توقف خودروهای قدیمی ضرورتی اجنتاب ناپذیر است

پرشین خودرو: توقف تولید محصولات قدیمی به رغم برخی واکنش های احتمالی در بازار، می تواند فرصت خوبی برای صنعت فراهم آورد چراکه تولید این خودروها به دلیل عدم تغییرات در فروش بهتر، همواره خودروسازان را ناگزیر به عرضه با قیمت پایین و نهایتا افزایش زیان کرده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بر اساس اظهارات اخیر مسئولان وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد قرار است پیشنهاد وزارت صنعت برای توقف تولید برخی خودروهای قدیمی در جلسه آینده شورای عالی استاندارد ارائه شود و شورای عالی استاندارد بر اساس واقعیت‌های موجود در مورد توقف تولید خودروهای قدیمی تصمیم‌گیری نهایی کند.

الزام خودروسازان به رعایت استانداردهای جدید خودرویی و برنامه‌ریزی برای توقف تولید خودروهای قدیمی در حالی قرار است با تصمیم شورای عالی استاندارد اجرایی شود که موضوع توقف تولید این خودروها سالهاست که مطرح می شود اما هیچ‌گاه عملی نشده است.

براساس این گزارش رئیس سازمان ملی استاندارد در جدیدترین اظهارات خود ضمن تاکید براجرای استاندارد های 85 گانه عنوان می کند " تغییری در برنامه‌ریزی برای رعایت استانداردهای 85 گانه خودرو اتفاق نیفتاده و بررسی‌های جدید از دی ماه 98 انجام می‌شود، هر چند در فرایندها تغییراتی صورت گرفته است."

حال در شرایطی سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت بر توقف خودروهای قدیمی تاکید دارند که با تحریم صنعت خودرو ایران، ماههاست شرکای خارجی همکاری با خودروسازان را متوقف کردند و چنین شرایطی است که موضوع خودروهای جایگزین و کیفیت آنها و از سویی تاثیر توقف خودروهای قدیمی و پر تیراژ بر بازار خودرو داخل بیشتر قابل بررسی است.
 

سعید مدنی


فرصتی مناسب برای صنعت خودرو ایران

در همین راستا یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو عنوان می کند : خروج خودروهای قدیمی به رغم برخی واکنش های احتمالی در بازار خودرو ، می تواند فرصت خوبی برای صنعت خودرو فراهم آورد چرا که خودروهای قدیمی به دلیل عدم تغییرات و فروش بهتر همواره خودروسازان را ناگزیر به عرضه با قیمت پایین و نهایتا افزایش زیان می کند.


تصمیم بر توقف خودروهای قدیمی اقدامی از سر اجبار

سعید مدنی با اشاره به اینکه خروج خودروهای قدیمی از چرخه تولید ضرورتی اجتناب ناپذیر است ، تاکید می کند : البته خروج این خودروها باید با زمانبندی مشخص و عمل به تعهدات پیشین خودروسازان در قبال مردم صورت گیرد.
وی در عین حال در خصوص کیفیت خودروهای جایگزین در مقایسه محصولات قدیمی معتقد است : کیفیت خودروهای جایگزینی مورد نظر تفاوت چندانی با محصولات قدیمی ندارند و این اقدام بیشتر از روی ناچاری است .


توسعه پلت فرم های جدید برای جایگزینی در خطوط تولید خودروسازان

مدیر عامل اسبق سایپا در ادامه با اشاره به اقدامات خودروسازان برای طراحی و تولید محصولات جدید خاطر نشان می کند : هم اکنون پلت فرم برخی از خودروهای جدید توسط خودروسازان طراحی و نمونه های آنها نیز ساخته شده است اما چنانچه از ابتدا تمام الزامات و استانداردها در تولید این محصولات کنترل شوند و بدون هیچ گونه ارفاقی تولید و به بازار عرضه نشوند به طور قطع می توانند کمک زیادی به جایگزینی محصولات جدید و با کیفیت در خطوط تولید خودروسازان نمایند.


با خروج به موقع پراید ، تیبا گزینه بعدی سایپا در سال 99 بود !

مدنی همچنین با تاکید بر اینکه باید با کار شبانه روزی عیوب خودروهای تولیدی را برطرف کرد ، به برنامه توقف تولید برخی از خودروهای قدیمی در سالهای قبل تر پرداخته و اضافه می کند : بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته قرار بود پراید در سال 95 از چرخه تولید خارج شود اما به دلیل مشکلات تحریم این مساله محقق نشد و اگر این اتفاق می افتاد ممکن بود در سال 99 تیبا جز الزامات بعدی خودروسازان برای توقف تولید باشد.

وی شرایط کنونی را ناشی از عقب ماندگی های چند ساله این صنعت از جریان خودروسازی دنیا می داند و مهمترین علت وضع کنونی را وجود فشارهای سیاسی و تحریم هایی عنوان می کند که شرکتها را ناگزیر کرده که مجددا خودروهای قدیمی را تولید نمایند.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه با ابراز خرسندی از فشارهای صورت گرفته برای خروج خودروهای قدیمی تصریح می کند : خوشبختانه با فشاری که صورت گرفته قرار است با چندین سال تاخیر تولید خودروهای قدیمی به زودی متوقف شوند هر چند خروج این خودروها چندان به لحاظ کیفیت تفاوتی با محصولات جایگزین نخواهد داشت اما به هر حال کمک مهمی به نوسازی تولیدات و ورود خودروهای جدید به صنعت خودرو خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو ، با اظهارات اخیر مسئولان و کارشناسان در خصوص الزام رعایت استانداردهای 85 گانه توسط خودروسازان و از سویی طرح مسائلی در خصوص آثار و تبعات خروج خودروهای قدیمی بر بازار خودرو و ابهاماتی در خصوص کیفیت خودروهای جایگزین باید منتظر ماند و دید در جلسه آینده شورای عالی استاندارد چه تصمیمی در مورد توقف تولید خودروهای قدیمی گرفته می شود و آیا این شورا می‌تواند خودروسازان را به تولید خودروهای جدید و توقف تولید محصولات قدیمی ملزم کند.

ناگفته نماند وزیر صنعت به تازگی از توقف تولید ۴ خودرو خبر داده و خاطرنشان کرده است: تولید پژو ۴۰۵ جی.ال.ایکس بنزینی تا پایان امسال متوقف می شود. همچنین تولید ۳ نوع پراید نیز در ماه های آینده متوقف خواهد شد، بطوریکه تولید این سه محصول در دی‌ماه ۹۸، اردیبهشت و تیرماه ۹۹ در سایپا متوقف خواهد شد.

کد خبر 117531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha