کد خبر 118130
۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴
اتصال ۱۰۰ درصدی خودروها به اینترنت تا ۲۰۲۵

پرشین خودرو: معاون گروه خودرویی ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل ونقل پیشرفته با تاکید بر این که تا سال ۲۰۲۵، ۱۰۰ درصد خودروهای تولید شده قابلیت اتصال به اینترنت را خواهند داشت، گفت: با توجه به نفوذ گسترده گوشی‌های هوشمند و اینترنت، حجم انبوه وسایل حمل و نقل و قابلیت‌های زیر ساختی مانند اینترنت اشیا، کشور قادر است تا در زمینه حمل‌ونقل هوشمند برنامه‌ریزی کند.

به گزارش پرشین خودرو، مهندس مهدی اوجانی امروز در نشست هم‌اندیشی نقش جابجایی هوشمند در حمل ونقل شهری با تاکید بر این که ستاد توسعه فناوری‌های حمل و نقل پیشرفته بازوی اجرایی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری در حوزه‌های حمل و نقل هوایی، زمینی و ریلی است اظهار کرد: در این زمینه این ستاد در سال‌های اخیر موضوعات مختلفی را پیگیری کرده است که یکی از این موضوعات هوشمندسازی حمل ونقل بوده است.

وی با اشاره به تحولات جهانی در حوزه شهرنشینی، اظهار کرد: بر اساس آمارهای جهانی تا سال ۲۰۴۰ به ازای هر ۱۰ نفر، ۷ نفر در شهرها زندگی می‌کنند، ضمن آن که سالانه ۶۰ میلیون نفر به جمعیت شهرهای دنیا اضافه خواهد شد.


اوجانی به گزارش یکی از پایگاه‌های جهانی در حوزه تحولات شهری اشاره کرد و گفت: بر اساس نتایج به دست آمده از این گزارش، ایران در میان ۱۰ کشور اول دنیا از نظر تعداد جمعیت شهری قرار گرفته است، به گونه‌ای که تا سال ۲۰۲۵، ۹۴ درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی می‌کنند.


وی با تاکید بر این که بر اساس این گزارش ۱۲ شهر در قاره آسیا در آینده جزو شهرهای هوشمند بوده و همچنین بیش از ۱۰۰ شهر هوشمند در دنیا ایجاد شده است، ادامه داد: تا سال ۲۰۱۷، ۷۴ شهر در قاره آسیا پروژه‌های هوشمندسازی را اجرایی کرده‌اند که این امر نشان می‌دهد ما با پدیده جهانی شهرنشینی مواجه هستیم و در این راستا در شهرداری‌های مهم کشور اقدام به اجرای پروژه‌های هوشمندسازی شده است.

معاون گروه خودرویی ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل ونقل پیشرفته با اشاره به اجرای پروژه هوشمندسازی در کشور با تاکید بر این که این طرح در سه سطح تجهیزات پایه و شبکه‌ای، نرم‌افزارهای کاربردی هوشمند و پذیرش جامعه تعریف می‌شود، گفت: ایران به سطح پذیرش جامعه نسبت به فناوری‌های جدید کمتر توجه کرده و این در حالی است که اگر می‌خواهیم در حوزه هوشمندسازی موفق عمل کنیم، بدون توجه به این آیتم طرح‌های ما ابتر خواهند ماند.

اوجانی با اشاره به هوشمندسازی حمل‌ونقل شهری، افزود: در حال حاضر ما با حجم انبوه وسایل جابجایی مانند خودروهای شخصی و موتور سیکلت‌ها، رشد و نفوذ گسترده گوشی‌های هوشمند و اینترنت همراه، قابلیت زیرساختی مانند اینترنت اشیا و توسعه نرم‌افزارهای کاربردی و کسب و کارهای نوآورانه مواجه هستیم و این پنج فاکتور از موارد پر اهمیت برای رجوع به راهکاری نوآورانه در حمل و نقل شهری به شمار می‌روند.

وی تاکسی‌های اینترنتی، پارکینگ‌های هوشمند و دوچرخه‌های اشتراکی را از جمله راهکارها برای حمل و نقل شهری هوشمند نام برد و گفت: بر اساس آمارهای جهانی تا سال ۲۰۲۵، ۱۰۰ درصد خودروهای در حال تولید قابلیت اتصال به شبکه اینترنت را خواهند داشت، ضمن آن‌که حجم سرمایه‌گذاری برای پارکینگ‌های هوشمند ۴۳ میلیارد دلار بالغ می‌شود.

وی با بیان این که بر اساس آمارهای جهانی ایران از لحاظ شهر هوشمند در جایگاه‌های خوشایندی قرار ندارد، گفت: تاکنون هیچ کدام از شهرهای ایران به دلیل عدم ارائه اطلاعات در آمارهای جهانی وارد نشده است؛ ولی ما برای وارد شدن به حمل و نقل هوشمند با دو پارادایم خودرو محور و حمل ونقل محور مواجه هستیم که با توجه به زیرساخت‌های موجود در کشور قادر هستیم به سمت حمل و نقل هوشمند حرکت کنیم.

منبع: ایسنا

کد خبر 118130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha