آژیر خطر بحران مالی در صنعت قطعه سازی کشیده شد

پرشین خودرو: تنها راهکار شرایط موجود افزایش نرخ تولید خودروسازان است که این مساله نیازمند تامین نقدینگی و همچنین تامین قطعات های تک است که همچنان امکان تامین و تولید بسیاری از آنها در داخل فراهم نیست.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن اشاره به راهکار وضع موجود به تاثیر برگزاری میزهای ساخت داخل در این شرایط پرداخت و اظهار داشت: برگزاری میزهای خودکفایی، نتایج خوبی را در بخش کاهش ارزبری در صنعت خودرو به همراه داشت اما نقطه ضعف این جریان تامین به موقع نقدینگی است و که چنانچه در این زمینه تزریق مالی صورت نگیرد برگزاری میزهای ساخت داخل در صنعت خودرو بی نتیجه خواهد بود.

ادامه چالش تامین نقدینگی میزهای خودکفایی

مازیار بیگلو با اشاره به اقدام خوب و مثمر ثمر وزارت صعت در برگزاری میزهای تخصصی ساخت داخل، افزود: برگزاری میزهای تخصصی ساخت داخل فرصت مناسبی را در اختیار قطعه سازان فعال در بخش خودکفایی قرار داد و موجب شد این شرکتها موفق به عقد قرارداد با خودروسازان شوند.

وی با توجه به اعلام چند باره معضل نقدینگی میزهای تخصصی به وزیر صمت و دیگر مسئولان صنعت خودرو، خاطر نشان کرد: نکته مهم اینجاست که قطعه سازانی که در میزها شرکت کرده و در تولید قطعه ای خودکفا شدند عموما از نقدینگی جاری مجموعه شان استفاده کردند لذا امروز برای تامین مخارج روزانه با مشکل جدی مواجهند و باید به سرعت این نقدینگی حداقل برای قطعه سازان طرف قرارداد در میزهای تخصصی از محل صندوق توسعه ملی تامین شود.

مشکل نقدینگی در صنعت خودرو جدی تر می شود

وی همچنین با اشاره به ظرفیت بلااستفاده قطعه سازان در شرایط کنونی تولید گفت: عمده ظرفیت اضافی که در قابل استفاده نیست ناشی از مشکل نقدینگی است که مانع رشد تولید خودروساز و همچنین عدم استفاده از ظرفیت کامل قطعه سازان شده است و روز به روز این مشکل نیز در صنعت خودرو جدی تر می شود.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو تاکید کرد: تنها راهکار شرایط موجود افزایش تولید و بالا بردن نرخ تولید در شرکتهای خودروسازی است که این مساله نیز نیازمند تامین نقدینگی و همچنین تامین قطعات های تک است که همچنان امکان تولید و تامین ندارد.

 

قطعه سازان



بیگلو همچنین به ظرفیت بالای قطعه سازان نسیت به حجم تولید خودروسازان اشاره کرد و به خبرنگار پرشین خودرو یاد آور شد: مطابق ظرفیت موجود هم اکنون امکان تامین نیاز تولید 3 هزار دستگاه خودرو در هر یکی از دو شرکت خودروساز ( در مجموع 6 هزار خودرو ) در روز برای قطعه سازان فراهم است اما متاسفانه آمار کلی تولید دو شرکت خودروساز کمتر از 3 هزار دستگاه است و در این شرایط 50 درصد اضافه ظرفیت وجود داشته و عملا شرکتهای قطعه سازی با کمتر از 50 درصد ظرفیت تولید کار می کنند.

بازگشت تشنج به بازار قیمت ها در صورت عدم جبران زیان مالی خودروسازان

وی در ادامه به خروج بخش مهمی از نقدینگی خودروسازان به دنبال زیان انباشته در این بخش پرداخت و اضافه کرد: از سال گذشته تاکنون زیان انباشته عظیمی به خودروسازان تحمیل شده و این جریان منجر به خروج تمام نقدینگی از شرکت های خودروسازی شده است در اصل طی یک سال گذشته نقدینگی خودروسازان به دست دلالان و سفته بازان در حاشیه بازار خودرو منتقل شده و این افراد پول کلانی را به جیب زدند.

این مقام مسئول در انجمن قطعه سازان همچنین به فشار شدید نقدینگی در شرکتهای قطعه سازی اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه فشار بسیار شدید نقدینگی شرکتهای قطعه سازی را زمین گیر کرده است و آژیر خطر در صنعت قطعه سازی به گوش می رسد و در صورتی که کمبود نقدینگی به این سبک و سیاق ادامه یابد خطر بیکاری و از دست رفتن شغل در این صنعت جدی خواهد بود.

بیگلو در پایان با اشاره به بازگشت جان دوباره به تولید خودروسازان و تکمیل حجم زیادی از خودروهای ناقص در سایپا و ایران خودرو در هفته های اخیر، خاطر نشان کرد: با جان گرفتن تولید در هفته های گذشته، سایپا و ایران خودرو حجم زیادی از خودروهای ناقص را تکمیل کردند عملا قیمت خودرو کنترل شد اما مجددا شرکتها در آستانه بحران جدیدی قرار گرقتند و بیم آن می رود که هر دو خودروساز به دنبال مشکل نقدینگی ناشی از زیان انباشته ناگزیر به کاهش تولید شوند که نتیجه آن تشنج دوباره قیمت ها در بازار خواهد بود.

کد خبر 118046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha