یارانه پنهان شرکت‌‌های ریلی سالانه 2000 میلیارد تومان

پرشین خودرو: سالانه حدود 2 هزار میلیارد تومان به سفر و شرکت‌های ریلی یارانه اختصاص می‌یابد.

به گزارش پرشین خودرو، از گذشته و خصوصاً پس از نوسانات ارزی سال‌های 90 و 97، شرکت‌‌های ریلی مدعی شدند که افزایش قیمت‌‌هایی که در نرخ‌های بلیت قطار اعمال می‌شود ضرر و زیان آنها را جبران نمی‌کند و با توجه به نوسانات ارزی و رشد نرخ اقلام و قطعات ناوگان، ضرورت دارد دولت‌ها از این مدل حمل و نقلی حمایت کنند.

به گفته ‌مدیر‌ عامل یکی از شرکت‌‌های ریلی، ‌سیستم حمل‌ و نقل ریلی در حالت عادی نه فقط ارز دولتی بلکه باید یارانه نیز دریافت کند، این موضوع در همه دنیا امری متداول است.

البته شرکت راه‌آهن هم معتقد است در تلاش است که بتواند امکانات لازم را در اختیار شرکت‌های ریلی در قالب یارانه پنهان قرار دهد تا بخشی از ضرر و زیان آنها بر طرف و این حوزه برای آنها صرفه اقتصادی داشته باشد.

اردیبهشت امسال بود که مدیرعامل راه‌آهن در این‌باره گفت: شرکت راه‌آهن از دولت درخواست کرد اعتباری برای یارانه آنها در نظر بگیرد تا این شرکت‌های حمل ونقل ریلی بتواند مسیر خود را ادامه دهند.

به ادعای سعید رسولی ‌بسیاری از مسیرهای ریلی در طول سال ضریب اشغال بالایی ندارند و قیمت غیرواقعی بلیت هم موجب می‌شود این شرکت‌ها، متحمل ضرر و زیان شوند.



* یارانه پنهان شرکت‌‌های ریلی سالانه 2000 میلیارد تومان

در این‌باره یک مقام مطلع به خبرنگار فارس گفت: در کشور ما سالانه حدود 2 هزار میلیارد تومان به سفر ریلی یارانه اختصاص می‌یابد، یعنی در یک بلیت 150 هزار تومانی تهران ـ‌ مشهد، دولت هم ‌150 هزار تومان یارانه پنهان می‌دهد و در برخی مسیر‌ها هم حدود 70 درصد یارانه اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: در بخش مسافری راه‌آهن تا 70 درصد یارانه پنهان وجود دارد البته در کل دنیا، دولت‌ها بابت قطارها و مسیرهای حومه‌ای و تکلیفی، ‌یارانه پرداخت می‌کنند.

به گفته وی در کشور ما که قیمت بنزین یارانه‌ای است و مردم هم به همین دلیل ترجیح می‌دهند با وسیله نقلیه شخصی سفر کنند، این یارانه بیشتر است؛ الان قیمت سوخت نرخ واقعی نیست از سوی دیگر نرخ بلیت‌های قطار هم تکلیفی است.

وی با اشاره به اینکه عموماً اقشار متوسط و ضعیف ‌جامعه از قطار استفاده می‌کنند، گفت: به همین دلیل شرکت راه‌آهن ‌‌در ‌راستای ارائه خدمات مناسب با قیمت پایین تلاش کرده است که در افزایش قیمت‌ها متناسب با افزایش هزینه‌ها طوری عمل کند که بخش عمده آن از محل یارانه تأمین شود.

وی اضافه کرد: یارانه در مسیرها و قطارهای حومه‌ای و تکلیفی متفاوت است، ‌این یارانه یا به طور غیرمستقیم از محل پول دیزل و دسترسی ‌‌شرکت‌ها به شبکه ریلی پرداخت می‌شود یا به صورت مستقیم از سوی راه‌آهن ‌اعتبار در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد.

این منبع مطلع تأکید کرد: در کل یارانه‌‌های پنهان بیشتر از محل ‌تعرفه حق دسترسی، نرخ سوخت‌ و قطار حومه‌ای است.

وی گفت:‌ مجموع خدماتی که راه‌آهن ارائه می‌دهد و پولی دریافت نمی‌کند، رقم مشخصی است، راه‌آهن دیزل در اختیار شرکت‌های ریلی قرار می‌دهد اما به نرخ تمام شده نیست و پولی که از سازمان برنامه و بودجه بابت خدمات مسافری پرداخت می‌شود جمعا عددی خواهد بود که یارانه ریلی محسوب می‌شود و این یارانه‌ای است که در اختیار شرکت‌های ریلی و مسافران قرار می‌گیرد.

 

قطار


* مدیرعامل راه‌آهن: یارانه پنهان نباشد نرخ بلیت قطار بیش از اینها خواهد بود

بنابراین گزارش موضوع یارانه پنهان 2000 میلیارد تومانی برای سفرهای ریلی را از مدیرعامل راه‌آهن پیگیری کردیم.

سعید رسولی ‌درباره میزان یارانه پنهانی که به شرکت‌های ریلی اختصاص می‌یابد، بیان کرد: این رقم 2000 میلیارد تومان در سال که شما می‌گویید را من دقیق نمی‌دانم، اما بدانید شرکت‌های ریلی یارانه پنهان دریافت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن ادامه داد: اگر قرار باشد نرخ تمام شده هزینه‌ها در سفرهای ریلی دریافت شود قیمت بلیت، قیمتی دیگر خواهد بود.



* 50 درصد قیمت اجاره لکوموتیو از شرکت‌ها دریافت می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با تسهیلاتی که شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان حاکمیت در اختیار شرکت‌های حمل و نقل ریلی اختصاص می‌دهد نرخ‌های بلیت قطار تعدیل می‌شود؛ به عنوان مثال ما 50 درصد قیمت اجاره لوکوموتیو را از شرکت‌های ریلی دریافت می‌کنیم و این موجب کاهش هزینه‌های آنها می‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر شرکت راه‌آهن اجاره ساختمان و اماکنی را که در اختیار شرکت‌های ریلی قرار داده‌ است، با اجاره‌بهایی بسیار نازل محاسبه می‌کند، البته ما قطعاً ‌شرکت‌های ریلی را همکار خود می‌دانیم و به آنها کمک می‌کنیم.

رسولی تأکید کرد:‌ این موارد یارانه‌‌های پنهان را تشکیل می‌دهد و قطعاً این یارانه پنهان، در کاهش هزینه‌ها به شرکت‌های ریلی کمک می‌کند.



* برآورد دقیق و قطار به قطار از یارانه سفرهای ریلی دا‌ریم

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه‌ رقم دقیق یارانه پنهان سالانه به سفرهای ریلی و شرکت‌ها چقدر است؟ گفت: ‌‌ما برآورد دقیق و حتی قطار به قطار از این یارانه‌ها داریم که پس از تجمیع آنها، به صورت رسمی اعلام می‌کنیم.

حمل و نقل ریلی به عنوان حمل و نقل پاک، ایمن و حمل و نقلی با مصرف سوخت‌ کمتر نسبت به مدل جاده‌ای (یک‌هفتم) بهترین مدل حمل و نقلی محسوب می‌شود.

به دلیل عدم واقعی سازی نرخ سوخت، استفاده از خودرو شخصی در کشور ما بسیار زیاد است، حتی در مسیرهای طولانی و بیش از 1000 کیلومتر نیز مردم ما ترجیح می‌دهند با خودرو شخصی سفر کنند و این به دلیل غیرواقعی بودن نرخ سوخت و توجیه‌دار بودن حمل و نقل شخصی است؛ در همین راستا سالانه حدود 15 هزار نفر در سوانح رانندگی در کشور ما جان می‌بازند که این نسبت به جمعیت کشور، رقم بالایی است.

حمل و نقل ریلی به عنوان حمل و نقل ایمن و کم‌مصرف قطعاً ضرورت دارد مورد حمایت دولت‌‌ها باشد‌ ضمن آنکه ضرورت دارد طبق اهداف برنامه، سهم حمل و نقل ریلی در جابه‌جایی مسافر افزایش یابد.

در زمان رسیدگی به برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی،‌ ارتقاء سهم حمل و نقل مسافری ریلی به 20 درصد حمل مسافر ‌‌تکلیف شد.

قطعاً دستیابی حمل و نقل ریلی مسافری به سهم‌ 20 درصدی‌ در شرایط فعلی کشور که‌ استراتژی مردم در مسافرت‌ها، حمل‌ و نقل شخصی است و استقبال از حمل جاده‌ای زیاد است، مشکل است اما به هر حال ضرورت دارد این اهداف با اقداماتی ویژه محقق شود.

منبع: فارس

کد خبر 117784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha