تزریق نقدینگی صورت نگیرد هیچ ضمانت اجرایی برای تحقق میزهای تخصصی ساخت داخل نیست

پرشین خودرو: مهمترین پیش نیاز برای برای دستیابی به اهداف تعمیق داخلی سازی قطعات خودرو و صرفه جویی ارزی ناشی از برگزاری 5 میز تخصصی ساخت داخل، تامین مایحتاج صنعت قطعه سازی در دو بخش تامین نقدینگی و سرمایه در گردش است جریانی که تا زمانی که سیاست های بانک مرکزی تغییر نکند و اولویت رونق تولید در دستور کار این نهاد قرار نگیرد هیچ ضمانت اجرایی برای به نتیجه رسیدن میزهای تخصصی ساخت داخل در صنعت خودرو وجود نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در جریان دومین میز داخلی‌سازی قطعات خودرو که ابتدای هفته جاری برگزار شد قرارداد همکاری میان 36 قطعه‌ساز برای داخل‌سازی 42 قطعه منعقد شد. بر اساس اعلام وزارت صنعت ارزش این قراردادها هزار و 200 میلیارد تومان و هدف‌گذاری صورت گرفته برای صرفه‌جویی ارزی در دومین میز داخلی‌سازی قطعات خودرو، 91 میلیون یورو پیش‌بینی شده است.

در شرایطی این میزان صرفه‌جویی ارزی در میز دوم از سوی سیاست‌گذار کلان خودرو هدف‌گذاری شده است که پیش‌تر و در میز اول که در تیرماه سال‌جاری برگزار شد، 85 میلیون یورو کاهش ارزبری در صنعت خودرو مورد توجه قرار گرفته بود حال در شرایطی مدیران وزارت صنعت از برگزاری 3 میز دیگر تا پایان سال خبر می دهند که به گفته یک مقام مسئول در انجمن قطعه سازان تا زمانی که تزریق نقدینگی از سوی بانک مرکزی صورت نگیرد هیچ ضمانت اجرایی برای به نتیجه رسیدن میزهای تخصصی ساخت داخل وجود نخواهد داشت.

باید بانک مرکزی سیاست رونق تولید در دستور کار قرار دهد

آرش محبی نژاد  در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن هشدار نسبت به تبعات سیاست های تعیین شده در بانک مرکزی عنوان کرد: تداوم سیاست های تعیین شده در بانک مرکزی در آینده نزدیک بحران بیکاری، تعطیلی و توقف تولید در کارخانجات را رقم خواهد زد.

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی کشور با توجه به برگزاری دومین میز تخصصی صنعت خودرو برای تعمیق ساخت داخل قطعات، مهمترین پیش نیاز دستیابی به اهداف کلان تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو را تامین مایحتاج صنعت قطعه سازی در دو بخش نقدینگی و سرمایه در گردش اعلام کرد و افزود: تا زمانی که سیاست های بانک مرکزی تغییر نکند و اولویت رونق تولید در دستور کار این نهاد قرار نگیرد هیچ ضمانت اجرایی برای به نتیجه رسیدن میزهای تخصصی ساخت داخل در صنعت خودرو وجود نخواهد داشت.

 

آرش محبی نژاد



وی تصریح کرد: گر چه استارت نهضت ساخت داخل در صنعت خودرو بسیار خوب زده شد و امید و انگیزه زیادی را در مجموعه قطعه سازی کشور ایجاد کرده است اما با سیاست هایی که در کشور و مجموعه بانک مرکزی وجود دارد به نظر می رسد این کار تا حدی جلو خواهد رفت اما در نهایت با عدم تزریق نقدینگی حرکت ابتری می شود.

اهداف تعیین شده فعلی برای بانک مرکزی اشتباه است

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشوربا اشاره به اینکه اهداف تعیین شده فعلی برای بانک مرکزی اشتباه است، به خبرنگار پرشین خودرو گفت: رویه فعلی دستور کار بانک مرکزی اشتباه است که این مجموعه اشتباه عمل می کند و چنانچه صورت مساله تغییر کرده و اولویت رونق تولید شود و بانک مرکزی بپذیرد که تغییرات نرخ ارز و افزایش نرخ تورم باید متناسب بوده و با یک ثباتی افزایش یابد، به طور قطع در میان مدت و بلند مدت شاهد شکوفایی و رونق اقتصادی در کشور بوده و آن خطری که نگران آن هستیم هر گز اتفاق نخواهد افتاد.

سیاست های انقباضی و تحدید تقاضا تنها اقدام دولت در مقابل تحریم های صنعت خودرو

محبی نژاد با بیان اینکه نقدینگی خون در رگ های صنعت است، تاکید کرد: صنعت خودرو تنها صنعتی است به طور مستقیم مورد تحریم های آمریکا واقع شد اما آیا در این راستا اقدامی در جهت شکستن این تحریم ها جز سیاست های انقباضی و تحدید تقاضا و قفل زدن بر خزانه و جلوگیری از تولید صورت گرفته است؟

وی گفت: متاسفانه هماهنگی و انسجامی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی و مجموعه ارکان مختلف دولت و مجلس وجود ندارد و عدم تمرکز در تصمیم گیری بین دستگاههای مر بوطه موجب شده که هر دستگاهی به صورت جزیره ای تصمیم گیری کند به طوری که امروز مجموعه ای به هم پیوسته و واحد در بخش کلان صنایع به خصوص صنعت خودرو مشاهده نمی شود.

وی معتقد است که اختیارات وزارت صنعت و معدن در بخش تامین نقدینگی محدود است از این رو این مجموعه بدون همراهی بانک مرکزی و نبود سیاست های همسو قادر به تامین نقدینگی صنایع به خصوص صنعت خودرو و قطعه سازی نخواهد بود.

این فعال در بخش قطعه سازی کشور خاطر نشان کرد: روشی که هم اکنون توسط بانک مرکزی در حال اجراست به صورت مصنوعی و مقطعی پاسخ خواهد داد و بدون شک این کار اثرات مخربی را در آینده به دنبال خواهد داشت هر چند که خیلی تداوم نخواهد داشت.

محبی نژاد با اشاره به نام گذاری هوشمندانه امسال به سال رونق تولید گفت: بر همین اساس باید اولویت اصلی کشور رونق تولید باشد چرا که با تولید است که می توانیم به صورت اصولی نه مصنوعی و دستوری نرخ ارز و تورم را مهار کنیم و ثباتی اقتصادی را ایجاد نماییم.

وی با تایید اینکه این موضوع که اجرای سیاست تزریق نقدینگی در جامعه موجب افزایش پایه پولی و تورم در کشور خواهد شد، تصریح کرد: با این حال معتقدم که تزریق نقدینگی به صنایع به خصوص تولید در میان مدت موجب کاهش نرخ تورم خواهد شد.

 



به گفته وی در شرایط فعلی کشور سیاست تحدید تقاضا از سوی بانک مرکزی قابل درک نیست این در حالی است که آمارها نشان از کاهش 40 درصدی تولید خودرو در سال 97 نسبت به سال 96 و همچنین افت 34 درصدی تولید در شش ماهه اول امسال دارد.

تحریم ها اتفاقات خوبی را در صنعت قطعه سازی رقم زد

این مقام مسئول در انجمن همگن قطعه سازی کشور در ادامه به ثمرات تحریم برای صنعت خودرو ایران پرداخت و به پرشین خودرو گفت: تحریم ها هر چند تهدید بزرگی برای صنعت خودرو ایران بود اما دست آوردهای خوبی را با افزایش عمق ساخت داخل در خودروسازی ایران به همراه داشت چرا که با فشار مجبور شدیم که به توانمندی های داخلی توجه کنیم به طوری که امروز اتفاقات بسیار خوبی به خصوص در حوزه قطعه سازی صورت گرفته است.

600 میلیون یورو صرفه جویی ارزی با برگزاری 5 میز تخصصی تا پایان سال

محبی نژاد افزود: برگزاری 2 میز تخصصی تعمیق ساخت داخل مانع از خروج دهها میلیون یورو ارز از کشور خواهد شد این در حالی است که پیش بینی می شود با صرفه جویی ارزی ناشی از برگزاری 5 میز تخصصی ساخت داخل این عدد تا پایان امسال به 500 تا 600 میلیون یورو خواهد رسید.

چالش نقدینگی جریان داخلی سازی را ابتر خواهد کرد!

وی در ادامه با تاکید بر پیش نیازهای تحقق ساخت داخل و صرفه جویی ارزی ناشی از برگزاری 5 میز تخصصی ساخت داخل گفت: تامین نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای قطعه سازی فعال در میزهای تخصصی ساخت داخل و تامین سرمایه گذاری ثابت مورد نیاز برای تجهیزات، ماشین آلات و به روز آوری فن آوری مهمترین پیش نیاهای این صنعت است و در صورتی که این حوزه دچار چالش شویم این حرکت روبه رشد ابتر خواهد ماند.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی است که در آینده نه چندان دور بانک مرکزی تنها وظیفه اش تامین قوت لا یموت، دارو و خوراک و پوشاک از محل ارزهای صادراتی حاصل از خام فروشی منابع طبیعی کشور خواهد بود که قطعا چنین اقتصادی یک اقتصاد بیمار و غیر پویا خواهد بود.

دبیر انجمن همگن قطعه سازی کشور در پایان خاطر نشان کرد: تا تزریق نقدینگی از سوی بانک مرکزی صورت نگیرد هیچ ضمانت اجرایی برای به نتیجه رسیدن میزهای تخصصی ساخت داخل وجود نخواهد داشت.

کد خبر 117170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha