کد خبر 117303
۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲
معرفی خودرو مفهومی و خودران تویوتا LQ

پرشین خودرو: در نمایشگاه خودرو ۲۰۱۹ توکیو، تویوتا با خودرو مفهومی و خودران و برقی LQ حاضر خواهد شد که به دستیار هوش مصنوعی به‌نام Yui مجهز است.

به گزارش پرشین خودرو، اگر با دیدن این خودرو مفهومی حس می‌کنید قبلا آن را دیده‌اید، تنها نیستید. درواقع، توضیح کاملا منطقی برای این موضوع وجود دارد؛ زیرا تویوتا LQ با طراحی آینده‌نگرانه، خودرو مفهومی کاملا جدیدی نیست. تویوتا اولین‌بار این خودرو را در ژانویه ۲۰۱۷ در نمایشگاه لاس‌وگاس به‌عنوان Concept-I رونمایی کرد و اکنون مشغول به‌روزرسانی آن برای نمایشگاه خودرو ۲۰۱۹ توکیو است.

 

تویوتا

 

اگرچه فاصله‌ی بسیار کمی بین طراحی موردانتظار و مدل تولیدی آن به‌چشم می‌خورد، ولی کابین در مقایسه با مدل Concept-I باورپذیرتر است. به‌عنوان مثال، فرمان که به‌نظر می‌رسد در نسخه‌ی قبلی از کنترلر کنسول بازی الهام گرفته شده بود، اکنون با نمونه‌ای ساده جایگزین شده است.

 

تویوتا

 

از جمله مهم‌ترین دلایلی که تویوتا تصمیم گرفت در مدل مفهومی قدیمی بازنگری کند، می‌توان به سیستم رانندگی خودران سطح ۴ به‌همراه قابلیتی به‌نام سیستم هوش مصنوعی Yui اشاره کرد. سیستم هوش مصنوعی Yui می‌تواند درباره‌ی راننده اطلاعات بیشتری کسب و تغییراتی در تنظیمات کابین براساس «وضعیت عاطفی و هوشیاری راننده» ایجاد کند.

 

تویوتا

 

هوش مصنوعی Yui تویوتا LQ می‌تواند به‌طور خودکار بسته به محیط رانندگی، نوع خاصی از موسیقی را در داخل کابین پخش کند و به‌صورت لحظه‌ای اطلاعاتی درباره‌ی موضوعات دلخواه راننده دراختیار او قرار دهد. مسئولان تویوتا می‌گویند به توسعه‌ی Yui و ادغام آن در سایر محصولات ازجمله تلفن‌های هوشمند ادامه خواهند داد.

یکی دیگر از قابلیت‌های جالب خودرو مفهومی و خودران تویوتا LQ، قابلیتی است که به آن دستگاه دیجیتال میکرومیرور (Digital Micromirror Device) گفته می‌شود. دستگاه دیجیتال میکرومیرور (DMD) با تعبیه در چراغ‌های جلو، می‌تواند حدود یک‌میلیون آینه را روشن کند تا انواع مختلفی از طرح‌های گرافیکی را روی جاده‌ی پیش رو به‌عنوان راهی برای برقراری ارتباط با سایر خودروها و افراد نشان دهد. پیش‌از‌این نیز، مرسدس بنز چنین قابلیتی را به‌نام چراغ دیجیتال (Digital Light) ارائه کرده بود که می‌توانست نمادهای مختلفی را روی سطح جاده نمایش دهد. 

 

تویوتا

 

افزون‌براین، قابلیت‌های جالب دیگری در داخل کابین وجود دارد؛ ازجمله اینکه در LQ برای نخستین‌بار در خودروهای ساخت تویوتا از پنل‌های OLED برای صفحه‌نمایش استفاده می‌شود. نوارهای نورانی تعبیه‌شده در کف و سقف به‌عنوان وسیله‌ی ارتباط با راننده و تغییر رنگ هنگام تبدیل از حالت دستی به رانندگی خودران است. همچنین، چراغ‌های مخصوصی در جلو پای سرنشین روشن می‌شود تا بهتر نشان دهد Yui در آن لحظه با کدام‌یک از سرنشینان صحبت می‌کند.

تویوتا LQ به‌عنوان خودرو مفهومی چهارنفره و کاملا برقی با شعاع حرکتی حدود ۳۰۰ کیلومتر معرفی شده است. تویوتا LQ از نوع جدیدی پوشش کاتالیزوری بهره می‌برد که می‌تواند اُزُن را در فن رادیاتور به اکسیژن تجزیه کند. براساس تحلیل‌های تویوتا، یک ساعت رانندگی تقریبا برابر با تصفیه‌ی ۶۰ درصد اُزُن موجود در هزار لیتر هوا است. خودروساز ژاپنی به تكمیل این فناوری ادامه خواهد داد و هدف نهایی‌اش این است كه در آینده، این نوع پوشش کاتالیزوری را در تولید خودروهای تجاری به‌کار گیرد.

منبع: زومیت

کد خبر 117303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha