کد خبر 11751
۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۱
شرط تعیین قیمت خودرو در فضای رقابتی

پرشین خودرو: یك عضو كمیسیون صنایع مجلس هشتم و منتخب مردم ارومیه در مجلس نهم، گفت: افزایش قیمت‌ خودروها در قالب تفكیك خودروها به دو گروه لوكس و اقتصادی قانونی نیست.

به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از ایسنا، نادر قاضی‌پور در مورد مصوبه شورای حمایت از حقوق مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان در مورد تقسیم خودروها به دو گروه لوكس و اقتصادی و واگذار كردن اختیار قیمت‌گذاری خودروهای لوكس در حاشیه بازار به خودروسازان، اظهار كرد: شورای حمایت از مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان خواسته است تا با این مصوبه دست خودروسازان را در افزایش قیمت بازتر كند و افزایش قیمت را قانونی كند. در واقع با این مصوبه به بالا بردن قیمت خودروها رسمیت داده‌اند در حالی كه هیچ تعریفی از خودروی لوكس و خودروی اقتصادی ارائه نشده است. وی با تاكید بر اینكه مجلس در هر صورت مخالف افزایش قیمت به این شكل است، گفت: قانونگذار در مورد قیمت‌گذاری خودرو صراحت داشته است و هیچ جا صحبت از تقسیم خودروها به دو گروه لوكس و غیرلوكس نشده است. قاضی‌پور در مورد اینكه خودروسازان ادعا می‌كنند درآمدهای آنها جبران هزینه‌های تولید را نمی‌كند، گفت: بهتر است بنگاه‌های خودروساز هزینه‌های خود را مدیریت كنند، هزینه‌های جاری را كم، شركت‌های موازی‌كار و غیرضرور خود را حذف كنند و به این طریق تولید را اقتصادی كنند، نه اینكه قیمت محصولاتشان را افزایش دهند. وی با بیان اینكه قیمت‌گذاری به این صورت غیرقانونی و غیرمنطقی است، گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت و كارگروه قیمت‌گذاری وزارت صنایع باید در این مورد دخالت كنند و مساله قیمت‌گذاری خودرو را سامان دهند. عضو كمیسیون صنایع مجلس هشتم در مورد روش‌های مدیریت هزینه خودروسازان گفت: اگر هزینه‌ی خرید قطعه كاهش پیدا كند یا اینكه هزینه‌های حمل و نقل مدیریت شود، خودروسازان می‌توانند هزینه‌های تولید را مدیریت كنند. نماینده مردم ارومیه در مورد لزوم وجود رقابت در بازار خودرو و تاثیر آن بر قیمت‌گذاری خودروها، اظهار كرد: اگر منظور از رقابت، حذف تعرفه واردات خودرو از خارج از كشور باشد چنین چیزی مورد قبول ما نیست چرا كه تاكید صنایع خودروسازی كشور، حمایت از اشتغال داخلی است و حذف تعرفه می‌تواند نتایج زیان‌باری در این مورد داشته باشد اما رقابت را می‌توان به شكل دیگری هم تعریف كرد و آن اینكه خودروسازان، ایران‌خودرو، سایپا و رنو كاملا از هم جدا شوند و سهام هیچ كدام در اختیار دیگری نباشد تا بتوانند یك فضای رقابتی كامل در داخل كشور ایجاد كنند در این صورت قیمت خودروها هم در فضای رقابتی تعیین خواهد شد.
کد خبر 11751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    0 0
    اشتباه این گفته شما ببین بازار خودرو تقسیم شده است زیر 10 میلیون پراید برای سایپاست بین 12 تا 30 میلیون فقط محصولات ایران خودرو و بالای 35 میلیون سایپا ...دیگه بر فرض سهامم رقابتی بشه که البته ربطی نداره خودرویی نیست که بخواد رقابت کنی و بعدم فضای خودروسازی شده لابی گری و سود خوری همین...والا مثلا ب ام و سهام 2تا خودروساز انگلیسی رو خرید از کیفیت و رقابت انها افتاد؟!!از نماینده مجلس بیش از این انتظار میره راه کار ارائه بده بعدم خودرو لوکس در ایران یعنی با کیفیت و ایمن و غیر لوکس یعنی بیکیفیت