لزوم تصویب قانون مترقی در حمایت از حقوق مصرف کنندگان

پرشین خودرو: وضع حمایت از حقوق مصرف کنندگان از جهت بستر قانونی، نیازمند بازنگری و بازتعریف است و قانون جامعی برای آن وجود ندارد بطوریکه حمایت ها در چارچوب قوانین مدنی کشور و مقررات دستگاههای نظارتی نظیر سازمان حمایت، تعزیرات حکومتی و ... صورت می گیرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، فرزین انتصاریان رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران، در نشست خبری که در آستانه روز ملی کیفیت برگزار شد با اشاره به وضعیت اسفبار قوانین حمایت از حقوق مصرف کنندگان در ایران اظهار داشت: نبود یک مدل جامع حمایت از حقوق مصرف کنندگان، پراکندگی و عدم سازگاری قوانین و قدیمی بودن برخی از قوانین به هیچ وجه با نیازهای امروز جامعه تطبیق ندارد به طوری که این مسائل موجب شده که اساسا حمایت از حقوق مصرف کنندگان درایران در تمامی بخش ها با چالش جدی روبرو شود.

وی در ادامه با توجه به تصویب قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد و همچنین پی گیری تصویب قانون تجارت ، گفت : پیشنهاد می شود تصویب قانون جامع و کامل برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان مورد نظر مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و مرکز پژوهش های مجلس که سابقه خوبی در تدوین ابعاد قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد دارد با طرح این قانون در راستای حقوق مصرف کنندگان نموده و با تصویب یک قانون مترقی، حمایت از حقوق مصرف کنندگان به عنوان یکی از ارکان استانداردسازی در کشور تقویت شده و نهضت کیفیت در ایران جهشی خواهد داشت که حاصل این جهش توسعه و تعالی و پویایی صنایع کشور و تحقق اهداف سند چشم انداز 1404 خواهد بود.

 

فرزین انتصاریان

 


رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران در ادامه این نشست با اشاره به ضرورت توجه به کیفیت قوانین اظهار داشت : با بررسی هایی که انجمن مدیریت کیفیت ایران در مورد قوانین مرتبط داشته نقاط ضعف و قوت زیادی در قوانین وجود دارد که نیازمند بیشتری برای بررسی است اما این انجمن آمادگی را دارد که در آینده موضوع " کیفیت قوانین " مرتبط با حقوق مصرف کنندگان را با حضور کارشناسان و اصحاب رسانه مرود تجزیه و تحلیل عمیق تری قرار دهد.

انتصاریان با اشاره به دو رویکرد قدیمی و نوین استانداردسازی قوانین با هدف توسعه کیفیت ، عنوان کرد : در رویکرد نوین تمرکز بر استانداردسازی و حمایت قانونی از حقوق مصرف کنندگان است در حالی که در رویکرد قدیمی حکومت در قامت دولت ، مسئول کنترل کیفیت کالاها در جریان تولید و عرضه بوده و از جایگاه تعزیرات به موضوع حمایت از حقوق مصرف کننده توجه دارد.

وی در پایان یاد آور شد : انجمن مدیریت کیفیت با توجه به چالش های موجود در کیفیت و ایمنی محصولات در کشور و کیفیت قوانین بر آن شده تا قوانین جاری در خصوص کیفیت کالاها و نقاط قوت و ضعف این قوانین را به خصوص : قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان " را بررسی و تفاوت آنها را با قوانین مشابه در جهان معین نماید.

مراسم روز ملی کیفیت و اختتامیه شانزدهمین دوره ارزیابی ملی کیفیت ایران با هدف تقدیر از سازمان های برتر با حضور مسئولان و مقامات ارشد کشور و جمعی از صاحبنظران عرصه تولید و کیفیت یکشنبه 19 آبان ماه جاری در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار خواهد شد.

کد خبر 117752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha