نابسامانی پایانه‌های اتوبوسرانی در پی افزایش سفر به عراق

پرشین خودرو: در حالی که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در پی افزایش تقاضای سفر به مرزهای عراق، اتوبوس ها را به این بخش اختصاص داده، مسافران سایر شهرها در پایانه ها سرگردان شده‌اند.

به گزارش پرشین خودرو،  اربعین امسال که به دلایلی همچون حذف روادید عراق رکورد استقبال از سفر به عتبات در سال های اخیر را شکسته موجب شده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای جبران کمبود ناوگان، بخش عمده ای از اتوبوس های موجود در پایانه های غرب و جنوب تهران را به سفرهای زائران اربعین به مرزهای چهار گانه مهران، خسروی، چزابه و شلمچه اختصاص دهد.


در حال حاضر گزارش های میدانی حاکی است فروش بلیت اتوبوس بین شهری در آستانه مراسم اربعین در مسیرهای دیگر کشور به جز مرزهای عراق به حداقل رسیده است. مراجعه به سایت پایانه فروش بلیت‌ها نشان می‌دهد فروش بلیت اتوبوس بین شهری برای کلانشهرها در حداقل تعداد ناوگان ممکن و برای شهرهای کوچکتر تقریبا متوقف شده است.

 

اتوبوس


به عنوان مثال در حالی که برای شهرهایی مانند اراک، خرم آباد، یزد، کرمان، بندرعباس، سیرجان، بیرجند، شهرهای استان های شمالی و بسیاری از شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر (غیر از کلانشهرها) روزانه ۵ تا ۷ سرویس اتوبوسرانی دایر است، به دلیل کمبود ناوگان از یک سو و افزایش تقاضای سفر به عتبات از سوی دیگر، به روزانه یک سرویس اتوبوس کاهش یافته است.

برای برخی کلانشهرها مانند شیراز و اصفهان نیز که روزانه ۱۵ تا ۲۰ سرویس ایاب و ذهاب فراهم بود، به کمتر از ۵ اعزام در هر شبانه روز رسیده و حتی برای شهری مانند اهواز دیگر نمی توان ناوگان مناسب پیدا کرد.

 

اتوبوس



این اتفاق باعث شده که مسافرانی که در این ایام نیازمند سفر با اتوبوس‌های بین شهری هستند با مشکل روبه رو شوند.



فقدان نظارت سازمان راهداری بر تاکسی‌های بین شهری/ کرایه دو برابری برخی تاکسی های پلاک «ع»

بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر نشان می‌دهد که تاکسی‌های بین راهی و مسافربرهای شخصی نیز قیمت‌ها را افزایش قابل توجهی داده‌اند. به عنوان مثال کرایه ۸۰ هزار تومانی مسیر رشت - تهران توسط دفاتر تاکسی‌های بین راهی به ۱۴۰ هزار تومان رسیده است.

همچنین نرخ مصوب تاکسی های زرد تهران – قم ۲۵ هزار تومان است که در روزهای اخیر و در پی کمبود اتوبوس، از سوی برخی تاکسی های بین شهری برای این مسیر ۴۰ هزار تومان از مسافران دریافت می شود.

از سوی دیگر فقدان اتوبوس، آژانس‌های گردشگری مجری برگزاری تورهای یک تا چند روزه داخلی را نیز با مشکل روبه رو کرده است.



ممنوعیت دربستی گرفتن اتوبوس/ تورهای گردشگری داخلی لغو شد

بر اساس بخشنامه ای که اخیرا داریوش باقرجوان مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای شرکت های اتوبوسرانی صادر کرده، صدور صورت وضعیت برای اتوبوس‌های دربستی ممنوع شده و تورهای گردشگری توریست های خارجی و ایرانی به برخی شهرهای گردشگری مانند اصفهان، یزد، کاشان و برخی شهرهای استان های گیلان و مازندران بدون اتوبوس مانده است.

 

اتوبوس



گفته می شود برخی از آژانس‌دارها در اعتراض نسبت به وضعیت ایجاد شده نامه‌ای به وزارت راه و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نوشته‌اند.

آژانس‌دارها با اعلام اینکه به جز نبود اتوبوس برای گردشگران خارجی، برای تورهای داخلی نیز با مشکل روبرو شده اند. می گویند فقدان اتوبوس باعث شده که برخی از آژانس‌ها مجبور شوند به جای لغو کامل تور به استفاده از مینی‌بوس‌ها رو بیاورند که کیفیت تورها را کاهش داده و موجب اعتراض گردشگران نیز شده است.

همچنین بررسی های میدانی نشان می دهد بخش مهمی از سفرهایی که از پایانه بیهقی به مقاصد شهرهای گردشگری کشورهای همسایه مانند باکو، استانبول و سلیمانیه لغو شده، مالکان این اتوبوس ها ملزم به ارائه خدمات به زائران شده اند.



چرا از ناوگان دیگر دستگاه ها استفاده نمی شود؟

این در حالی است که پیش از این داریوش باقرجوان در گفت وگو با خبرنگار مهر از آمادگی سایر دستگاه‌های کشور برای بسیج و هماهنگی در ارائه ناوگان خود به زائران اربعین و خدمت رسانی به آنها با استفاده از ناوگان دیگر دستگاه ها خبر داده بود؛ اما خالی شدن پایانه‌ها از اتوبوس و افزایش دو یا سه برابری کرایه‌های تاکسی‌های بین شهری که زیر نظر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای فعالیت می‌کنند، حاکی از بی‌برنامگی دولت در این زمینه است.



سوءاستفاده برخی رانندگان ناوگان عمومی مستقر در مرزها از کمبود ناوگان

برخی مسافران و زائرانی که در حال بازگشت از مرزهای چهارگانه به داخل کشور هستند، نسبت به سوءاستفاده برخی رانندگان اتوبوس ها و سواری های تحت نظارت سازمان راهداری گلایه مندند.

بنابر آنچه زائران اربعین اعلام کرده اند، برخی رانندگان اتوبوس در اوقاتی که با افزایش موج بازگشت زائران از عراق به داخل کشور به خصوص در مرز مهران مواجه می شوند، کرایه حمل مسافر از مهران تا تهران را که در حالت عادی ۹۰ هزار تومان است، ۲۰۰ هزار تومان محاسبه می کنند.

این در حالی است که هیچ یک از دستگاه های مرتبط با حمل و نقل جاده ای و نیز نهادهای نظارتی به اعتراضات مردم و مسافران پاسخگو نیستند.



مدیرکل مسافری سازمان راهداری: زائران اگر تخلفی دیدند اعلام کنند تا برخورد کنیم

داریوش باقرجوان مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره کمبود ناوگان مسافری برای اعزام به مقاصد غیر از مرزهای چهارگانه با عراق، اظهار داشت: از ابتدا قرار بود با استفاده از ناوگان ریلی و هوایی، کمبودهای ناوگان جاده ای برطرف شود تا بتوانیم با استفاده از اتوبوس های موجود، به زائران اربعین حسینی (ع) خدمات رسانی کنیم.

وی ادامه داد: حداکثر ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی را روی شبکه اربعین متمرکز کرده ایم و قرار است ناوگان دیگر شقوق حمل و نقل کمک کنند تا مسافران بتوانند به مقاصد خود به دیگر شهرها عزیمت کنند که در حال حاضر این اتفاق رخ داده و سرویس های فوق العاده از سوی شرکت های ریلی و هواپیمایی راه اندازی شده است.

باقرجوان یادآور شد: با این حال مشکل چندانی هم در سرویس رسانی حمل و نقل جاده ای نداریم چون اگر قرار بود روزانه مثلا ۱۵ سرویس از تهران به اصفهان با ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت اعزام شود، روزی ۸ تا ۹ سرویس با ۹۵ درصد ظرفیت اعزام می شود که به استفاده بهینه از ظرفیت ها منجر شده است.

وی درباره سفرهای زمینی اربعین نیز گفت: در حال حاضر در پایان موج اول سفرها از شهرهای مختلف به مرزهای غربی و جنوب غربی هستیم و عمده مسافران ما، به زائرانی اختصاص دارد که در حال بازگشت از عراق به داخل کشور هستند. تصاویر ما از دوربین های جاده ای نیز این موضوع را تأیید می کند. البته احتمالا با موج دوم مسافرت به عراق در دو سه روز منتهی به اربعین مواجه شویم اما آنچه فعلا از کف پایانه ها به ما گزارش شده، تردد از مرزهای چهارگانه به شهرهای داخلی است.



جابه‌جایی ۸۰۰ هزار زائر اربعین با اتوبوس

باقرجوان در خصوص برخی گرانفروشی ها از سوی تعدادی از رانندگان اتوبوس های اعزامی از مرز مهران به تهران نیز تصریح کرد: مامنکر احتمال سوءاستفاده از سوی برخی رانندگان اتوبوس نیستیم تا کنون ۸۰۰ هزار مسافر با اتوبوس به مرزها رفته یا برگشته اند که ۹۹ درصد آنها با قیمت مصوب سفر کرده اند اما به هر حال ممکن است یکی دو درصد هم گرانتر از کرایه مصوب تردد کرده باشند.



دریافت کرایه اضافه را مسافران گزارش کنند

وی تأکید کرد: آن دسته از زائرانی که احساس می کنند در حق آنها اجحاف شده، به سازمان راهداری منعکس کنند و مبالغ اضافه دریافت از نرخ مصوب، قابل عودت خواهد بود. اما به شرط آنکه از طریق شرکت های حمل و نقل اقدام به خرید بلیت کرده باشند؛ چنانچه شخصی بلیت خریداری کرده باشند، برای ما قابل شناسایی نیست.

این مقام مسئول در سازمان راهداری در خصوص ممنوعیت سرویس دربستی نیز اظهار کرد: سرویس های دربستی جزء مواردی بود که احتمال سوءاستفاده در آنها وجود دارد؛ راننده ای سرویس دربستی می گرفت اما ظرفیت خود را در اختیار ترمینال قرار نمی داد بلکه در اطراف پایانه اقدام به آزادسواری می کرد و بعضا گرانفروشی می کردند. برای همین ارائه سرویس دربستی را ممنوع کرده ایم.

وی درباره تاکسی های بین شهری تحت نظارت سازمان راهداری گفت: نرخ این تاکسی ها نیز بر اساس تعرفه مصوب است و به هیچ عنوان امکان گرانتر فروختن از نرخ مصوب نیست. اگر این اتفاق رخ دهد، قطعا برخورد خواهیم کرد. سامانه ۱۴۱ سازمان راهداری ۲۴ ساعته آماده دریافت شکایات مسافران است.

منبع: مهر

کد خبر 117295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha