روند رو به رشد تولید خودروسازان با تکیه بر توانمندی قطعه سازان

پرشین خودرو: قطع همکاری ها در صنعت خودرو تبعات و اثرات منفی را در تولید شرکتهای خودروساز به دنبال داشت اما خودروسازان در ماههای اخیر با تکیه بر توانمندی قطعه سازان داخلی و همکاری با شرکتهای دانش بنیان گام های خوبی را در جهت رشد تولید و تکمیل خودروهای ناقص برداشته اند.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با بیان این مطلب اظهار داشت : برای تداوم این جریان باید به توانمندی جوانان و طراحان داخلی توجه بیشتری شود ؛ بدون شک مسیر بومی سازی و تعمیق و استمرار ساخت داخل و موفقیت در نهضت داخلی سازی مسیر عجیب و غریبی نخواهد بود و این موفقیت حاصل خواهد شد به شرط اینکه مجموعه حاکمیت و سیاست گذاران و مسئولان در حوزه خودرو به یک اتفاق نظر در تصمیمات برسند.

آرش محبی نژاد افزود: البته نهضت ساخت داخلی که با همکاری و مشارکت شرکت های دانش بنیان آغاز شده ، ناقض همکاری با شرکتهای خارجی نیست بلکه می تواند مکمل و تقویت کننده جریان تولید در صنعت خودرو کشور باشد.

وی تاکید کرد: بر همین اساس خودروسازان می توانند در کنار تکیه بر توانمندی های داخلی ، روند انتخاب شرکای جدید برای تولید محصولات مشترک را نیز دنبال نمایند.

محبی نژاد افزود: البته تنها راه نجات صنعت خودرو مشارکت با خارجی ها نیست اما این حرکت می تواند جریان تولید را تسهیل کند بنابراین در صورتی که این همکارها اتفاق بیفتد اقدام بسیار خوبی در صنعت خودرو خواهد بود .

این عضو انجمن قطعه سازان همگن خاطر نشان کرد : چنانچه این همکاری با حفظ مصالح عمومی و کلان کشور و همچنین حفظ شان و منافع صنعت خودرو کشور به خصوص قطعه سازان انجام شود به طور قطع قطعه سازان از آن استقبال خواهند کرد.

رشد چند برابری صادرات قطعات با تکیه بر پتانسیل قطعه سازان داخلی

محبی نژاد همچنین با توجه به تاکید وزیر صنعت به خودروسازان برای انتخاب شرکای جدید، خاطر نشان کرد : باید در این مسیر مقررات و قوانینی برای هر گونه همکاری جدید تدوین شود تا این مشارکت ها با عمق ساخت داخل بالا آغاز شود به طور قطع در این جریان با پتانسیل بالایی که در صنعت قطعه سازی کشور وجود دارد صادرات قطعات ایرانی به کشورهایی مانند روسیه و ترکیه و چین چندین برابر خواهد شد.

 

خط تولید



وی در ادامه به حجم سرمایه گذاری صورت گرفته در صنعت خودرو و قطعه سازی پس از برجام اشاره کرد و گفت : پس از برجام بواسطه همکاری مجدد با شرکتهای فرانسوی حجم زیادی از سرمایه گذاری در صنعت خودرو و قطعه سازی ایران صورت گرفته است اما آنچه که نوک این کوه یخ است و مشخص است حجم وسیعی از سرمایه گذاری در شرکتهای خودروسازی است که در صورت های مالی منتشر شده در بورس نیز قابل مشاهده است در حالی که حجم بزرگ تری از این کوه یخ که کمتر به آن توجه شده و به خوبی نیز دیده نمی شود سرمایه بالایی است که در زنجیره تامین و قطعه سازی صورت گرفته است.

سرمایه گذاری های پسا برجامی جز ضرر چیزی برای قطعه سازان نداشت

این مقام مسئول در انجمن قطعه سازان همگن تاکید کرد : پیوست های قطعه سازی در قراردادهای مشارکت خودروسازان پس از برجام موجب شد که بسیاری از قطعه سازان به افزایش ظرفیت تولید فکر کرده و سرمایه گذاری وسیعی در این صنعت نمایند حتی سرمایه گذاری زیادی برای تولید خودروهای جدید صورت گرفت اما قطع همکاری باعث شد بسیاری از این سرمایه ها معطل بماند و بسیاری از قطعه سازانی که در جریان داخلی سازی خودروهای پسابرجامی وارد قراردادهای مشارکت شدند این سرمایه گذاری جز ضرر ، حاصلی برای آنها نداشت.

محبی نژاد تصریح کرد : البته همه به تبعات این جریان و اثرات منفی همکاری های پسا برجامی را آگاهی دارند اما در این شرایط این سوال مطرح می شود که در شرایطی که چنین اتفاقی رخ داده باید چه کرد؟ ایا باید صنعت خودرو متوقف شد ؟ مسلما خیر.

مشارکت با چینی ها برای تولید برندی مشترک گام خوبی در مسیر توسعه تولیدات جدید خواهد بود

به گفته وی انتخاب شرکای جدید تجاری در صنعت خودرومانند شرکتهای چینی ، روسی و یا شرکای ترک که به نظر ما در لول صنعت خودرو ایران نیستند ، تنها می تواند در غالب همکاری مشترک و کنسرسیوم و کمک صنعت خودرو ایران به ارتقای صنعت خودرو این کشورها در ازای حل مشکل تحریم ها و شکستن فضای بین المللی علیه ایران باشد.

محبی نژاد مشارکت با چینی ها برای تولید برندی مشترک را گام خوبی در مسیر توسعه تولیدات جدید دانست و اظهار داشت : امروز چین جزء بزرگ ترین تولید کننده خودرو دنیا است و انواع برندها در این کشور تولید می شود به طوری که از نظر تعدادی از بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا آمار تولید بالاتری دارد بنابراین مشارکت با آنها می تواند یک پتانسیل خوبی باشد هر چند چینی ها به لحاظ دانش طراحی و ساخت تولید به قدمت صنعت خودرو ایران نمی رسد.

استقبال ترک ها و روس ها برای همکاری مشترک با خودروسازان

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور تاکید کرد : این همکاری می تواند در غالب طراحی و مشارکتی با چینی ها در صنعت ایران صورت گیرد البته هدف تولید برند چینی نیست و تنها مشارکت های فنی و تجهیزاتی است تا برندی مشترک و یا ایرانی تولید شود که مسلما دیگر مشمول تحریم های مستقیم قرار نخواهد گرفت.

محبی نژاد در پایان با اشاره به استقبال ترکیه و روسیه برای همکاری مشترک با صنعت خودرو ایران ، تاکید کرد : با وجود تمام موانع ایجاد شده امروز روسیه و ترکیه انگیزه زیادی برای همکاری مشترک با صنعت خودرو ایران برای تولید یک برند و یا پلت فرم مشترک دارند که می تواند راهی برای رفع موانع تولید باشد که به طور قطع این همکاری تنها راه خودروسازان نیز نخواهد بود.

کد خبر 117642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha