کد خبر 117402
۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
گلایه زوار از تأخیرپروازهای اربعین

پرشین خودرو: برخی مشکلات به وجود آمده در اثر ازدحام مسافران و زوار در فرودگاه نجف و فقدان زیرساخت های مناسب در این فرودگاه، سبب شد تا تعدادی از پروازهای شب گذشته به تهران با تأخیر تا ۱۰ ساعت مواجه شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از مهر، در دو روز پایانی زیارت اربعین حسینی (ع) و همزمان با آغاز موج بازگشت گسترده زائران، بسیاری از زوار اربعین از تأخیرهای به وجود آمده در پروازهای بازگشت از فرودگاه نجف گلایه مند هستند.

بر اساس گزارش های واصله، بسیاری از مسافرانی که از فرودگاه نجف عازم تهران یا دیگر شهرهای میزبان پروازهای اربعین هستند، از تأخیرهای چند ساعته شکایت دارند. به گونه ای که برخی پروازها با بیش از ۸ ساعت تأخیر انجام شده است.

به عنوان مثال پرواز ۲۱:۳۰ قشم ایر شب گذشته با ۸ ساعت تأخیر، ۴:۳۰ بامداد امروز فرودگاه نجف را به مقصد فرودگاه امام خمینی (ره) ترک کرد.

مسافر این پرواز گفت: مردم از تأخیر طولانی این پرواز کلافه شده بودند؛ هیج فردی هم نه از مقامات فرودگاه نجف و نه از مسئولان دفتر نمایندگی قشم ایر در این فرودگاه حاضر به پاسخگویی نبودند.

بروز تاخیر در بسیاری از پروازهای دیروز و دیشب از فرودگاه نجف به مقصد شهرهای ایران منجر به ازدحام شدید جمعیت در این فرودگاه شده و برای زائران خسته‌ای که گیت های متعدد بازرسی این فرودگاه را در ازدحام جمعیت پشت سر گذاشته و در سالن ترانزیت متوجه تاخیر پروازهایشان شده بودند، شرایط سختی را ایجاد کرده بود.

آیین نامه حقوق مسافر چه می گوید؟ خسارت پرداخت خواهد شد؟

بر اساس آیین نامه حقوق مسافر، در پروازهای خارجی با بیش از ۵ ساعت تأخیر، شرکت هواپیمایی ملزم به ارائه خدمات پذیرایی نوع اول و دوم (میان وعده و وعده غذایی گرم و کامل) و همچنین انتقال مسافران به هتل است.

ضمن اینکه شرکت هواپیمایی ملزم به بازپرداخت ۲۰ درصد از هزینه بلیت به مسافران خواهد بود.

این در حالی است که فرودگاه نجف با اخذ مقررات سختگیرانه در ابتدای انجام پروازهای اربعین امسال، خواهان انجام تعهدات ایرلاین های ایرانی پیش از آغاز عملیات پروازهای اربعین و بازپرداخت بدهی های شرکت های هواپیمایی ایرانی به این فرودگاه بود تا مجوز برگزاری پروازهای اربعین امسال را صادر کند.

عباس جمشیدی معاون بازرگانی هما در نشیت خبری در نیمه دوم مهر ماه امسال اعلام کرد: ایران ایر توانست با فرودگاه نجف در خصوص بازپرداخت بدهی های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به تفاهم برسد.

وی ادامه داد: اگر بدهی های ایران ایر به فرودگاه نجف بازپرداخت نمی شد، امسال اجازه انجام پروازهای اربعین را به ما نمی دادند.

مقصو اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی نیز هفته گذشته در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره بدهی ایرلاین های ایرانی به فرودگاه نجف اظهار داشت: شرکت های هواپیمایی ایرانی ۱۵ میلیون دلار به فرودگاه نجف بدهی داشتند که پیش از انجام عملیات پروازهای اربعین امسال، همه شرکت های هواپیمایی بدهکار توانستند با فرودگاه نجف به توافق برسند.

این سخت گیری های فرودگاه نجف در حالی است که مقامات عراقی از ارائه کوچکترین خدمات و رسیدگی به زیرساخت های این فرودگاه خودداری می کنند.

زیرساخت ضعیف جاده های نجف و سخت گیری های فرودگاه، سبب ازدحام مسافران شد

از سوی دیگر با توجه به فراهم نبودن زیرساخت مناسب در جاده های مواصلاتی عراق، برخی زوار نمی توانند در موعد مقرر پیش از پرواز، به فرودگاه نجف برسند.

همچنین مقامات این فرودگاه سخت گیری های سنگین و روند طولانی در خصوص بازرسی های امنیتی نسبت به مسافران اعمال می کنند که سبب آشفتگی زائران از یک سو و نیز انجام با تأخیر پروازها از سوی دیگر شده است.

فرودگاه نجف از هر مسافر ۱۰ دلار می گیرد

با این حال بر اساس مصوبه ای که شورای شهر نجف دارد، از هر مسافری که از طریق فرودگاه نجف وارد عراق یا از خاک این کشور خارج می شود، ۱۰ دلار برای آبادانی این شهر دریافت می‌شود که اخذ این مبلغ سبب می شود بسیاری از مسافرانی که پول عراقی یا دلار همراه ندارند، با مشکل مواجه شوند و این موضوع در ایجاد تأخیر در پروازها بی اثر نیست.

درگیری با کارمند قشم ایر در فرودگاه نجف

به گفته برخی مسافران، شب گذشته به دلیل تأخیر ۸ ساعته ای که یکی از پروازهای قشم ایر به تهران داشته، مردم با مسئولان این شرکت هواپیمایی در نجف درگیر می شوند.

دبیر انجمن ایرلاین ها: مشکلات به وجود آمده در فرودگاه نجف مرتفع شد/ استقرار سازمان هواپیمایی در نجف

مقصود اسعدی سامانی درباره تأخیرات به وجود آمده در پروازهای دیشب و بامداد امروز فرودگاه نجف اظهار داشت: شب گذشته برخی پروازهای قشم ایر، تابان، ماهان و هما دچار مشکل شد که درنتیجه مسافران با تأخیر به تهران رسیدند.

وی علت اصلی این اتفاق را ازدحام مردم و زائران در فرودگاه نجف عنوان کرد و افزود: از صبح امروز مشکل برطرف شده و پروازها به موقع در حال انجام است.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه هواپیمایی که قشم ایر به نجف فرستاده بود، با نقص فنی مواجه شد، ادامه داد: این شرکت هواپیمایی برای مسافرانی که پرواز آنها با تأخیر روبه رو شد، تسهیلات فراهم و آنها را به هتل منتقل کرده .

وی یادآور شد: از صبح امروز یک تیم کارشناسی از سازمان هواپیمایی کشوری در فرودگاه نجف مستقر شدند تا بر روند انجام پروازها نظارت داشته باشد. ایرلاین ها نیز در فرودگاه نجف دفتر دایر کرده و نیروهای خود را در این فرودگاه مستقر کرده اند.

اسعدی سامانی درباره درگیری مردم با کارمند قشم ایر در فرودگاه نجف گفت: از مردم می خواهیم صبور باشند؛ شرکت های هواپیمایی تمام تلاش خود را به خرج می دهند تا مشکل مردم برطرف شود. درگیری با کارمند شرکت هواپیمایی، رفتار مناسبی نبود.

وی در خصوص بدهی ایرلاین های ایرانی به فرودگاه نجف گفت: بخشی از این بدهی ها پیش از آغاز عملیات پروازهای اربعین پرداخت و بخشی دیگر نیز با مذاکرات انجام شده، تقسیط شده است.

معاون بازرگانی یک شرکت هواپیمایی: تأخیر پروازهای اربعین به دلیل ازدحام مسافران است

محمد خداکرمی معاون بازرگانی هواپیمایی وارش نیز با بیان اینکه تأخیرهای به وجود آمده برای هر شرکت هواپیمایی باید مورد به مورد بررسی شود، گفت: وارش در عملیات اربعین امسال هیچ تأخیری نداشت.

سرپرست سابق سازمان هواپیمایی کشوری افزود: این ایرلاین روزانه از ۲۰ مهر ماه تا کنون به طور متوسط ۷ پرواز به نجف داشت که متوسط تأخیرها کمتر از چند دقیقه بوده و علت اصلی آن هم، رفتارهای سخت گیرانه بخش امنیتی فرودگاه نجف است که سبب افزایش ازدحام مسافران در گیت های بازرسی می شود.

وزیر راه: امسال کمترین میزان تأخیر پروازی در اربعین را شاهد بودیم

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز صبح امروز (شنبه ۲۷ مهر) در بازدید از مرکز مدیریت پایانه های مرزی کشور در ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی طی این مدت همکاری لازم را داشتند گفت: در پروازها با حداقل تأخیر روبه رو هستیم و نسبت به سال گذشته با افزایش ۳۵ درصدی پروازها مواجه شده ایم.

به نظر می رسد برخلاف تدارک گسترده و برنامه ریزی خوبی که امسال در زمینه حمل ونقل جاده ای و ریلی برای جابجایی زائران اربعین انجام شده است، در حوزه حمل و نقل هوایی برنامه ریزی و مدیریت منجسمی صورت نگرفته است و همانگونه که دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی نیز اشاره کرد، سازمان هواپیمایی کشور صبح امروز برای مدیریت شرایط در فرودگاه نجف مستقر شده است که باید امیدوار بود طی روزهای اتی که بازگشت زائران به کشورمان ادامه دارد، پروازهای شرکتهای هواپیمایی نیز به موقع و با کمترین تاخیر انجام شود.

کد خبر 117402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha