جلسه تصمیم‌گیری توقف تولید خودرو به تعویق افتاد

پرشین خودرو: در حالی که قرار بود شورای عالی استاندارد طی هفته جاری در مورد توقف تولید خودروهای قدیمی تصمیم‌گیری کند، برگزاری جلسه این شورا به تعویق افتاد و تصمیم‌گیری برای توقف تولید خودروها به بعد از اربعین موکول شد.

به گزارش پرشین خودرو، طبق اعلام رئیس سازمان ملی استاندارد قرار بود جلسه شورای عالی استاندارد روز گذشته برگزار شود و در آن جلسه در خصوص توقف تولید خودروهای قدیمی تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی شود اما این جلسه برگزار نشد و به تعویق افتاد.

وحید مرندی مقدم، معاون رئیس سازمان ملی استاندارد در این خصوص در پاسخ به این سوال که آیا روز گذشته جلسه شورای عالی استاندارد برگزار شد؟ اظهار داشت:‌ خیر، جلسه برگزار نشد و به تعویق افتاد.

وی در مورد دلیل تعویق در برگزاری جلسه شورای عالی استاندارد نیز گفت: احتمالاً به دلیل اینکه برخی اعضای شورا به سفر کربلا رفته‌اند، برگزاری جلسه شورا به تعویق افتاده است.

مرندی مقدم تصریح کرد: جلسه شورای عالی استاندارد بعد از اربعین برگزار خواهد شد.


وی با بیان اینکه پیشنهاد وزارت صنعت برای توقف تولید برخی خودروهای قدیمی در جلسه آینده شورای عالی استاندارد ارائه می‌شود، گفت: وضعیت تولید خودروها نسبت به قبل بهتر شده است،‌ البته یکسری مشکلات نیز وجود دارد که در شورای عالی استاندارد در مورد آنها تصمیم‌گیری خواهد شد.


معاون رئیس سازمان استاندارد تصریح کرد: شورای عالی استاندارد بر اساس واقعیت‌های روز جامعه در مورد توقف تولید خودروهای قدیمی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

 

خودروسازی



* ارائه گزارش وزارت صنعت برای توقف تولید خودروهای قدیمی

با اجرایی شدن الزام خودروسازان به رعایت استانداردهای جدید خودرویی، برنامه‌ریزی برای توقف تولید خودروهای قدیمی در حال انجام است و بر این اساس، قرار بود در جلسه روز دوشنبه شورای عالی استاندارد در این مورد تصمیم‌گیری شود.

نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد پیشتر با بیان اینکه در جلسه هفته آینده شورای عالی استاندارد گزارشی از وضعیت تولید شرکت‌های خودروساز ارائه خواهیم کرد، گفته بود: بر اساس اطلاعاتی که از واحدهای خودروساز جمع‌آوری کرده‌ایم، گزارشی را به دکتر جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و اعضای شورا ارائه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در جلسه آینده شورای عالی استاندارد در مورد تولید خودروهای داخلی بحث خواهد شد، گفته بود: در این جلسه، برنامه وزارت صنعت را در مورد صنعت خودرو خواهیم گرفت و در مورد برنامه‌ریزی برای توقف تولید خودروهای قدیمی نیز تصمیم‌گیری می‌شود.

به گفته پیروزبخت، تغییری در برنامه‌ریزی برای رعایت استانداردهای 85گانه خودرو اتفاق نیفتاده و بررسی‌های جدید از دی ماه 98 انجام می‌شود، اما در فرایندها تغییراتی داشته‌ایم.

بحث توقف تولید خودروهای قدیمی به ویژه پراید و پژو 405 سالهاست که مطرح است ولی هیچ‌گاه عملی نشده است. مردم همواره خواستار تولید خودروهای به روز و با فناوری پیشرفته در کشور بوده‌اند ولی خودروسازان کمتر به این موضوع توجه کرده و بیشتر به تولید محصولات قدیمی خود اتکا کرده‌اند.

در این شرایط، اخیراً وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه نمی‌توان زمان‌بندی دقیقی برای توقف خط تولید پراید اعلام کرد، گفته است: بر اساس برنامه‌های موجود باید خط تولید این خودرو متوقف شود.

به هر حال، همواره بحث توقف تولید خودروهای قدیمی در کشور مطرح بوده و خودروهای مختلف به عنوان جایگزین این محصولات مطرح شده‌اند ولی هیچ‌وقت حتی برنامه‌ای برای کاهش تولید آنها اجرایی نشده است.



* ارتقاء استانداردهای اجباری تولید خودرو

تولید خودروهای قدیمی در حالی ادامه دارد که سازمان ملی استاندارد اسفندماه سال گذشته از افزایش تعداد استانداردهای خودرو از 55 به 85 مورد خبر داد و اعلام کرد: بر اساس تفاهم‌نامه بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح است.

بر اساس این برنامه زمان‌بندی مقرر شد تا ابتدای دی 96، ۶۱ مورد استاندارد خودرویی در کشور اجرایی شود و پس از آن تا ابتدای تیر سال ۱۳۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه شد و در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال ۱۳۹۷، تعداد استانداردهای اجباری خودروها به ۸۵ مورد افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان ملی استاندارد سال گذشته در مورد زمان توقف تولید خودروهای فاقد استانداردهای 85گانه، گفته بود: آغاز این طرح از اول دی ماه 97 کلید خورد و پس از آغاز طرح، به مدت یک سال باید کار ارزیابی خودروها توسط سازمان ملی استاندارد ایران انجام شود که کار ارزیابی‌ها تا ابتدای دی ماه 98 به طول خواهد انجامید.

وی ابراز امیدواری کرده بود که خودروسازان در صورتی که خودرویی از استاندارد لازم برخوردار نیست یا اقدام به توقف آن کنند و یا اینکه حداقل استانداردهای لازم را برای ادامه فرآیند تولید آن کسب کنند.

به این ترتیب باید منتظر ماند و دید در جلسه آینده شورای رقابت چه تصمیمی در مورد توقف تولید خودروهای قدیمی اتخاذ می‌شود و آیا این شورا می‌تواند خودروسازان را به تولید خودروهای جدید و توقف تولید محصولات قدیمی مجاب کند.

منبع: فارس

کد خبر 117323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha