کد خبر 118474
۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
روند صعودی تولید خودرو در 1ماه گذشته

پرشین خودرو: روند تولید خودروهای سواری در هشت ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهشی شد، با این حال تولید ماهانه سه خودروساز بزرگ کشور در آبان و نسبت به مهر صعود کرد.

به گزارش پرشین خودرو، طبق آمارهای منتشره اما تولید ماهانه خودروسازان روندی صعودی در آبان و نسبت به مهر امسال داشته است. بر این اساس، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع طی آبان امسال ۷۱ هزار و ۴۴۵ دستگاه انواع محصول سواری را به تولید رسانده‌اند که نسبت به مهر سال جاری افزایش ۶/ ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد. در بین سه خودروساز بزرگ کشور اما سایپایی‌ها توانسته‌اند لقب پرتیراژترین خودروساز داخلی را کماکان برای خود نگه دارند. سایپا طی هشت ماه امسال ۲۳۱ هزار و ۶۹۹ دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده تا در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته کاهش ۱/ ۱ درصدی تیراژ را تجربه کند. این خودروساز البته در تولید ماهانه روندی صعودی داشته، چه آنکه تیراژ ۲۶ هزار و ۸۸۰ دستگاهی آن سبب افزایش ۵/ ۷ درصدی تولید نسبت به مهر ماه شده است.

پس از سایپا، ایران خودرو تیراژی ۲۱۰ هزار و ۳۵۰ دستگاهی تا پایان آبان امسال از خود به جا گذاشته که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته کاهش ۲/ ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد. آبی‌های جاده مخصوص اما در آبان و نسبت به مهر با رشد ۵۴ درصدی تیراژ مواجه شده‌اند و این روند صعودی از تیراژ ۳۷ هزار و ۵۶۳ دستگاهی آنها در دومین ماه پاییز حاصل شده است. در نهایت پارس خودرویی‌ها که در هشت ماه امسال ۶۱ هزار و ۷۱۷ دستگاه تیراژ داشته‌اند، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد افت کرده‌اند. پارس خودرو در آبان امسال نیز تنها هفت هزار و دو دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده تا در مقایسه با مهر سال جاری تنها ۳/ ۵ درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده باشد. روند صعودی تولید خودروسازان در آبان و نسبت به مهر نشان می‌دهد اوضاع تولید در خودروسازی کشور بهبود یافته، هرچند البته هنوز هم مشکلات کلی مربوط به تحریم به خصوص سختی تامین قطعات از خارج ادامه دارد.

 


صعود رانا و ۲۰۰۸


نگاهی اما به جزئیات آمار تولید خودروهای سواری در هشت ماه امسال بیندازیم تا مشخص شود سه خودروساز بزرگ کشور چه افت‌و‌خیزی در این بازه زمانی داشته‌اند. در بین محصولات ایران‌خودرو، گروه پژو (به جز پژو ۲۰۰۸) تیراژی ۱۴۷ هزار و ۳۹۳ دستگاهی تا پایان آبان امسال داشته که این آمار نشان از کاهش ۲/ ۱۶ درصدی تیراژ پژویی‌ها در مقایسه با هشت ماه سال گذشته دارد. آمار موردنظر، پژو ۲۰۶، ۴۰۵، پارس و ۲۰۷ را شامل می‌شود و به نظر می‌رسد در این بین، بیشترین سهم تولید از آن ۲۰۶ باشد.ایران خودرویی‌ها اما آمار پژو ۲۰۰۸ را خارج از خانواده پژو منتشر می‌کنند و صورت‌های مالی آنها نشان می‌دهد خودروی موردنظر روندی صعودی در هشت ماه امسال داشته است. طبق آمار، تا پایان آبان امسال چهار هزار و ۹۳۱ دستگاه پژو ۲۰۰۸ در ایران خودرو به تولید رسیده که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته افزایش ۴/ ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

از پژو که بگذریم، ایران‌خودرو در تولید سمند با کاهش تولید مواجه شده ‌است. بنابر آمار منتشره، این شرکت طی هشت ماه امسال، ۲۸ هزار و ۳۷۷ دستگاه سمند را به تولید رسانده‌ و این آمار سبب کاهش ۷/ ۱۵ درصدی تولید محصول موردنظر نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است.اما آن‌طور که آمار تولید منتشره در صورت‌های مالی ایران خودرو روایت می‌کند، این شرکت همچنان در تولید دنا روندی نزولی دارد. ایران خودرویی‌ها تا پایان آبان امسال، ۱۷ هزار و ۸۸۴ دستگاه دنا را به تولید رسانده‌اند تا نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته ۶/ ۳۳ درصد کاهش تولید را به خود ببینند. نزولی شدن تولید دنا در حالی است که دیگر محصول ایران‌خودرو یعنی رانا توانسته رشد را در کارنامه‌اش به ثبت برساند.

طبق گزارش ارائه‌شده به بورس، در هشت ماه امسال چهار هزار و ۳۰۸ دستگاه رانا در ایران‌خودرو به تولید رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۸/ ۶۵ درصدی را نشان می‌دهد.نگاهی هم بیندازیم به محصولات مونتاژی ایران‌خودرو، محصولاتی که برخی از آنها با خطوط تولید این شرکت وداع کرده‌اند. آن‌طور که گزارش ارائه‌شده به بورس روایت می‌کند، آبی‌های جاده مخصوص تا پایان آبان امسال تنها ۱۲۰ دستگاه سوزوکی گرندویتارا مونتاژ کرده‌اند و این یعنی تولید محصول موردنظر در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته بیش از ۹۵ درصد افت داشته است. ویتارا چند ماهی می‌شود که دیگر در ایران خودرو به تولید نمی‌رسد و این موضوع از قطع ارتباط شرکت ژاپنی سوزوکی با آبی‌های جاده مخصوص به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه خودروسازی کشور سرچشمه می‌گیرد.

در کنار ویتارا، به‌نظر می‌رسد دانگ‌فنگ و ایران‌خودرو نیز به آخر خط رسیده‌اند و تولید این محصول چینی در کشور متوقف شده است. آمار تولید ایران‌خودرو در آبان نشان می‌دهد حتی یک دستگاه دانگ‌فنگ نیز در این شرکت مونتاژ نشده و بنابراین احتمالا این محصول چینی نیز با آبی‌های جاده‌ مخصوص وداع کرده است. طبق آمار ارائه شده به بورس، در هشت ماه امسال فقط دو هزار و ۱۳۱ دستگاه دانگ فنگ در ایران خودرو مونتاژ شده که نشان می‌دهد این محصول چینی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بالای ۸۶ درصد افت تولید را تجربه کرده است.

ایران‌خودرویی‌ها البته در آبان مانند مهر، حتی یک دستگاه دانگ‌فنگ را نیز به مونتاژ نرسانده و این یعنی خودرو موردنظر با کیلومتر ۱۴ جاده‌مخصوص وداع کرده است. در بین دیگر مونتاژی‌های ایران‌خودرو اما هایمای چینی تیراژی سه هزار و ۷۳۴ دستگاهی طی هشت ماه امسال از خود به‌جا گذاشته است. با توجه به این آمار، هایما افتی بیش از ۶۲ درصد را نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته به خود می‌بیند. مونتاژ این محصول فعلا در ایران‌خودرو ادامه دارد و باید منتظر ماند و دید در آینده نیز تداوم خواهد داشت یا هایما نیز به جمع حذفی‌ها می‌پیوندد.

 

تولید خودرو



افزایش تولید پراید و تیبا


به سایپا برویم و ببینیم این شرکت چه آماری در تولید محصولات خود طی هشت ماه ابتدایی امسال به‌جا گذاشته است. بنابر آمار ارائه‌شده به بورس، سایپایی‌ها در تولید سراتو که محصولی مونتاژی و تحت‌لیسانس کیاموتورز کره است، با افت تولید مواجه شده‌اند. بر این اساس تا پایان آبان امسال،سه هزار و ۶۳۰ دستگاه سراتو در سایپا مونتاژ شده که در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، ۶۸ درصد افت را نشان می‌دهد. این مونتاژی کره‌ای نیز در لیست خودروهای حذفی کشور قرار گرفته است، چه آنکه سایپایی‌ها پیش‌تر رسما خبر از توقف مونتاژ آن داده‌اند.

در بین دیگر محصولات سایپا، تیبا تیراژی ۱۰۳ هزار و ۸۴۷ دستگاهی را در هشت ماه امسال از خود به‌جا گذاشته و بنابراین نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته ۵/ ۱ درصد افزایش تولید را به خود می‌بیند. تیبا یکی از محصولاتی است که قرار است به واسطه افزایش تیراژ، جای خالی پراید را از تابستان سال آینده پر کند. صحبت اما از پراید شد، خودرویی که بنابر وعده وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایپا، تنها تا پایان تیر سال آینده تولید خواهد شد. با وجود برنامه‌ریزی سایپا برای حذف پراید، تیراژ این محصول در هشت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته صعود کرده است.

طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس، پراید در هشت ماه امسال تیراژی ۱۱۹ هزار و ۱۹ دستگاهی از خود به‌جا گذاشته و بنابراین در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته ۱۱ درصد افزایش تولید را تجربه کرده است. گفته می‌شود سایپایی‌ها قصد دارند تولید پراید را تنها برای مصرف بازار داخل متوقف و این محصول را برای بازارهای صادراتی همچنان حفظ کنند.

از تیبا و پراید بگذریم و نگاهی هم به محصولات مونتاژی چینی سایپا در هشت ماه امسال بیندازیم. طبق آمار، پارس‌خودرو به‌عنوان زیرمجموعه سایپا، توانسته تنها ۱۹۳ دستگاه برلیانس را تا پایان آبان امسال به تولید برساند. با توجه به این آمار، برلیانس در مقایسه با هشت ماه سال گذشته بیش از ۹۸ درصد افت تولید را تجربه کرده است. همچنین آمار تولید آبان پارس‌خودرو نشان می‌دهد این شرکت در این ماه حتی یک دستگاه برلیانس را نیز تولید نکرده و مشخص نیست این توقف تولید، موقت است یا دائمی.

ماه گذشته برلیانس پس از مدت‌ها غیبت به جمع تولیدات پارس‌خودرو بازگشت و حالا دوباره غیب شده است. سایپایی‌ها اما تا پایان آبان امسال ۴۲۳ دستگاه آریو را مونتاژ کرده‌اند و این آمار نشان می‌دهد خودرو موردنظر با افت تیراژ ۹۲ درصدی در هشت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است. آریو نیز مانند برلیانس ماه گذشته پس از مدتی غیبت به جمع تولیدات سایپا بازگشت و آمار آبان نشان می‌دهد تولید آن در دومین ماه پاییز سال‌جاری ادامه داشته است. در نهایت اما چانگان دیگر محصول چینی سایپا، تیراژی چهار هزار و ۷۸۰ دستگاهی را تا پایان آبان از خود به‌جا گذاشته که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته افت ۵/ ۴۵ درصدی را نشان می‌دهد. گویا چانگان مشکل خاصی برای مونتاژ در سایپا ندارد، چه آنکه طی ماه‌های گذشته از تحریم با توقف تولید مواجه نشده است.



رنو از پارس‌خودرو رفت


اما نگاهی هم به اوضاع تولید خانواده ال۹۰ تا پایان آبان امسال بیندازیم و ببینیم این محصول فرانسوی چه شرایطی در تولید طی هشت ماه امسال داشته است. طبق اطلاعات ارائه‌شده به بورس، در مجموع تیراژ خانواده تندر۹۰ (شامل تندر معمولی، پارس‌تندر، تندر اتومات و ساندرو) طی بازه زمانی تحت‌بررسی به چهار هزار و ۱۴۲ دستگاه رسیده است. با این حساب، تیراژ این خانواده در مقایسه با هشت ماه سال گذشته ۹۱ درصد افت داشته است. اگر آمار تولید خانواده تندر‌۹۰ را به‌صورت جداگانه بررسی کنیم، مشخص می‌شود هر دو شرکت ایران‌خودرو و پارس‌خودرو با کاهش تولید این محصول در بازه زمانی تحت بررسی مواجه شده‌اند. بر این اساس، ایران‌خودرویی‌ها با توجه به تیراژ یک‌هزار و ۲۲۴ دستگاهی خود، افتی ۸۸ درصدی را در تولید محصولات رنو طی هشت ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسانده‌اند.

در پارس‌خودرو نیز تولید محصولات خانواده رنو طی هشت ماه امسال به دو هزار و ۹۲۰ دستگاه رسیده تا نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افتی ۹۱ درصدی دامان آن را بگیرد. صورت‌های مالی ارائه شده به بورس نشان می‌دهد تولید محصولات رنو در پارس‌خودرو به‌طور کامل متوقف شده، چه آنکه این شرکت در آبان هیچ رنویی را تولید نکرده است. با این حال تولید محصولات رنو در ایران‌خودرو طی آبان ادامه داشته و این شرکت توانسته ۶۲ دستگاه تندر-۹۰ را تولید کند. با توجه به قطع ارتباط رنو با ایران، تولید محصولات این شرکت در ایران خودرو نیز متوقف خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد
 

کد خبر 118474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha