کد خبر 117454
۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶
فقط  1 پرواز داخلی در فرودگاه امام انجام شد

پرشین خودرو: در حالی که قرار بود با راه اندازی ترمینال سلام، بخش اعظم پروازها به این ترمینال منتقل و ترمینال شماره یک فرودگاه امام خمینی (ره) بازسازی شود، اما تنها ۱۰ درصد پروازها منتقل شده است.

به گزارش پرشین خودرو،  ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) ۲۸ خرداد امسال پس از ۱۰ سال ساخت و ساز و اعمال تغییرات متعدد در طراحی داخلی آن و صرف هزینه های فراوان برای ساخت این ترمینال، با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

یکی از برنامه هایی که برای ترمینال سلام پیش بینی شده بود، انتقال بخش گسترده ای از پروازهای ترمینال شماره یک فرودگاه امام خمینی (ره) به ترمینال سلام و سپس اقدام به بازسازی ترمینال شماره یک این فرودگاه بود.


به خصوص که بر اساس اعلام مسئولان دولت و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ظرفیت ترمینال شماره یک این فرودگاه سالانه ۵.۵ میلیون نفر بود که در سال ۹۶ و پیش از خروج آمریکا از برجام به حدود ۱۰ میلیون نفر هم رسید؛ هرچند که در سال گذشته میزان تردد مسافران از این ترمینال فرودگاه امام به ۷ میلیون نفر کاهش یافت. اما حتی این رقم هم بالاتر از ظرفیت کل ترمینال شماره یک بود که درنتیجه احداث ترمینال سلام با ظرفیت ۵ میلیون نفر را توجیه پذیر می کرد.

 

ترمینال سلام



هزینه های احداث ترمینال سلام اعلام نشده است

مدیران شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) تا کنون میزان هزینه های انجام شده در ساخت ترمینال سلام و تعداد پروازهای انجام شده در ۳ ماهه بهره برداری از این ترمینال را تاکنون اعلام نکرده اند.

با این حال علی رغم آنکه مانور گسترده ای در خصوص بهره برداری از ترمینال سلام انجام شد، اما آمار نشان می دهد تنها ۹.۴ درصد پروازها به این ترمینال منتقل شده و ۹۰.۶ درصد پروازهای فرودگاه امام خمینی (ره) همچنان از ترمینال شماره یک انجام می شود.

به عنوان مثال در روز یکشنبه ۲۸ مهر (بر اساس اعلام وبسایت رسمی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره))، مجموعا ۱۹۲ سورتی پرواز ورودی و خروجی به ترمینال شماره یک فرودگاه امام خمینی (ره) شامل ۸۹ پرواز خروجی و ۱۰۳ پرواز ورودی انجام شد؛ این در حالی است که تنها ۸ پرواز ورودی و ۱۰ پرواز خروجی در ترمینال سلام انجام شده است.


فقط یک پرواز داخلی در فرودگاه امام انجام شد

همچنین با برنامه ریزی ای که مدیران فرودگاه امام خمینی (ره) انجام داده اند، قرار بود بخشی از پروازهای داخلی نیز خصوصا آن دسته از پروازهایی که مسافران سایر شهرها به مقاصد بین المللی انجام می دهند، از مهرآباد به فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل شود.

انتقال بخشی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام (ره) می توانست بخشی از مشکلات ایرلاین ها در زمینه ۲ فرودگاهه بودن و افزایش هزینه های نشست و برخاست خالی هواپیماهایی که از پروازهای داخلی به خارجی منتقل شده و می بایست مهرآباد را به مقصد فرودگاه امام خمینی (ره) بدون داشتن مسافر ترک کنند (و بالعکس) کاهش دهد.

به عنوان مثال، شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و رئیس مجمع عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اخیرا در پایان نشست مجمع عمومی این شرکت اعلام کرد اگرچه هما از نظر هزینه های عملیاتی در سال مالی منتهی به ۹۸ به سوددهی رسیده بود، اما وجود برخی هزینه های جانبی خصوصا دو فرودگاهه بودن، همچنان مانع از مثبت شدن تراز عمومی مالی تنها ایرلاین دولتی بوده است.

از همین رو نخستین پرواز داخلی فرودگاه امام خمینی (ره) با همکاری کیش ایر در ۲۳ مرداد امسال از این فرودگاه به مقصد کیش برگزار شد؛ اما پس از آن دیگر شرکت های هواپیمایی تمایل چندانی به انجام پروازهای داخلی خود به مقصد فرودگاه حضرت امام (ره) نداشتند.

معاون فرودگاه امام: ایرلاین ها از انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام استقبال نکردند

حسن خوشخو، معاون امور فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) درباره توقف پروازهای داخلی در فرودگاه امام خمینی اظهار داشت: با توجه به سیاستی که وزرای راه و شهرسازی فعلی و سابق بر آن تاکید داشتند که فرودگاه امام خمینی ظرفیت پروازهای داخلی هم داشته باشد، این سیاست دنبال شد؛ سازمان هواپیمایی کشوری نیز نامه مکتوب به فرودگاه امام خمینی ارائه داد تا ظرفیت پروازهای داخلی در این فرودگاه ایجاد شود.

وی افزود: این رسالت بر دوش ما قرار داده شد و ما برنامه ریزی کردیم تا این وظیفه را عملیاتی کنیم وفرودگاه امام خمینی(ره) پذیرای مسافران پروازهای داخلی هم باشند.

معاون امور فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی ادامه داد: اما انتقادهایی نیز وجود داشت که چرا مسافر برای انجام پروازهای داخلی باید از تهران به فرودگاه امام خمینی جابجا شود.

وی تاکید کرد: بنابراین فرودگاه امام خمینی ظرفیت مورد نظر را برای برقرار پروازهای داخلی ایجاد کرد و یک سورتی پرواز نیز در این زمینه برقرار شد.

خوشخو با اشاره به مشکلات تحریم خرید هواپیما و کمبود ناوگان پروازهای داخلی و خارجی برای شرکت های هواپیمایی گفت: بسیاری از ایرلاین ها ظرفیت ایجاد مسیرهای پروازی جدید را ندارند یا به سختی می توانند آن را انجام دهند.

وی تاکید کرد: اگر چه در ابتدا مکاتباتی که از شرکت های هواپیمایی دریافت می کردیم نشان می داد که این شرکت ها استقبال کرده اند اما متاسفانه به دلیل کمبود ناوگان هوایی، این شرکت ها نمی توانند مسیرهای هوایی جدید راه اندازی کنند ضمن اینکه بسیاری از کارشناسان صنعت هوانوردی در اقتصادی بودن و به صرفه بودن راه اندازی پروازهای داخلی در فرودگاه امام خمینی اذعان دارند.

معاون امور فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی تصریح کرد: مشکل توقف پروازهای داخلی در فرودگاه امام خمینی از سوی این فرودگاه نیست و باید شرکت های هواپیمایی برنامه ریزی خود را برای برقراری پروازهای داخلی در این فرودگاه طراحی کنند.


چرا پروازهای کمی به ترمینال سلام منتقل شده است؟

خوشخو درباره علت عدم انتقال پروازهای خارجی به ترمینال سلام اظهار داشت: از روز اول به وزیر راه و شهرسازی قول دادیم تا در ابتدای فعالیت ترمینال سلام، روزانه ۱۰ پرواز رفت و ۱۰ پرواز برگشت را به ترمینال سلام منتقل کنیم.

وی افزود: در زمان عملیات پروازهای حج تمتع امسال در برخی روزها از این هدف گذاری هم عبور کردیم.

به گفته این مقام مسئول در فرودگاه امام خمینی (ره)، در پروازهای اربعین نیز شرکت العراقیه پروازهای خود را از ترمینال سلام انجام داد ۵ شرکت هواپیمایی خارجی را بصورت دائمی در این ترمینال مستقر کرده ایم که روزانه ۲ تا ۳ پرواز را از سلام انجام می دهند. این شرکت ها شامل العراقیه، آذربایجان ایرلاینز، سلام ایر (عمان) براویا و آرمانیا (ارمنستان) می شود.

معاون امور فرودگاهی فرودگاه امام خمینی (ره) بیان داشت: در نظر داریم تا پایان سال جاری تعداد دیگری از شرکت های هواپیمایی خارجی را در ترمینال سلام مستقر کنیم. با این شیبی که در نظر گرفته ایم که تمام جوانب ایمنی و تسهیلاتی مسافران در آن لحاظ شده، در حال پیشبرد این برنامه هستیم تا پروازها به تدریج به سلام منتقل شود؛ ضمن اینکه از برنامه مذکور عقب نیستیم.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر باید این موضوع را هم در نظر گرفت که درخواست مازاد بر ظرفیت در ترمینال شماره یک نداریم که امکان انتقال آن به ترمینال سلام وجود داشته باشد.

خوشخو درباره بازساری ترمینال شماره یک نیز اظهار کرد: باید این اتفاق در Low Seasom (فصل کم تقاضای پروازهای خارجی) رخ دهد اما در حال حاضر پیک پروازهای اربعین در فرودگاه امام خمینی (ره) در جریان است مطمئنا بازسازی ترمینال شماره یک نیاز به برنامه ریزی دارد چون احتمال آن وجود دارد که یک سوم تا نصف پروازهای ترمینال شماره یک برای انجام تعمیرات به سلام منتقل شود.

منبع: مهر

کد خبر 117454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha