انتظار توسعه تحقیق و توسعه در واحدهای کوچک خطاست!

پرشین خودرو: موسس شرکت صنایع تولیدی کروز با بیان اینکه انتظار توسعه تحقیق و توسعه در واحدهای کوچک خطاست، گفت: باید به اقتصادهای کشور اجازه داده شود که بزرگ شوند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اولین جلسه کمیسیون «فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان» با موضوع «بررسی موانع و راه کارهای پیش روی شرکت‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی کشور در ورود به حوزه‌های دانش بنیان» در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
 

سعید عاملی


شرکت‌ها به دلیل منافع تحقیق و توسعه به آن توجه دارند

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه با اشاره به اهمیت اقتصاد دانش‌بنیان گفت: در موضوع ارتباط میان بخش خصوصی و صنعتی شرایط متفاوتی میان کشور ما با کشورهای پیشرفته وجود دارد.

وی افزود:‌ در امریکا بودجه مربوط به تحقیق و توسعه(R&D) حدود 450 میلیارد دلار بوده است که تنها 30 درصد آن متعلق به دولت بوده و 70 درصد آن سهم بخش خصوصی است.

عاملی ادامه داد: بودجه تحقیق و توسعه(R&D) سال 2017‌ شرکت آلفابیت که شرکت مادر گوگل است حدود 16.5 میلیارد دلار بوده که با کسب درآمد حدود 117 میلیارد دلاری به سود خالص 12 میلیارد دلار دست پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: ‌در سال 2018 این شرکت 24.5 میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه(R&D) هزینه کرده که به درآمد 137میلیارد دلاری افزایش پیدا کرده است و این به روشنی نشان می‌دهد که شرکت ها به دلیل منافعی که تحقیق و توسعه(R&D) برای آن ها تأمین می‌کند، به این امر توجه ویژه‌ای دارند.

به گفته استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران، ‌یکی از ضعف‌های عملکردی ما این است که تحقیقات ما در کشور منطبق با تقاضاهای موجود تدوین نشده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تبیین روند توسعه صنعتی شدن در سه مرحله تاریخی پیشاصنعتی، صنعتی و پساصنعتی گفت: در دوران پساصنعتی تمام پیکره توسعه و تجدد بر بدنه فنآوری های جدید تکیه زده و این دوران دوره فناوری‌های با بازده بالاست که ذیل آن صنعت 4 موسوم به صنعت فیزیکی-سایبری شکل گرفته و با تأمین بستر رشد کوانتومی فضای رشد لازم با بازدهی بالا را فراهم کرده است.


10 شرکت برتر دنیا در حوزه ICT چهل هزار پتنت به ثبت رسانده‌اند

وی افزود:‌ در زمینه تحقیق و توسعه 10 دانشگاه برتر دنیا فقط دو هزار اختراع ثبت کرده‌اند حال آنکه در مقابل 10 شرکت برتر دنیا که همه آنها در حوزه فنآوری های جدید کار می کنند 40 هزار اختراع به ثبت رسانده‌اند و این نشان می‌دهد که چیزی مثل پتنت متعلق به همین شرکت‌هاست.

عاملی با اشاره به این نکته که «خلاقیت قانون تولید می‌کند» تاکید کرد:‌ با توجه به اینکه بحث اقتصاد دانش بنیان از مؤلفه‌های اثرگذار در کشور می‌باشد و در اندیشه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز به این موضوع توجه ویژه‌ای قرار دارد، موضوع اقتصاد دانش‌بنیان در اولویت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است.

وی متذکر شد‌: علم نیاز به مدافع دارد که یکی از مهمترین این مدافعان صنعتگران هستند و جالب این جاست که دانشگاهی‌های ما در کمپانی‌های بزرگ جهانی به کارگیری می‌شوند اما در داخل توجه لازم به آنها صورت نمی‌گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: ورود ما به موضوع اقتصاد دانش بنیان به طور خاص و صنعت به طور عام ورودی است که در آن دانشگاه یک طرف ماجرا قرار دارد و در این رابطه اموری که از جنس سیاستگذاری کلان برای رفع مشکل صنعت و ارتباط آن با دانشگاه و یا پربازده‌تر شدن صنعت باشد می‌تواند در جلسات آتی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.


باید به اقتصادهای کشور اجازه داده شود که بزرگ شوند

حمید کشاورز مؤسس شرکت صنایع تولیدی کروز در ادامه این نشست گفت: پیش از توجه به موضوع اقتصاد دانش‌بنیان، بایستی به موضوع کسب و کار توجه ویژه‌ای صورت گیرد و به دنبال تقویت آن به رفع موانع و تهیه مراکز تحقیقاتی دست پیدا کنیم.

وی افزود:‌ واحدهای بزرگ که می‌توانند هزینه تحقیق و توسعه را تأمین کنند بسیار اندک هستند و اینکه از واحدهای کوچک انتظار توسعه تحقیق و توسعه داشت، خطاست.

کشاورز ادامه داد:‌ نیازمند بازتعریفی از مسیر توسعه اقتصاد کسب و کار و اقتصاد دانش بنیان در کشور هستیم، ضمن آنکه باید به اقتصادهای کشور اجازه داده شود که بزرگ شوند تا به دنبال آن به مسائلی چون تحقیق و توسعه اهمیت بسزایی دهند.

وی یادآور شد:‌ اعتماد به بخش خصوصی که از لحاظ عملکردی موفق بوده است نیز باید تقویت شود.


بیشتر مالیات ها بر تولید گرفته می شود

عبداله بابایی مشاور مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز در ادامه این جلسه بیان کرد:‌ متأسفانه بیشتر مالیات‌ها بر تولید گرفته می‌شود و قابل توجه است که بانک‌ها بیش از 50 هزار میلیارد ریال وام با نرخ بالای 24 درصد به خودروسازی سایپا تحمیل کرده است.

وی افزود:‌ قیمت‌های دستوری که از طرف بالادستی ارائه می‌شود موجب ضعف عملکردی خودروسازی‌ها می‌شود و باید توجه داشت که خودروسازی چون از مواد اولیه متضرر می‌شود، سالیانه 10 هزار میلیارد ریال در حال ضرردهی است.

بابایی ادامه داد:‌ صنعت اگر احساس کند که باید نیازهای خود را از دانشگاه تأمین کند و اگر دانشگاه مقید باشد که نیازهای صنعت را روزآمد کند، ممکن است به ارتباط میان صنعت و دانشگاه دست پیدا کرد.


دخالت در امر تولید و ضعف در سیستم بانکداری

مجتبی نظری مدیر بازاریابی گروه بهمن در این جلسه اظهار کرد:‌ دخالت در امر تولید و ضعف در سیستم بانکداری کشور از موارد جدی است که متأسفانه بزرگ شدن تولید را به نوعی تمسخر می‌کند.
 

خسروی


تحقیق و توسعه در خودروسازی مورد توجه قرار نگرفته است

خسروی قائم مقام معاون تحقیق و توسعه ایران خودرو در پایان این نشست خاطرنشان کرد: 3 تا 4 درصد سرمایه شرکت‌ها باید برای تحقیق و توسعه اختصاص یابد اما وقتی که دچار بدهکاری در تأمین قطعات هستیم، عملاً تحقیق و توسعه در خودروسازی کشور چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

کد خبر 118294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha