چالش سود آوری قطعه سازان با افت تیراژ خودروسازان

پرشین خودرو: تولید قطعه سازان هم اکنون بالاتر از ظرفیت خودروسازان است به طوری که کاهش تولیدی که امروز در شرکتهای خودروسازی رخ داده کمتر از ظرفیت موجود قطعه سازان است و این جریان قطعه سازی را نیز در سودآوری به چالش خواهد کشید.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با بیان این مطلب اظهار داشت: بنابراین افت تولید خودروسازان در ماههای اخیر عمدتا مربوط به نقص قطعات های تک بود که همچنان نیز مشکل برطرف نشده است.

مازیار بیگلو افزود: برخی از قطعات کسری خودروسازان مربوط به قطعات های تک است که زیر ساخت های تولید آنها در کشور وجود ندارد و کماکان نیز این امکان فراهم نشده البته قطعه سازان با همکاری شرکتهای دانش بنیان در تلاشند تا این قطعات را در کشور داخلی سازی کنند.

وی مشکل اصلی تولید را ظرفیت بالای قطعه سازان در مقابل نیاز خودروسازان دانست و گفت: مشکلی که امروز ایجاد شده تا حدی ناخواسته و خواسته موجب شده که خودروسازان تیراژ تولیدشان را کاهش دادند؛ جریان ناخواسته ای که ایجاد شده به دلیل عدم تامین قطعات الکترونیکی و های تک است که عموما امکان تامین ندارد به طوری که با تامین منابع مالی ، شرکتهای خارجی و چینی نیز به دلیل تحریم باز هم حاضر به همکاری نیستند.

زیان انباشته و کمبود نقدینگی افت تیراژ خودروسازان را رقم زد

وی کاهش خواسته تیراژ تولید خودروسازان را ناشی از زیان انباشته و کمبود نقدینگی عنوان کرد و یاد آور شد: کاهش تیراژ خواسته به شدت خودروسازان با زیان انباشته و کمبود نقدینگی روبرو کرده و این امر موجب شده که خودروسازان با وجود امکان افزایش تولید، به دلیل عدم تامین نقدینگی مناسب ناگزیر به کاهش تولید شوند.

 



این مقام مسئول در انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو تصریح کرد : کاهش تولیدی که امروز در شرکتهای خودروسازی رخ داده کمتر از ظرفیت موجود قطعه سازان است این در حالی است که قطعه سازان به خصوص شرکتهای خودکفا برای تولید از ظرفیت اسمی بالایی نسبت به تولید امروز خودروسازان برخوردارند.

بیگلو در ادامه افزود: فراموش نکنیم که در یک و نیم سال گذشته روزانه در هریک از دو شرکت بزرگ خودروساز 3 هزار دستگاه خودرو تولید می گردید و قطعه سازان همپای این جریان تولید در حال تامین قطعات بودند و امروز که عدد تولید در یک بازدهی به 1500 دستگاه در روز کاهش یافته عملا قطعه سازان یک ظرفیت مازادی را تجربه می کنند و اصلا اوضاع خوبی نیست چرا که هزینه های ثبت کماکان باقی مانده و هزینه های سربار نیز در حال افزایش است لذا قطعه سازی نیز در سودآوری به چالش کشیده می شود.

تنها راهکار شرایط موجود افزایش نرخ تولید در شرکتهای خودروسازی است

وی تاکید کرد: تنها راهکار شرایط موجود افزایش تولید و بالا بردن نرخ تولید در شرکتهای خودروسازی است که این مساله نیز نیازمند تامین نقدینگی و همچنین تامین قطعات های تک است که همچنان امکان تولید و تامین ندارد.
به زودی میز 3 تعمیق ساخت داخل برگزار می شود

دبیر انجمن قطعه سازان با توجه به اینکه بارها در خصوص مشکل تامین نقدینگی خودروسازان صحبت شده است ، به راهکار تامین قطعات های تک پرداخت و به خبرنگار پرشین خودرو، گفت: اولین گام برای تامین قطعات های تک تولید و تامین از مسیر خودکفایی در داخل که البته اقدامات خوبی در این راستا با برگزاری دو مسیز تخصصی ساخت داخل صورت گرفته و به زودی میز 3 تعمیق ساخت داخل برگزار خواهد شد.

تامین قطعات خاص بدون تامین نقدینگی هیچ فایده ای نخواهد داشت

بیگلو ادامه داد: البته برخی از قطعات ارتباطی به قطعه سازان ندارد بلکه مواد اولیه مورد نیاز آنها در کشور وجود ندارد و یا اینکه قطعات استانداردی است که زیر ساخت تولید آنها در کشور وجود ندارد مانند ای سی های که اصلا کار قطعه سازان تولید چنین قطعاتی نیست.

وی در پایان با اشاره به راهکارهای موجود برای خودکفایی در تولید، این امر را مستلزم تلاش جدی شرکتها دانست و خاطر نشان کرد: فراموش نشود در صورتی که تامین نقدینگی در کنار این راهکارها صورت نگیرد اجرای راهکاری تامین قطعات خاص نیز هیچ فایده ای نخواهد داشت.

کد خبر 117843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha