بهترین خودروهای سال ۲۰۱۹ از نگاه جرمی کلارکسون

پرشین خودرو: جرمی کلارکسون در مراسم برترین‌هایِ سال ۲۰۱۹ دنیای خودرو از دیدگاه نشریه‌ی ساندی‌تایمز، بهترین مدل سوپراسپرت و محصول مردمی را اعلام کرد.

به گزارش پرشین خودرو،  هفته‌ی گذشته، مراسم انتخاب برترین‌های دنیای خودرو از نگاه نشریه‌ی ساندی‌تایمز (The Sunday Times) با حمایت برند لاستیک‌سازی بریجستون (Bridgestone) برگزار شد. در این مراسم، بهترین خودروهای سال از نگاه مخاطبان و کارشناسان ساندی‌تایمز انتخاب شدند و جرمی کلارکسون، مجری پرطرفدار برنامه‌هایی مثل تاپ‌گیر (Top Gear) و گرندتور (The Grand Tour) و نویسنده‌ی این نشریه، دو خودرو برترش در سال ۲۰۱۹ را اعلام کرد.

 

درحالی‌که ساندی‌تایمز در چند بخش، خودروهای برتر سال را انتخاب کرده بود، کلارکسون فقط در دو کلاس، بهترین‌های سال ۲۰۱۹ را انتخاب کرد؛ بهترین سوپراسپرت و برترین خودرو مردمی سال ۲۰۱۹. کلارکسون که سال گذشته لامبورگینی هوراکان پرفورمانته را بهترین خودرو سال معرفی کرد، امسال در انتخابش کمی تخصصی‌تر، اما در عین‌حال سرگرم‌کننده‌تر بود.

 

کلارکسون بهترین سوپراسپرت سال ۲۰۱۹ را فراری 488 پیستا اعلام کرد و گفت:

دلیل خیلی خوبی برای انتخاب این خودرو دارم. کسانی که با این مدل رانندگی کرده‌اند، می‌دوانند خودرویی فوق‌العاده‌ و واقعا باورنکردنی است. خوشبختانه فراری در دو هفته‌ی اخیر در پیست بی‌نظیر بوده است؛ البته در جاده نیز محصولاتش مانند هیچ‌یک از سوپراسپرت‌های دیگر نیست.

کلارکسون همان‌طورکه انتظار می‌رفت، چاشنی طنز را هم به‌ صحبت‌هایش اضافه کرد:

خودروهای فراری به‌گونه‌ای حس سبکی و ظریفی دارند؛ اما آنچه خیلی درباره‌ی مدل 488 پیستا دوست دارم، این است که مدل قبلی، یعنی 488 Speciale را بی‌ارزش نشان می‌دهد. جیمز مِی هم 488 Speciale رو دارد؛ البته الان دیگر ارزش آهن‌پاره هم ندارد. پس، 488 پیستا جیمز مِی را نابود کرده که باعث خوشحالی من است.

 

فراری

 

488 پیستا از جدیدترین خودروهای موتورمیانی V8 فراری محسوب می‌شود که از زمان رونمایی تاکنون، تحسین کارشناسان، متخصصان و علاقه‌مندان دنیای خودرو را به‌دنبال داشته است. پیشرانه‌ی ۸ سیلندر Vشکل ۳/۹ لیتری تویین‌توربوشارژ فراری 488 پیستا که ۷۱۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند، بهترین موتور سال ۲۰۱۹ جهان انتخاب شده است. درحقیقت، فراری برای چهارمین سال پیاپی است که تولیدکننده‌ی بهترین پیشرانه‌ی سال اعلام می‌شود. مدل پیستا براساس خودروهای مسابقه‌ای 488 Challenge و 488 GTE فراری مهندسی شده است.

 

کلارکسون پیش‌از‌این در نشریه‌ی ساندی‌تایمز و بررسی مفصلش از 488 پیستا نوشته بود:

زمانی بود که هیچ خودرویی، حتی فراری، نمی‌توانست ۷۱۱ اسب‌بخار را تحمل و مدیریت کند. محور عقب خودرو منحرف می‌شد و هیچ‌وقت نمی‌شد در هیچ جاده‌ای، در هر دنده‌ای بیش از یک یا دو ثانیه پدال گاز را تا انتها پایین برد. باوجوداین، در پیستا شرایط فرق کرده است؛ زیرا پیشرانه‌ی توربوشارژ را با حسی مشابه نمونه‌ی تنفس‌طبیعی مهندسی و گشتاور را در ابتدای ۶ دنده محدود کرده است. به‌ همین دلیل، هرزگردی دیوانه‌وار چرخ‌ها وجود ندارد؛ یعنی ترس و وحشت حذف می‌شود و با این خودرو می‌توان باسرعت رانندگی کرد. با 488 پیستا همیشه دوست دارید باسرعت رانندگی کنید.

 

بنتلی

 

پس از تعریف و تمجید از شاهکار فراری، کلارسکون خودرویی را انتخاب کرد که هزاران جمله و دلیل کنایه‌آمیز پشتش است. از دیدگاه نویسنده‌ی ۵۹ ساله‌ی ساندی‌تایمز، بهترین خودرو مردمی سال ۲۰۱۹، بنتلی کنتیننتال GT V8 با قیمت پایه ۱۵۲ هزار و ۲۰۰ پوند در بریتانیا (حدود ۲۰۰ هزار دلار در آمریکا) است. این انتخاب خنده و تشویق حاضران را در پی داشت که کلارکسون گفت:

می‌دانم همه‌ی شما من را مسخره می‌کنید؛ اما اجازه دهید دلیل این انتخاب را توضیح بدهم: ۱. بنتلی زیرمجموعه‌ی فولکس‌واگن است و همان‌طورکه همه می‌دانیم، فولکس‌واگن (در زبان آلمانی) یعنی «خودرو مردم»؛ ۲. در منطقه‌ای که زندگی می‌کنم، همه‌ی مردم بالگرد دارند؛ پس بنتلی کنتیننتال GT V8 خودرو مردم است؛ ۳. وقتی خودروها را بررسی می‌کنم و قیمت و ارزش نهایی را در نظر می‌گیرم، درباره‌ی بنتلی شگفت‌زده می‌شوم. باورنکردنی است که خودرو بنتلی با این همه کیفیت و امکانات، چنین قیمت ارزانی دارد. محصولات بنتلی همیشه ارزان‌تر از قیمت موردانتظار هستند؛ به‌‌ویژه وقتی داخل کابین می‌نشینید، خودروهای بسیار ویژه‌ای هستند.

 

کلارکسون درپایان مراسم، برای معرفی برجسته‌ترین شخصیت سال دنیای خودرو از نگاه ساندی‌تایمز هم روی صحنه رفت و گفت:

بابت حضور نداشتن دو همکارم در این مراسم عذرخواهی می‌کنم. ریچارد هموند معمولا در مراسم‌ها رفتارهای عجیبی دارد و احتمالا به‌ همین دلیل هم اینجا نیست. جیمز مِی را نمی‌دانم و حدس می‌زنم به‌‌دلیل اینکه خودرو برقی خریده است، شاید مشغول شارژ آن است. اگر به این مراسم آمده بود، حتما به‌‌دلیل انتخاب خودرو برقی در فهرست برترین‌ها بود؛ هرچند در کلاس بهترین خودرو برقی، خوشحال می‌شد. مطئمن باشید من هیچ‌وقت خودرو برقی نمی‌خرم؛ هیچ‌وقت.

 

گای مارتین

 

پس از اینکه کلارکسون مأموریتش درباره‌ی خودروهای برقی را انجام داد، برترین شخصیت سال در دنیای خودرو، گای مارتین، موتورسیلکت‌سوار حرفه‌ای بریتانیایی، اعلام شد. این جایزه سال گذشته به کلارکسون رسیده بود.

انتخاب بهترین‌های دنیای خودرو، برای دومین سال است که در ساندی‌تایمز انجام می‌شود. برای فهرست امسال، بیش از ۲۷۰ هزار رأی مردمی ثبت شده است. فهرست بهترین خودروهای سال ۲۰۱۹ ساندی‌تایمز به‌شرح زیر است.

  • برترین خودرو سال از دیدگاه هیئت داوران ساندی‌تایمز: پورشه 911
  • برترین خودروساز سال از دیدگاه مخاطبان ساندی‌تایمز: ولوو
  • برترین خودرو کراس‌اور/شاسی‌بلند کوچک سال از دیدگاه مخاطبان ساندی‌تایمز: ولوو XC40
  • برترین خودرو شاسی‌بلند خانوادگی سال از دیدگاه مخاطبان ساندی‌تایمز: رنجرور ایووک
  • برترین خودرو خانوادگی سال از دیدگاه مخاطبان ساندی‌تایمز: ولوو V60
  • برترین خودرو آفرود سال از دیدگاه مخاطبان ساندی‌تایمز: فورد رنجر رپتور
  • برترین خودرو شهری سال از دیدگاه مخاطبان ساندی‌تایمز: فورد فیِستا
  • برترین خودرو اسپرت سال از دیدگاه مخاطبان ساندی‌تایمز: استون مارتین DBS سوپرلجرا ولانته
  • برترین خودرو برقی سال از دیدگاه مخاطبان ساندی‌تایمز: تسلا مدل 3
  • برترین طراحی خودرو سال از دیدگاه مخاطبان ساندی‌تایمز: مک‌لارن GT
  • برترین خودرو هاچ‌بک قدرتمند سال از دیدگاه مخاطبان ساندی‌تایمز: مرسدس AMG A35
  • برترین خودرو بریتانیایی سال از دیدگاه مخاطبان ساندی‌تایمز: بنتلی کنتیننتال GT V8
  • برترین خودرو لوکس سال از دیدگاه مخاطبان ساندی‌تایمز: مرسدس‌بنز S63 کروک

منبع: زومیت

کد خبر 117116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha