کد خبر 118190
۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲
نخستین راه‌آهن 2 خطه کشور آماده افتتاح

پرشین خودرو: معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها : یکی از دلایل اجرای مسیر به صورت دو خطه، جابه‌جایی ۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون مسافر در افق طرح است.

به گزارش پرشین خودرو، عباس خطیبی افزود: علت اصلی اجرای دو خط همزمان در این طرح ریلی، توجیه فنی-اقتصادی و ظرفیت قابل قبول آن مبنی بر جابه‌جایی ۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون مسافر در افق طرح است.


وی اضافه کرد: با افتتاح راه‌آهن میانه-بستان‌آباد در اواخر آبان‌ماه امسال و پس از دست‌یابی به پیشرفت فیزیکی مناسب در عملیات روسازی از بستان‌آباد تا تبریز، انجام عملیات روسازی و ریل‌گذاری خط دوم نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.


معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور گفت: در دو سال گذشته راه‌آهن‌های تهران-همدان، ملایر-کرمانشاه، مراغه-ارومیه و قزوین-رشت در راستای طرح اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی و تکمیل بخشی از کریدور‌های ترانزیتی افتتاح و به بهره‌برداری رسیدند.

 

راه آهن


خطیبی با اشاره به عملیات اجرایی راه‌آهن میانه-بستان آباد-تبریز و افتتاح حدفاصل میانه-بستان‌آباد در روزه‌های آینده برای اتصال استان پنجم از مسیر جدید افزود: بهره‌برداری از این طرح ریلی نه تنها موجب کاهش ۱۱۴ کیلومتری مسیر ریلی تهران-تبریز می‌شود بلکه زمان سفر را ۵.۵ ساعت نسبت به خط موجود کاهش داده و شرایط حمل‌ونقل بار و مسافر را تسهیل می‌کند.


وی با توجه به وجود ۵ کریدور ترانزیتی شرقی-غربی برای اتصال آسیا به اروپا و نقش راه آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز در ترانزیت کالا گفت: از مجموع پنج کریدور، سه کریدور از مرز‌های شمال شرق و جنوب شرق ایران عبور می‌کنند و تنها دو کریدور از روسیه و دریای خزر برای اتصال به اروپا عبور می‌کنند و خط آهن تهران-زنجان-تبریز از مسیر جدید نقش قابل توجهی در ترانزیت آسیا-اروپا ایفا خواهد کرد.


طرح احداث راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- تبریز به طول ۲۰۳ کیلومتر با هدف کاهش مسیر ریلی از شمال غرب به مرکز کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت که مسیر میانه – بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر بخشی از طرح فوق است و در ۶ قطعه و بخشی ازقطعه هفتم، از ایستگاه موجود راه آهن میانه شروع شده و با گذر از مسیری کوهستانی که از شهر‌های ترکمانچای و تیکمه داش عبور کرده و به ایستگاه راه آهن بستان‌آباد متصل می‌شود. این طرح در شرایط اقلیمی۲۰درصد دشت، ۳۰ درصد تپه ماهور و ۵۰ درصد کوهستانی واقع شده است.


معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل با اشاره به ساخت سه ایستگاه در راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز گفت: در محور ریلی میانه - بستان آباد سه ایستگاه مسافری در نظر گرفته شده است که در این مرحله ایستگاه راه آهن بستان آباد به بهره برداری می‌رسد. همچنین در طراحی این ایستگاه به موضوعات اقلیم و شرایط محیطی منطقه توجه شده به گونه‌ای که آن را فراتر از یک ایستگاه به یک عنصر شاخص شهری و توریستی تبدیل کرده است.

کد خبر 118190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha