پیشنهاد اختصاص 180 هزار تومان گاز رایگان به 4.5 میلیون خودرو گازسوز

پرشین خودرو: با هدف اقبال مردم به مصرف CNG و اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، طرح جایگزینی کارت خرید سوخت CNG به جای یارانه نقدی پیشنهاد شد.

به گزارش خبرنگار  پرشین خودرو، بنزین از اولین دقایق روز 24 آبان سهمیه‌بندی شد و قیمت سهمیه‌ای آن 500 تومان افزایش یافت و قیمت آزاد این سوخت نیز سه برابر شد این اقدام دولت که واکنش خوبی را در میان مردم به همراه نداشته است به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه انرژی باید خیلی زودتر از اینها توسط دولت و حتی تدریجی صورت می گرفت و همزمان با افزایش قیمت CNG این تصمیم اجرایی می شد.


در شرایطی که پیش بینی بسیاری از رسانه ها و کارشناسان از طرح الزام سوختگیری با کارت سوخت حاکی از اجرای طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین از سوی دولت بود و در ماههای اخیر همواره این برنامه توسط بسیاری از مسئولان در حوزه انرژی نیز مورد تایید قرار گرفته بود اما اعلام یکباره دولت در خصوص افزایش قیمت بنزین نیز موجب تعجب بسیاری از کارشناسان و مسئولان حوزه انرژی به خصوص صنعت سی ان جی شده است به طوری که به گفته یکی از همین مسئولان " هیچ زمان تصور نمی گردید که دولت یه شبه طرح افزایش قیمت بنزین را اعلام کند."


حال با توجه به اقدام دولت در افزایش قیمت بنزین این سوال مطرح است که آیا اجرای این تصمیم موجب تمایل مردم به مصرف CNG خواهد شد و آیا زیر ساخت های برای جایگزینی این سوخت در سبد خانوارها فراهم است؟


در همین راستا یک مقام مسئول در انجمن صنفی CNG کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اعلام کرد: با افزایش قیمت بنزین باید امکانات توسعه صنعت CNG در کشور بهتر فراهم شود.


همزمان با افزایش قیمت بنزین باید قیمت LPG نیز افزایش یابد


اردشیر دادرس با اشاره به تصمیم اخیر دولت جهت مدیریت مصرف بنزین در کشور گفت: باید همزمان با افزایش قیمت بنزین توسعه خودروهای گازسوز در دستور کار قرار گیرد و تمایل مردم نیز به سمت خودروهای گازسوز سوق پیدا کند.


وی در ادامه با بیان اینکه طرح افزایش قیمت بنزین در جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در اسفند سال 97 مصوب گردید، تصریح کرد: این مصوبه شامل زنجیره ای به هم پیوسته بود و همزمان با افزایش قیمت بنزین باید قیمت LPG نیز افزایش یابد و تناسب بین قیمت CNG با سایر حامل های انرژی نیز رعایت شود.

 

بنزین


عضو هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور همچنین به پیشنهاد طرح جایگزینی کارت خرید سوخت CNG به جای یارانه نقدی پرداخت و گفت: در این راستا و به منظور استقبال مردم از گاز CNG و مدیریت مصرف بنزین در کشور، انجمن صنفی CNG در غالب طرحی به دولت و وزارت نفت طرح جایگزینی کارت خرید سوخت CNG به جای یارانه نقدی را پیشنهاد نمود تا به جای 45 هزار تومان یارانه حاصل از هدفمندسازی یارانه ها ، 180 هزار تومان گاز رایگان در اختیار تمامی 4.5 میلیون سرپرست خانواری که از خودروهای گاز سوز استفاده می کنند قرار گیرد ؛ با این کار حدود یک چهارم از 18 میلیون خانواری که مدنظر دولت است 180 هزار تومان از یارانه گاز استفاده خواهند کرد و با این طرح شاهد رشد چند برابری یارانه پرداختی به مصرف کنندگان خواهیم بود.


دادرس اضافه کرد: در صورتی که مصرف روزانه تاکسی ها و حوزه حمل و نقل عمومی را روزانه 25 تا 30 لیتر باشد مصرف ماهیانه تاکسی ها رقمی در حدود 900 لیتر می شود که اگر 1500 تومان در نظر گرفته شود حدود از یک و نیم میلیون تومان می شود و در صورتی که میزان مصرف در این بخش ماهیانه 1500 لیتر باشند رقمی بیش از 2و نیم میلیون را با 180 هزار تومان یارانه گاز و 45 هزار تومان یارانه نقدی تبدیل کردیم و این بهترین راهکاری است که طرح اولیه آن به دولت ارائه و مورد موافقت دولت و مجلس قرار گرفت گردید و مقرر گردید که مجلس با دولت به طور جدی بنشینند و این طرح اجرایی کنند که متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است.


شرایط مناسب سوختگیری در جایگاههای CNG / جایگاههای گاز با 30 تا 40 درصد زیر ظرفیت مشغول فعالیتند

وی با تاکید بر اینکه در این شرایط ضرورت دارد که مجلس وارد شده و به طریقی این طرح را در جایگاههای CNG اجرایی کند. افزود: بهتر است که در حال حاضر این طرح پیاده شود و هزینه حمل و نقل مسافر و کالا که بخش مهمی از آن بر دوش صنعت سی ان جی است، در غالب یک بسته حمایتی و سوبسید یارانه ای ارائه شود در غیر این صورت تبعات بسته حمایتی فعلی برای حمل و نقل کالا و مسافربه جای حمایتی، ریاضتی خواهد بود.


وی در ادامه در خصوص وضعیت جایگاههای سی ان جی در کشور گفت: هم اکنون تمامی جایگاههای CNG با ظرفیت مناسبی در حال سوخت گیری هستند و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد؛ حتی جایگاههای گاز سراسر کشور حدود 30 تا 40 درصد زیر ظرفیت نیز مشغول فعالیت هستند.


این مقام مسئول در انجمن CNG افزود: امیدواریم که با طرح های حمایت از صنعت CNG هم تعداد جایگاههای سی ان جی بیشتر شود و هم اینکه بتوانیم درجه بندی جایگاهها را با طرح هوشمندی سازی ارتقاء دهیم.


آمادگی عرضه بالاتر از 30 میلیون متر مکعب گاز CNG در جایگاههای سراسر کشور فراهم است


دادرس در پایان با آخرین آمار مصرف گاز CNG در کشور اشاره کرد و خاطر نشان کرد: هر چند میزان مصرف CNG در 6 ماهه اول امسال به خصوص از سه ماهه اول امسال به بعد کاهش 10 تا 15 درصدی را در برخی مناطق تجربه کرد اما پیش بینی می شود با افزایش قیمت بنزین این کاهش به افزایش تبدیل شود و امیدواریم این میزان از 19 تا 20 میلیون لیتر در روز به 25 تا 30 میلیون لیتر گاز در روز افزایش یابد چرا که آمادگی مصرف بالاتر از 30 میلیون متر مکعب گاز در روز در جایگاههای CNG سراسر کشور فراهم است.


به گزارش پرشین خودرو، در شرایطی که ایران جزء اولین میادین و منابع گازی دنیا محسوب می شود بسیاری از کارشناسان حوزه انرژی معتقدند که بهترین راهکار توسعه و پاشنه آشیل سوخت و حامل های انژی می تواند گسترش شبکه گاز طبیعی در کشور است. مسیری که می تواند موجب توسعه صنعت گاز و انرژی در کشور و جایگزینی گاز و سایر فرآورده های و میعانات نفتی شود.

 

کد خبر 118112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha