ظرفیت توزیع روزانه‌ سی‌ان‌جی چه میزان است؟

پرشین خودرو: معاون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی: روزانه ۲۱ میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده در جایگاه‌ها توزیع می‌شود که این مقدار تنها نیمی از ظرفیت موجود برای توزیع این سوخت پاک است.

به گزارش پرشین خودرو، حمید قاسمی ده‌چشمه در نشستی خبری افزود: هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه ۲۱ میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده در جایگاه‌های کشور توزیع می‌شود که این مقدار تنها نیمی از ظرفیت موجود برای توزیع این سوخت پاک است.


وی افزود: با احتساب تبدیل ۴۰۰ هزار تاکسی و یک میلیون و ۱۰۰ هزار وانت‌بار بنزین‌سوز، امکان افزایش روزانه ۱۸ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی و دستیابی به توزیع روزانه ۴۰ میلیون مترمکعبی این سوخت پاک در کشور وجود دارد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، ارزانی، صرفه اقتصادی، پاک بودن و سوددهی بالای جایگاه‌های سی‌ان‌جی را از مهم‌ترین مزایای این صنعت برشمرد و گفت: در شهر تهران تنها از یک‌سوم ظرفیت موجود استفاده می‌شود، این در حالی است که با استفاده از سی‌ان‌جی در خودرو‌ها می‌توان هزینه حمل‌ونقل عمومی و شخصی در سطح شهر‌ها را به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش داد.

وی هزینه حدودی تبدیل خودرو‌های بنزینی به گازسوز را حدود ۳ تا ۵ میلیون تومان بسته به کیفیت تجهیزات عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون امکان تبدیل روزانه ۲۲ تا ۳۰ هزار خودرو بنزینی به گازسوز در کشور وجود دارد.

 

سی‌ان‌جی

 


قاسمی با اشاره به بازگشت سرمایه احداث جایگاه عرضه سی‌ان‌جی ظرف سه سال، آن را صنعتی سودبخش خواند و گفت: امیدواریم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این بخش در سال‌های آینده به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد.


وی همچنین برنامه‌ریزی برای احداث جایگاه‌های کوچک مقیاس عرضه سی‌ان‌جی، به کارگیری فناوری‌های نو در صنعت گازسوز کردن خودروها، هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی و نیز اعطای گواهی سلامت به خودرو‌های گازسوز را از مهمترین برنامه‌های پیش رو برای توسعه صنعت سی‌ان‌جی در کشور خواند.


در ادامه این نشست، محمد رضایی، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز با اشاره با سودآوری این صنعت برای اقتصاد کشور با جایگزینی آن با بنزین گفت: زیرساخت‌ها برای توسعه صنعت سی‌ان‌جی و جایگزینی گاز طبیعی به عنوان سوخت خودرو‌ها با بنزین در کشور آماده است.


وی همچنین از افزایش اقبال عمومی برای گازسوز کردن خودرو‌ها با متعادل کردن قیمت بنزین در روز‌های اخیر خبر داد و گفت: متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه IRNGV.IR برای گازسوز کردن خودروی خود اقدام کنند.


در همین حال، حسن قلی پور، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: هم اکنون حدود ۲ هزار و ۴۷۸ باب جایگاه عرضه سی‌ان‌جی در کشور وجود دارد و ۹۱ باب جایگاه عرضه نیز در حال ساخت است.


وی تاکید کرد: به‌طور میانگین روزانه ۱۹ میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده در سراسر جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی کشور توزیع می‌شود که این رقم در روز‌های اخیر، روزانه ۲ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.


قلی‌پور تعداد جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی در استان تهران را ۲۷۴ باب اعلام کرد و گفت: به‌طور میانگین ماهانه ۱۵۰ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در سطح استان تهران به خودرو‌ها عرضه می‌شود که این رقم معادل یک سوم ظرفیت موجود است.

منبع: خبرگزاری صداو سیما

کد خبر 118303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha