ایتالیایی‌ها با چه بهانه‌ای ماهان را تحریم کردند

پرشین خودرو: ایتالیایی‌ها در حالی ادامه پروازهای ماهان به سوریه را بهانه‌ای برای تحریم این ایرلاین ایرانی دانسته اند که این بهانه رم، در تناقض کامل با کنوانسیون شیکاگو است.

به گزارش پرشین خودرو، اخیرا آمریکایی‌ها در ادامه فشارهای خود به صنعت هوانوردی ایران، به ایتالیا فشار آورده‌اند تا مانع انجام پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان به رم و میلان شود.


بر همین اساس و مطابق اعلام منابع رسانه ای در ایتالیا، پروازهای ماهان به ایتالیا و شهرهای رم و میلان، با یک استمهال دو ماهه، تنها تا اواخر آذرماه امسال (۱۵ دسامبر، ۲۴ آذر) برقرار خواهد بود و پس از آن، ماهان اجازه پرواز به این دو شهر را نخواهد داشت.


مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی نیز، با تأیید این موضوع، علت آن را فشارهای آمریکا بر دولت ایتالیا دانسته بود.

شواهد نشان می دهد کاخ سفید همچنان سعی در تسری تحریم های یکجانبه و غیرقانونی ضدایرانی خود به دیگر کشورها دارد. اگرچه برخی کشورها با در نظر گرفتن اصل حاکمیت مستقل و با استناد به یکجانبه بودن تحریم هایی که دولت ترامپ علیه کشورمان وضع کرده است، همچنان در برابر فشارهای واشنگتن مقاومت می کنند، اما برخی دولت های اروپایی ضمن اذعان به غیرقانونی بودن تحریم های آمریکا، در رویکردی منفعلانه با این تحریم ها همراهی می کنند که تحریم پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان به رم و میلان، نمونه همراهی دولت رم با سیاست های ظالمانه واشنگتن علیه تهران است.

کارشناسان معتقدند بدون شک این اقدام دولت ایتالیا، منجر به فرصت سوزی در بسیاری از عرصه های همکاری مشترک اقتصادی ـ سیاسی میان تهران و رم خواهد شد.

از سوی دیگر، تحریم پروازهای ماهان به رم و میلان، نشان دهنده عدم استقلال ایتالیا (به مثابه یک دولت اروپایی ظاهرا مستقل) خواهد بود و پیام انفعال و وادادگی این کشور در برابر واشنگتن را به افکار عمومی جهان مخابره خواهد کرد.

این در حالی است که حداقلی ترین اقدام دولت های غربی در مواجهه با تحریم های ضد ایرانی آمریکا، می تواند عدم همراهی با آنها باشد، رویکردی که تاکنون شاهد اتخاذ آن از سوی دولت ایتالیا نبوده ایم.

 

ماهان



هیچ بهانه فنی برای ممانعت از نشست و برخاست هواپیماهای ماهان ندارند

نکته حائز اهمیت اینکه، مقامات ایتالیایی، خود نیز به عدم وجود مستندات حقوقی علیه شرکت هواپیمایی ماهان واقف هستند.

از سوی دیگر، نظم، ترتیب و کیفیت پروازی ماهان، مانع از طرح هرگونه ادعای فنی علیه این شرکت هواپیمایی شده است.

نکته مهم دیگری که در این باره باید به آن اشاره کرد، بهانه ای است که ایتالیا آن را دستاویز این تحریم قرار داده و آن پروازهای ماهان به سوریه است، نکته ای که نه تنها منطق اقتصادی و حتی سیاسی ندارد، بلکه با مقاصد پیمان بین المللی هواپیمایی کشوری ۱۹۴۴ موسوم به کنوانسیون شیکاگو (Convention on International Civil Aviation) تناقض صریح دارد.

بر این اساس، پیروی دولت ایتالیا و سازمان هواپیمایی این کشور از منویات کاخ سفید و وزارت خزانه داری ایالات متحده در خصوص تحریم هواپیمایی ماهان، مناسبات حال و آینده تهران ـ رم را قطعا تحت تأثیر خود قرار خواهد داد و ایتالیا خود را به عنوان بازیگری وابسته، ضعیف و بی اراده در نظام بین الملل معرفی خواهد کرد.

مسلما تبعات بازی مستقیم دولت ایتالیا در زمین دولت ترامپ تنها محدود به مناسبات دوجانبه تهران ـ رم نخواهد بود زیرا دیگر بازیگران بین المللی و سایر ملت های دنیا، در حال رصد بازی و تصمیم نهایی ایتالیا در پیروی یا عدم پیروی از ترامپ خواهند بود.

منبع: مهر

کد خبر 118142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha