تا پایان سال 42 واگن به خطوط مترو  اضافه می‌شود

پرشین خودرو: مدیرعامل شرکت مترو تهران از افزوده شدن 42 واگن به خطوط مترو تا پایان سال خبر داد و گفت: دولت جهت تأمین 1050 واگن مترو در پایتخت تکلیف قانونی دارد.

به گزارش پرشین خودرو، علی امام، مدیرعامل شرکت مترو تهران ، درباره مطالبه مردم جهت افزایش تعداد قطارهای مترو با توجه به تغییر نرخ بنزین اظهار داشت: دولت برای تأمین 2 هزار واگن بر اساس ماده 58 قانون پنج‌ ساله ششم تکلیف قانونی دارد و بر همین اساس، سال 95 شورای اقتصاد مصوبه‌ای داشت که 1050 مورد از این واگن‌ها برای تهران و 950 مورد برای سایر شهرها تا سال 1400 توسط دولت تأمین شود.


وی افزود: بر همین اساس قرار شد مناقصه‌ تأمین 630 واگن برای تهران از همان 1050 مورد نامبرده شده برگزار شود ولی فرایند ابلاغ آن به سرعت انجام نگرفت و اواخر سال 97 به پیمانکار و شرکای چینی موضوع ابلاغ شد البته هنوز به دلیل مشکلات قرارداد عملیاتی نشده است.

 

واگن مترو

 

مدیرعامل شرکت مترو تهران ادامه داد: وزارت کشور هنوز بانک عامل را برای این مسأله نهایی نکرده و از طرفی قرارداد برای تأمین 630 واگن بر اساس یورو است ولی از آنجا که می‌خواهند از فاینانس چین استفاده کنند این موضوع به الحاقیه نیاز داشته بنابراین فرایند لاک‌پشتی بوده و مسیر طولانی را طی کرده است.

امام با اشاره به اینکه سازمان شهرداری‌ها نیز پیگیر این مسأله است، گفت: اخیراً رضا اردکانیان وزیر نیرو به عنوان رئیس کمیته مشترک همکاری‌های بازرگانی ایران و روسیه به این کشور سفر کرده و قرار است تا 4 پروژه را کشور روسیه با ایران همکاری داشته باشد که دو مورد آن مربوط به وزارت نیرو، یک مورد به راه‌آهن و یک مورد مربوط به تأمین واگن در تهران و کلانشهرها است.

وی با تأکید بر اینکه قرار است مسکو تعدادی از واگن‌های مترو تهران و کلانشهرها را تأمین کند اعلام کرد: این موضوع در حال حاضر در مرحله مذاکره است ولی پیش‌بینی‌ها به این صورت بوده که حدود 680 واگن تأمین شود که البته این تعداد فقط برای تهران نیست و امیدواریم بخش زیادی از آن برای پایتخت در نظر گرفته شود.

منبع: فارس
مدیرعامل شرکت مترو تهران خاطرنشان کرد: به غیر از این موضوع 70 واگن قطعات آن سال گذشته وارد گمرک شده و قرار است هفته آینده بر اساس همین قطعات دو رام قطار را به بهره‌برداری برسانیم که قبلاً 4 رام نیز در شهریور افتتاح شده بود و 4 رام دیگر نیز تا پایان سال تکمیل و به شرکت بهره‌برداری مترو تحویل داده می‌شود.

امام تصریح کرد: با این حساب تا پایان سال 10 رام قطار مترو تحویل شرکت بهره‌برداری مترو می‌شود ولی قرارداد عملیاتی دیگری به دلیل محدودیت منابع مالی نداریم.

وی گفت: بر اساس استانداردهای بین‌المللی هر واگن مترو قیمتی حدود یک میلیون یورو دارد و یک رام قطار هزینه 7 میلیون یورویی در پی خواهد داشت که تأمین آن در شرایط اقتصادی کنونی با سختی مواجه است.

منبع: فارس

کد خبر 118383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha