از زوار از مرز خسروی عبور کردند.

وی در پاسخ به این سوال که مرز خسروی از چه ساعت تا چه ساعتی برای تردد زائران باز است؟ گفت: این مرز از ۷ صبح تا ۵ بعدازظهر فعال است. این را هم تأکید کنم که مسیر جدیدی در آن طرف مرز خسروی جایگزین شده، مسیر طولانی نیست و ۴۰-۴۵ کیلومتر است.

رئیس ستاد اربعین حسینی در پاسخ به این سوال که چه تعداد خبرنگار و تصویربردار به اربعین اعزام می شوند؟ اظهار داشت: ما برای ۳ هزار خبرنگار و ۶۰ دستگاه اس ان جی، تدارکات لازم را دیده ایم و بحث های هماهنگی جا و مکان نیز انجام شده است.

ذوالفقاری درباره مشکل اتصال اینترنت و اختلال در آن در کشور عراق طی روزهای گذشته بیان کرد: با طرف عراقی توافق شده است که اینترنت را در آن طرف مرز تقویت کند.

رئیس ستاد اربعین حسینی در پاسخ به این سوال که برای بازگشت زوار چه تدارکاتی خاص در نظر گرفته شده، گفت: مشکل اینجاست که عراقی ها از صبح اربعین موکب ها را جمع می کنند. ما اعلام کردند ۲ تا ۳ روز بعد از اربعین، موکب داران ایرانی به زوار خدمات دهی کنند اما چون موکب داران عراقی تعداد بالایی هستند وقتی موکب های خود را جمع می کنند، تعداد موکب های ایرانی پاسخ های نیاز همه کاروان ها نیست. اما مشکلی که همه ساله داریم این است که بعداز مراسم اربعین، حرکت به سمت مرزها، شدت میگیرد و خصوصا در بخش عراق جاده ها کشش این میزان جمعیت را ندارند و اگر زوار وسیله نقلیه نیز داشته باشند به دلیل ازدحام جمعیت، مجبور می شوند پیاده شوند و پیاده به سمت نجف حرکت کنند. تأکید ما این است که زوار محترم سفر خود را مدیریت کنند و روز قبل یا بعد از اربعین به سمت مرزها حرکت کنند اما در مجموع توانسته ایم، ۱۵۰۰ دستگاه در داخل عراق برای حمل و نقل زائران تهیه کنیم.

وی افزود: البته باید در نظر بگیریم که عراقی ها نیز در این ایام به دنبال کسب و کار هستند و ما نمی توانیم بیشتر از این وسیله نقلیه داخل خاک عراق داشته باشیم.

به گفته ذوالفقاری جاده مهران تا ۲۲۰ هزار نفر در روز را می تواند برای تردد جوابگو باشد و اگر به این تعداد ۱۰۰ هزار نفر اضافه شود، مشکلاتی در تردد ایجاد می شود اما تمام امکانات کشور تا جایی که امکان دارد پای کار آمده اند.

رئیس ستاد اربعین حسینی درباره هزینه حمل و نقل در خاک عراق، تأکید کرد: ستاد اربعین در عراق بر این موضوع با همکاری طرف عراقی نظارت دارد که هزینه های بیشتر از زوار طلب نکنند. سال گذشته شاهد بودیم که زمان برگشت، هزینه های بیشتری از زوار طلب می کردندکه همان سال با همکاری تولیت نجف، جلوی این کار گرفته شد. البته در عراق بحث کنترل و نظارت بر عهده ما نیست و ما نمی توانیم به بحث مسائل داخلی در کشور عراق ورود کنیم. با این همه همکاری های لازم را از طرف عراقی دریافت کرده ایم که اجحافی در حق دیگران صورت نگیرد.

وی همچنین درباره بحث بهداشت و درمان در کشورعراق و موضوع ویروس ها و بیماری هایی که ممکن است همراه با زائران اربعین به کشور وارد شود و تلاش وزارت بهداشت در این زمینه بیان کرد: وزارت بهداشت و درمان توافق نامه ای را با وزارت بهداشت عراق دنبال می کند که نظارت بر امور بهداشتی در خاک عراق را برعهده دارد که شامل نظارت بر تغذیه و موارد بهداشتی زوار و آموزش آنها می شود که در حال انجام است. در کنار این اگر در مرزها هنگام بازگشت زوار افرادی با علائمی مشاهده شوند، وزارت بهداشت این پیش بینی را کرده که آنها تحت درمان و بیماری ها تحت کنترل قرار گیرد.

منبع: مهر

کد خبر 117110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha