دست دولت در جیب سهامداران خودروسازان است

پرشین خودرو: مطابق اصل 44 قانون اساسی و برنامه پنچم توسعه، دولت باید حداقل 20 هزار میلیارد تومان کمک زیان به خودروسازان پرداخت کند و عدم پرداخت آن به شرکت های ایران خودرو و سایپا که جز شرکتهای سهامی عام هستند در واقع دست کردن دولت در جیب سهامداران است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، احمد نعمت بخش دبیرانجمن خودروسازان، در نشست خبری مشترک انجمن خودروسازان و انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران ضمن بیان این مطلب به اظهارات روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی اشاره و با ابراز تاسف از صحبت های غیر کارشناسی وی در خصوص افزایش قیمت خودرو، عنوان کرد: جای تاسف دارد با وجود اینکه دکتر همتی، عضو دولت هستند نمی دانند که خودروسازان به دلیل سرکوب مالی دچار ضرر و زیان شدند.

وی گفت: آیا رئیس کل بانک مرکزی نمی دانند که چنانچه صنعت خودرو متوقف شود باید حداقل 15 میلیارد دلار خودرو وارد کنیم و در این صورت آیا بانک مرکزی می تواند این میزان ارز را برای واردات خودرو تامین کند؟

وی افزود: سال گذشته با وجود برآورد قیمت خودروها توسط سازمان حمایت، اعلام قیمت ها از سوی دکتر شریعتمداری، وزیر وقت صنعت و معدن و پس از آن وزیر فعلی صنعت به تاخیر افتاد و در نهایت با دستور وزیر صنعت، مقرر گردید تا قیمت خودروها به قیمت های قبلی به فروش برسد و متاسفانه این مساله باز هم سرکوب مالی خودروسازان را به دنبال داشت.

 

خودرو



دبیر انجمن خودروسازان تاکید کرد: با سرکوب مالی خودروسازان در سال گذشته ، هر یک از دو شرکت بزرگ خودروساز 8 هزار میلیارد تومان زیان کردند و امسال نیز نیز تاکنون هر یک از شرکتها 4 تا 5 هزار میلیارد تومان زیان کردند که در مجموع حدود 20 هزار میلیارد تومان زیان خودروسازان است و همین میزان نیز به قطعه سازان بدهکارند.

نعمت بخش همچنین افت 35 درصدی خودرو در شش ماهه اول سال جاری را ناشی از قیمت گذاری دستوری اعلام کرد و خاطر نشان کرد: زمانی که با قیمت گذاری دستوری سرکوب قیمت صورت می گیرد دیگر بحث افزایش کیفیت بی‌معنی بوده و حتی احتمال کاهش کیفیت و تقلب نیز وجود خواهد داشت.

وی همچنین با ارائه پیشنهادی از دولت خواست که تعرفه خودرو را به حداقل 25 درصد کاهش دهد اما خودروسازان را از قیمت گذاری معاف کند تا امکان حصور آنها در بازارهای رقابتی فراهم شود.

کد خبر 117456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha