جایگاه طراحی در صنعت خودرو کشور / چرا طراحان جوان مورد توجه قرار نمی گیرند!؟

پرشین خودرو: در این روزها به واسطه واکنش ایران خودرو به موضوع طراحی یک خودروی شاسی بلند توسط یک طراح جوان ایرانی باز هم بحث جایگاه طراحی در صنعت خودرو ایران داغ شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، چنانچه کلمات کلیدی همچون طراحی خودروی ایرانی را در موتورهای جستجو وارد کنید، با تصاویری زیبا از خودروهایی در سگمنت های مختلف مواجه می شوید که توسط طراحان جوان ایرانی طراحی شده است و بیشتر آنها در مراحل مختلف به شرکت های خودروسازی ارسال شده و بدون نتیجه ای مشخص برای طراح آن، در اینترنت منتشر و همگانی شده است.

آخرین نمونه از این دست طراحی ها متعلق به مرتضی آلاد است که طرح خودروی شاسی بلند وی، ایران خودرو را مجبور به پاسخگویی و صدور اطلاعیه کرد.

 

طراحی خودرو



در اطلاعیه ایران خودرو هر چند تعریف و تمجید هایی از این طرح و سایر طرح های مشابه شده اما با توجیهاتی اعلام شده است که چنین طرح هایی امکان اجرایی شدن در صنعت خودرو کشور و تبدیل شدن به محصول نهایی را ندارد.

اطلاعیه ایران خودرو نکته ای دیگر را نیز علنی می کند که نشان می دهد طراحی و ارسال طرح بین طراحان جوان ایرانی یک رویه است که حداقل برای این شرکت خودروسازی تازگی ندارد.

پاسخ ایران خودرو به این طرح و دلایلی که برای عدم موفقیت چنین طرح هایی اعلام شده بود، ما را بر آن داشت تا گفت و گویی با یک کارشناس صنعت خودرو که در حوزه طراحی نیز تجارب ارزنده ای دارد، داشته باشیم.

حسین مقیسه با اشاره به طراحی های استایل خودرو که هر از گاهی منتشر می شود، گفت: واقعیت این است که اکثر این طرح ها صرفا از روی علاقه زده می شود، هر چند که ما طراحانی نیز داریم که در صنعت خودروی جهان مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: در خارج از کشور این طرح ها امکان تبدیل شدن به محصول نهایی را دارد اما در داخل کشور به دلیل مشکلاتی که وجود دارد امکان تبدیل طرح های این چنینی به محصول نهایی وجودندارد که دلیل عمده آن را می توانیم در مدیریت ارشد شرکت های خودروسازی دنبال کنیم چرا که بارها دیده ایم که اشخاصی در راس مدیت مراکز تحقیقاتی خودروسازان قرار می گیرند هیچ تخصصی در این حوزه ندارند و از آن مهمتر توان جمع آوری نیروها در کنار هم و مدیریت یک تیم هماهنگ را ندارند یا در کل اصلا اعتقادی به داخلی سازی ندارند.

 

طراحی خودرو



این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: ما در صنعت خودرو زیرساخت های مناسب برای انجام کار را در سال های پیشین فراهم کرده ایم، به طور مثال در پروژه سمند که انتقاداتی به مبلغ یک میلیارد دلاری بودجه آن وارد شد، مبالغ زیادی از آن بودجه صرف تهیه زیر ساخت های این حوزه شد و ما خروجی آن را در پروژه رانا مشاهده کردیم چرا که با استفاده از همان زیر ساخت، پروژه رانا با مبلغ بسیار ناچیز 20 میلیون دلاری اجرا شد.

وی افزود: مشکل دیگر این حوزه، وقفه هایی که است که در میان پروژه های اجرا شده ایجاد می شود که همین وقفه ها موجب می شود که نتوانیم نیروهای خبره و کارشناسان این حوزه را نگه داریم که نمونه آن را همین امروز می بینیم که بسیاری از نیروهای نخبه صنعت خودروی کشور در حال ترک ایران هستند.

مقیسه تصریح کرد: ما در ایران نیروهای متخصص زیادی داریم که هر کدام در حوزه خود توان انجام کارهای بزرگی را دارند اما مدیریت کلان صنعت خودرو توان جمع کردن این نیروها در کنار هم و گرفتن خروجی از این اشخاص به عنوان یک تیم هماهنگ را ندارد.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان خاطرنشان کرد: انتصابات اخیر در صنعت خودرو هر چند در مواقعی کند پیش می رود اما در مجموع این امید را زنده کرده است که بتوانیم از توان متخصصانی که در صنعت خودروی کشور به تجارب ارزنده ای دست پیدا کرده بودند و مدت ها به دلایل واهی و خصومت های شخصی خانه نشینی را انتخاب کرده بودند، استفاده کنیم.

 

خبرنگار: فرشید آقاصفی

کد خبر 117761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha