تردد بیش از 7میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور

پرشین خودرو: عضو هیات‌ رییسه کارگروه صنایع اسقاط از تردد بیش از هفت میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور خبر داد و با بیان این‌که اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده برای مراکز اسقاط صرفه اقتصادی ندارد،‌ از سازمان حفاظت محیط زیست خواست که علت ممنوعیت اسقاط موتورسیکلت در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران را اعلام کند.

به گزارش پرشین خودرو، سیدابراهیم مناجاتی، با بیان این‌که در شرایط فعلی بازار، صاحبان موتورسیکلت‌هایی که "هنوز راه می‌روند"،‌ حاضر به فروش آن‌ها برای اسقاط نیستند، ‌اظهار کرد: طبق قانون، اسقاط هفت موتورسیکلت به اندازه اسقاط یک خودرو ارزش دارد؛ یعنی با اسقاط هفت موتورسیکلت می‌توان یک گواهی اسقاط دریافت کرد.


وی افزود: از طرف دیگر دولت قیمت گواهی اسقاط خودرو را دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین کرده و با توجه به این‌که اسقاط هفت موتورسیکلت معادل اسقاط یک خودرو است، باید برای اسقاط هر موتورسیکلت حدود ۳۵۰ هزار تومان به مراکز اسقاط داده شود. این در حالی است که فروشندگان خودرو اسقاطی خود را کمتر از شش میلیون تومان و موتورسیکلت فرسوده خود را کمتر از دو میلیون تومان به مراکز اسقاط نمی‌فروشند.


به گفته عضو هیات‌ رییسه کارگروه صنایع اسقاط، بنابراین مراکز اسقاط باید برای اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده حدود دو میلیون تومان هزینه کنند، اما گواهی اسقاط آن را حدود ۴۰۰ هزار تومان بفروشند که این مسئله باعث می‌شود اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده صرفه اقتصادی نداشته باشد.


به گفته وی، نبود صرفه اقتصادی در این صنعت باعث تعطیلی مراکز اسقاط و بی‌کاری کارگران شده است.

 

موتورسیکلت فرسوده



مناجاتی با بیان این‌که دولت باید راهکاری برای ایجاد انگیزه در صاحبان خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده برای فروش وسیله نقلیه اسقاطی آن‌ها ارائه دهد، تصریح کرد: مشکل بعدی این است که با توجه به ممنوعیت واردات خودرو، خریداری برای گواهی اسقاط وجود ندارد.

بر اساس مصوبه دولت، اسقاط خودروهای فرسوده وظیفه تولیدکنندگان و واردکنندگان خودروست؛‌ به‌طوری‌که طبق مصوبه دولت در سال ۱۳۸۷ خودروسازان باید ۳۰ درصد از تولیدشان را جایگزین خودروهای فرسوده کنند، اما این مصوبه تاکنون اجرا نشده است. هم‌چنین واردکنندگان خودرو پیش از ممنوعیت واردات این کالا، به ازای واردات هر دستگاه خودرو، چهار تا هشت دستگاه خودروی سواری فرسوده را از رده خارج می‌کردند، اما بعد از ممنوعیت واردات خودرو گواهی‌های اسقاط تولیدی در مراکز اسقاط خودرو نیز بی‌مشتری ماند.

چرا مراکز اسقاط تهران اجازه اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده را ندارند؟

این مقام صنفی در ادامه یکی دیگر از مشکلات اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده را ممنوعیت اسقاط این وسیله نقلیه در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران اعلام کرد و گفت: این در حالی است که اسقاط وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون در تهران ممنوعیتی ندارد.

وی هم‌چنین از سازمان حفاظت محیط زیست خواست که علت ممنوعیت اسقاط موتورسیکلت در شعاع ۱۲۰ کیلیومتری تهران را اعلام کند.

بیش از ۷ میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور تردد می کنند

عضو هیئت‌ رییسه کارگروه صنایع اسقاط در پایان خاطرنشان کرد که در حال حاضر حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو فرسوده و هفت تا هشت میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور تردد می‌کنند.

طبق ماده ۱۱ آئین‌نامه فنی ماده دو لایحه هوای پاک که در شهریورماه سال ۱۳۹۷ به تصویب هیأت وزیران رسیده، "شماره‌گذاری موتورسیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت است. موتورسیکلت‌های برقی از شرط اسقاط معاف هستند". اما اسفند ماه سال گذشته هیات وزیران با به تعویق انداختن ماده مربوط به اسقاط موتورسیکلت‌های کاربراتوری موافقت کرده و سرنوشت اجرای این طرح هنوز مشخص نیست.
 

منبع: ایسنا

کد خبر 117406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha