تولید سواری دیزلی فرصت است یا تهدید!؟

پرشین خودرو: تولید خودروهای سواری دیزلی در کشور یک فرصت محسوب می‌شود یا تهدید؟ با این‌که نخستین موتورِ دیزلِ ملی در مرکز تحقیقات موتور ایران‌خودرو طراحی و ساخته شده است، اما با مخالفت چندباره سازمان حفاظت محیط زیست، تاکنون از تولید خودروهای سواری دیزلی، جلوگیری شده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از مردمسالاری، نخستین موتور دیزلِ ملیِ خودروهای سواری با نام «یی‌اف‌دی» در مرکز تحقیقات موتور شرکت ایران‌خودرو، طراحی و ساخته شده است. بنا به گفته سازنده این موتور، مصرف آن بر روی خودروی سمند، ۵.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. به دلیل مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست، پروژه تولید خودروهای سواری دیزلی، علی‌رغم طراحی و ساخت این موتور، فعلاً متوقف شده است.

حسین مقیسه، کارشناس صنعت خودرو در مورد پیشینه و فلسفه ساخت خودروهای سواری دیزلی در ایران گفت: در دور پیشین تحریم‌ها در اوایل دهه ۹۰ از آنجا که تولید بنزین در کشور بین ۵۰ تا ۵۵ میلیون لیتر در روز بود و این میزان تولید از مصرف بنزین کمتر بود، بیم این وجود داشت که تحریم‌ها بر کشور تأثیر بسیار مخربی بگذارد و لذا دولت از خودروسازان خواست تا برای مدیریت مصرف بنزین به سمت طراحی و ساخت موتورهای دیزلی حرکت کنند. شرکت ایران‌خودرو نیز در این زمینه سرمایه‌گذاری کرد و با این سرمایه‌گذاری، یک موتور دیزل بومی در کشور ساخته شد.

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سوال که «اگر دولت خود از خودروسازان خواسته بود تا موتور دیزل برای خودروهای سواری بسازند، حال چرا با تولید این خودروها مخالفت می‌کند»، گفت: اتفاقاً موضوع همین است که در وهله اول باید تکلیف سرمایه‌گذاری انجام‌شده مشخص شود، چرا که این شرکت خودروساز بنا به مصوبه دولت در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده است.

مقیسه در مورد این‌که تولید خودروهای دیزلی تا چه میزان می‌تواند بر مصرف بنزین تأثیر بگذارد، گفت: برای این که بدانیم خودروهای سواری دیزلی چه نقشی در صنعت خودروی بقیه کشورها دارند، می‌توانیم یک مقایسه ساده با کشور ترکیه انجام دهیم. در ایران معمولاً گفته می‌شود که ترکیه با جمعیت و تعداد خودروهای مشابه با ایران، مصرف بنزین آن ۱۵ میلیون لیتر در روز است اما مصرف بنزین در ایران در حدود ۱۰۰ میلیون لیتر در روز است. برای این که این اعداد قابل قیاس با هم باشند، باید بررسی کنیم که سوخت مصرفی خودروها در ترکیه و ایران چیست.

 

حسین مقیسه



بررسی منابع تُرک نشان می‌دهد، که در ترکیه ۳۷.۹ درصد خودروها با ال‌پی‌چی کار می‌کنند، ۳۶.۸ خودروها با سوخت دیزل کار می‌کنند و ۲۴.۹ درصد خودروها بنزین‌سوز هستند و سوخت ۰.۴ درصد خودروها نیز ناشناخته است. در ایران، سواری‌های با سوخت دیزل، فعلاً جایگاهی در میان خودروهای در حال تردد ندارد و اگر مثل ترکیه ۳۶.۸ درصد خودروهای ما نیز با گازوئیل کار می‌کردند، مصرف بنزین در ایران کاهش می‌یافت و به ۲۵ میلیون لیتر در روز می‌رسید.

این کارشناس صنعت خودرو در مورد این که گفته می‌شود، گازوئیل تولیدی در ایران کیفیت مناسبی ندارد و میزان گوگرد آن بسیار بالاست و لذا منشأ آلودگی در شهرها است، گفت: یکی از دستاوردهایی که خوب در دو سال اخیر، تشریح نشده است، موفقیت شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در زمینه تولید بنزین و گازوئیل است.

در سالیان اخیر تولید بنزین و گازوئیل رشد چشمگیری داشته، و تولید بنزین به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز و تولید گازوئیل به ۱۱۵ میلیون لیتر در روز رسیده است. حدود ۶۰ میلیون لیتر از گازوئیل تولیدی در کشور در حال حاضر کیفیت یورو ۴ دارد و این بدان معناست که میان گوگرد آن کمتر از ۵۰ پی‌پی‌ام است. این که برخی می‌گویند میزان گوگرد گازوئیل تولیدی در ایران ۲۰۰۰ پی‌پی‌ام است صحیح نیست؛ زمانی میزان گوگرد گازوئیل تولیدی در کشور در این حدود بوده اما هم‌اکنون وضعیت فرق کرده و متأسفانه‌ این دستاوردها، خوب اطلاع‌رسانی نشده است.

خودروهای سواری دیزلی فرصت هستند

حسین مقیسه در مورد فرصت‌هایی که خودروهای سواری دیزلی می‌توانند برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشند، گفت: موتور خودروهای سواری دیزلی در ایران می‌تواند به خوبی با گازوئیل یورو ۴ که در کشور تولید می‌شود، کار کند.

اروپا به سمت استانداردهای یورو ۵ و یورو ۶ حرکت کرده اما در همین وضعیت فعلی ۷۰ درصد خودروهای دیزل در کشورهای اروپایی، استاندارد یورو ۴ دارند. یک سرمایه‌گذاری در ایران صورت گرفته و هم‌اکنون وقت آن است که این سرمایه‌گذاری به ثمر بنشیند.

ضمن این‌که وقتی یک کار جدید شروع می‌شود، نمی‌توان انتظار داشت که با نمره ۲۰ شروع شود. باید با نمره ۱۵، ۱۶ شروع کرد و به مرور ایرادات را رفع کرد. اگر واقعیت‌ها برای مخالفان تولید خودروهای سواری دیزلی تشریح شود، آن‌ها دست از مخالفت خود برمی‌دارند.

این کارشناس صنعت خودرو به شرایط تحریمی در کشور نیز اشاره کرد و گفت: تولید خودروهای سواری دیزلی در حالی که صادرات نفت کشور تحریم است، کمک می‌کند تا مصرف بنزین در کشور کاهش یابد و میزان بیشتری از این فرآورده ارزشمند می‌تواند صادر شود. لذا از حیث کاهش مصرف بنزین و افزایش صادرات آن نیز، تولید خودروهای سواری دیزلی به نفع کشور است.

کد خبر 117933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha