صادرکنندگان و واردکنندگان از چابهار تسهیلات می‌گیرند

پرشین خودرو: معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با اقدامات صورت گرفته تجار و دستگاه‌های مختلف، امیدواریم بخشی از کالای صادراتی و وارداتی خود را از طریق بندر چابهار عبور دهند و برای تقویت تجارت از این گذرگاه، تسهیلات ویژه‌ای برای خطوط کشتیرانی و سرمایه‌گذاران در نظر گرفته‌ایم.

به گزارش پرشین خودرو، محمدعلی حسن زاده درباره برنامه‌های توسعه‌ای که برای بندر چابهار در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: بندر شهید بهشتی چابهار تنها بندر شرق کشور در عرصه ملی است، بدین جهت اگر قرار باشد رونق اقتصادی در استان‌های شرقی و شمال شرقی ایران شکل گیرد، کلید آن توسعه بندر شهید بهشتی چابهار است و این حاکی از پتانسیل و ظرفیت بالای تجاری و جغرافیایی این بندر در مراودات اقتصادی ایران است.

وی با اشاره به اینکه اقیانوسی بودن یک بندر بدین مفهوم است که تجارت دریا برد در مسیرهای اقیانوسی صورت گیرد، گفت: بندری که نزدیک به مسیرهای اصلی قرار دارد، زمان و هزینه کمتری را برای تجارت دریایی در پی خواهد داشت.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی بر اساس دانش حمل و نقل به ظرفیت و پتانسیل بالای اقتصادی چابهار واقف است، افزود: برخی تصور می‌کردند چابهار ظرفیت و پتانسیل سرمایه گذاری زیادی ندارد، اما به مرور زمان از نظر طراحی، تجهیزات، عمق دسترسی و سایر موارد به خوبی نشان داد که در تراز بنادر بین المللی دنیا قرار دارد.

 

بندر چابهار

 


حسن‌زاده با تأکید بر اینکه آنچه اهمیت دارد نقش پررنگ چابهار در عرصه حمل و نقل و ترانزیت کشورهای شمال شرقی ایران و آسیای میانه است، ادامه داد: باید ارتباط با پسکرانه بندرچابهار از طریق راه آهن و جاده به خوبی ایجاد شود تا از این طریق بتوانیم به خوبی از ظرفیت‌های بالای اقتصادی، ترانزیتی و جغرافیایی بندر شهید بهشتی چابهار استفاده کنیم. در همین راستا مقام معظم رهبری دستوری مبنی بر اجازه برداشت از محل صندوق ذخیره ارزی برای بهره‌برداری از شبکه ریلی چابهار و اتصال آن به شبکه سراسری صادر کرده‌اند. بنابراین تا دو سال آینده شاهد عملیاتی شدن این پروژه خواهیم بود و همزمان در حوزه جاده‌ای نیز فعالیت‌ها در حال پیشرفت است.

وی ادامه داد: امیدواریم با اقدامات صورت گرفته، تجار و دستگاه های مختلف بخشی از کالای صادراتی و وارداتی خود را از طریق چابهار عبور دهند و در این رابطه سازمان بنادر و دریانوردی تسهیلات ویژه ای را برای خطوط کشتیرانی و سرمایه‌گذاران در نظر گرفته است تا تخلیه و بارگیری از طریق بندرچابهار انجام شود.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی به مصوبه هیئت دولت در ارتباط با اینکه هزار کامیون با پلاک منطقه آزاد می توانند از بندرچابهار به زاهدان و سایر نقاط کالا جابجا کنند، گفت: عزم خوبی در سطح کشور برای رونق چابهار شکل گرفته است و خوشبختانه شرایط مساعدی برای فعالیت های تجاری در این راستا وجود دارد.

حسن زاده با تأکید بر اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار شناسایی شده است و در سال گذشته قراردادی معادل ۱۰۰۰ میلیارد تومان به منظور سرمایه‌گذاری در چابهار مدنظر قرار گرفت، اظهارکرد: نکته بسیار مهم این است که سرمایه‌گذاران تصمیم گرفته‌اند علاوه بر سرمایه‌گذاری در سایر بنادر کشور در بندر شهید بهشتی چابهار نیز سرمایه‌گذاری کنند و امیدواریم با ایجاد زیربناهای عملیاتی مناسب و امکانات لازم در این بندر شاهد بهبود وضعیت سرمایه گذاری باشیم.

وی در ارتباط با آخرین وضعیت کمیته پیگیری موافقتنامه سه جانبه چابهار، خاطر نشان کرد: کارگروهی متشکل از مسوولان سه کشور ایران، هند و افغانستان در این رابطه تشکیل شده است و سال گذشته بر اساس موارد مندرج، اولین جلسه آن در چابهار برگزار شد و در سال جاری نیز قرار است دومین جلسه در هند برگزار شود و در سال آینده نیز سومین جلسه در افغانستان برگزار خواهد شد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: یکی از دستور کارهای کمیته پیگیری موافقتنامه سه جانبه چابهار، شناسایی چالش‌ها در حوزه حمل و نقلی و تجارت بین سه کشوراست و امیدوار هستیم با حل چالش‌ها شاهد بهبود وضعیت در این بخش باشیم.

منبع: ایسنا

کد خبر 117662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha