کد خبر 118092
۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳
راه‌اندازی قطار مسافری تهران ــ استانبول

پرشین خودرو: مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب در توسعه راه‌آهن گفت: در بخش مسافری با راه‌اندازی قطارهای تهران ــ وان و تهران ــ آنکارا درصدد توسعه آن تا استانبول هستیم.

به گراش پرشین خودرو، سعید رسولی با اشاره به تردد واگن‌های ایران به کشورهای CIS و بالعکس درخصوص پروتکل‌های چندجانبه در این شورا که منجر به ترانزیت راحت‌تر کالا خواهد شد، اظهار کرد: علاوه بر رفع موانع شبکه داخلی راه‌آهن، در تعامل با دیگر کشورها شرایطی باید فراهم شود تا آنها بتوانند از بازارهای حمل‌ونقلی استفاده کنند، به‌عنوان مثال تفاهمنامه دوجانبه‌ای با ترکیه در حوزه مسافری و باری امضا شد.

وی ادامه داد:‌ در بخش مسافری با راه‌اندازی قطارهای تهران ــ وان و تهران ــ آنکارا درصدد توسعه آن تا استانبول هستیم. در حوزه باری هم برای جا‌به‌جایی بار و کالا بین ایران و ترکیه تفاهمنامه‌ای به امضا رسیده است.

وی تصریح کرد: در این خصوص بخشی از کار در حوزه باری و در تمام بخش مسافر کار عملیاتی شده است. همه اقدامات لازم از جمله تفاهمنامه مربوط به تعرفه و سیستم‌های اتوماسیون و دیگر مسائل برطرف شده و هم‌اکنون بار غلاتی را قرار است از قزاقستان به ترکیه منتقل کنیم که همه این موارد در قالب همین تفاهمنامه انجام می‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به سایر تفاهمنامه با دیگر کشورها در حوزه ریلی، گفت: تفاهم‌ها با سایر کشورها در حوزه ریلی نیز به همین صورت است. با عراق و سوریه در نشست سه‌جانبه‌ای که حدود سه ماه گذشته در تهران برگزار شد، سندی امضا شد. با این سند شاهد اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره خواهیم بود که به این شکل بندر امام خمینی(ره) از طریق شبکه ریلی به بندر لاذقیه متصل می‌شود که یک اتفاق خوب در تزانزیت کالا در این کریدور خواهد بود.

رسولی یادآور شد: در بحث توسعه دیگر کریدورها در مرز خسروی هم‌اکنون شبکه ریلی آن در دست احداث بوده و کار خط راه‌آهن چابهار ــ زاهدان با قدرت در حال انجام است. همچنین مسیر خاف و هرات هم کار در حال اتمام بوده و اینها مسیرهای جدید ریلی بین‌المللی را به‌وجود می‌آورند. مزیت‌های حمل‌ونقل ریلی باعث شده که این نوع حمل‌ونقل انتخاب اول جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها باشد، به همین خاطر درصدد هستیم که این ظرفیت‌ها با سرعت برای مبادلات ایجاد شود.

وی افزود: در حوزه گردشگری نیز شاهد موفقیت‌های خوبی هستیم. هم‌اکنون قطارهای گردشگری اروپایی به ایران سفر می‌کنند که آخرین آن ماه گذشته بود. در پروتکل‌های دوجانبه که با ترکیه داشتیم موضوع گردشگری نیز مطرح شد و اقدامات برای آن در حال انجام است. کارهای کارشناسی انجام شده و شرکت‌های ذی‌ربط مشغول کار هستند تا به‌زودی قطار گردشگری میان این دو کشور عملیاتی شود و مردم از این فرصت‌ها استفاده کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد:‌ با تأکیدات انجام‌شده به‌خصوص از سوی رهبر معظم انقلاب توجه خوبی را در سال‌های اخیر به حمل‌ونقل ریلی داشته‌ایم، به‌خصوص دستور رهبری درخصوص خط ریلی چابهار که تأکید ویژه‌ای به توسعه ریلی آن داشتند. این انتظار وجود دارد که با حمایت‌های انجام‌شده این فرصت بیشتر برای مردم فراهم شود. امروز در شرایطی قرار داریم که در پاییز و زمستان با ترافیک و آلودگی در کلان‌شهرها مواجه هستیم. تنها راه برطرف کردن آلودگی هوای کلان‌شهرها و ترافیک به‌صورت پایدار توسعه حمل‌ونقل ریلی است.

رسولی تصریح کرد: در حوزه قطارهای حومه‌ای کار در حال انجام است و امسال 3 قطار ریل‌باس با ظرفیت حدود هزار نفر به شبکه ریلی حومه‌ای اضافه شده است. متوسط سیر سفرهای حومه‌ای 123کیلومتر با مبلغ 3200 تومان است که این می‌تواند منجر به مطلوبیت برای سفرهای حومه‌ای شود.

 

تسنیم

کد خبر 118092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha