پروژه مرکز آزمون جاده ای به سازمان استاندارد واگذار شود

پرشین خودرو: 4 دهه پس از شکل گیری صنعت خودرو در ایران، احساس نیاز به مرکز تخصصی برای بررسی تست های جاده ای در سال 82 موجب شکل گیری شرکت آزمون جاده ای خودرو شد که با گذشت 18 سال از تاسیس، همچنان با مشکلات عدیده ای در برداشتن قدم های اولیه مواجه است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در صنعت خودرو ایران اتفاقات زیادی رخ داده است که پرداختن به هر کدام از آنها وقت و انرژی زیادی می طلبد و کارشناسان بسیاری باید در حوزه های مختلف چرایی عدم موفقیت آن را بررسی کنند.


یکی از این دست اتفاقات، داستان شرکت آزمون جاده ای از ابتدا تا امروز و اما و اگرهای نهایی شدن این پروژه مهم در صنعت خودرو کشور است. یقینا برای کشوری که سابقه ای بیش از نیم قرن در تولید خودرو دارد و عنوان بزرگترین خودروسازی خاورمیانه را یدک می کشد، زیبنده نیست که مرکزی برای تست و بررسی جاده ای خودرو در اختیار نداشته باشد و از آن بدتر اینکه نزدیک به 20 سال درگیر ساخت و افتتاح چنین مرکزی باشد آنهم در شرایطی که سهامداران اصلی این پروژه از بزرگترین خودروسازان داخلی هستند.

شکل گیری ایده ساخت مرکز آزمون جاده ای

در سال 1380 و بعد از احساس نیاز صنعت خودرو به مرکزی تخصصی برای انجام تست های جاده ای و با توجه به اینکه خودروسازان تست های خود را در مراکز متفرقه و با صرف هزینه های بسیار انجام می دادند، ایده اولیه شرکت آزمون جاده ای شکل گرفت و در سال 1382 این شرکت با سرمایه گذاری بخش خصوصی تاسیس شد.

در سال های گذشته زمان های مختلفی برای افتتاح این پروژه اعلام شد که در نهایت هیچ کدام به سرانجام نرسید تا امروز که اساسا ادامه حیات این مرکز در هاله ای از ابهام قرار دارد تا جایی که بارها اخباری از تعطیلی این پروژه در رسانه ها منتشر شد.

سهامداران شرکت آزمون جاده ای

گروه بهمن، آرتاویل تایر و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از بخش خصوصی و دو شرکت ایران خودرو و سایپا، پنج سهام دار و سرمایه گذار اصلی پروژه مرکز آزمون جاده ای هستند.

با وجود اینکه اسامی سهامداران این پروژه خود گویای ارزش و اهمیت راهبردی این پروژه برای صنعت خودرو کشور می باشد اما تا امروز هیچ موفقیت قابل لمسی در نهایی شدن و افتتاح این مرکز رخ نداده است.

با تمام اتفاقات ناخوشایندی که در مسیر این پروژه افتاده است اما در اواخر بهمن ماه سال جاری و با وجود اینکه صنعت خودرو کشور با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کرد، اخبار امیدوار کننده از مجمع فوق العاده این شرکت منتشر شد که امیدها در به سرانجام رسیدن پروژه آزمون جاده ای را زنده می کرد.

در 4 شهریورماه سال جاری اعلام شد: « در مجمع فوق العاده ای که با حضور سهامداران شرکت آزمون جاده ای خودرو برگزار شد موضوع افزایش سرمایه این شرکت به تصویب سهامداران رسید بطوریکه باید تا پایان فاز اول طرح آزمون جاده ای خودرو، بیش از ۱۱۳ میلیارد تومان افزایش سرمایه توسط سهامداران در این پروژه صورت گیرد. »

در همان تاریخ سعید تاجیک رییس هیات مدیره شرکت آزمون جاده ای خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ابراز امیدورای کرد که این فرصت یک ماهه که به تصویب سهامداران شرکت رسیده است، شرایط راه اندازی دوباره پروژه آزمون جاده ای خودرو را فراهم سازد که متاسفانه تا کنون چنین نشده است.

به همین دلیل مشکلات این پروژه را با نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران مطرح کردیم و نظر وی را در خصوص این پروژه جویا شدیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد با تاکید بر اینکه مشکلات این پروژه از ابتدا وجود داشته است به خبرنگار پرشین خودرو گفت: ما از ابتدا اصرار داشتیم که متولی این امر سازمان استاندارد باشد چرا که در این حوزه تجارب ارزشمندی نیز در سازمان وجود داشت که متاسفانه در دهه 80 چنین تصمیمی اتخاذ نشد.

 

نیره پیروزبخت



وی افزود: در سال 78 و به واسطه ورود آهن آلات بی کیفیت به کشور در طول 1 سال، 4 آزمایشگاه پیشرفته در 4 نقطه کشور تاسیس شد یا در زمینه بنزین های بی کیفیت نیز سازمان استاندارد در عرض یکسال، 4 مرکز آزمایشگاهی تاسیس کرد که این اتفاق می توانست برای مرکز آزمون جاده ای نیز رخ دهد.

پیروزبخت ادامه داد: چنانچه این پروژه به سازمان ملی استاندارد واگذار می شد، می توانستیم آن را در طول 2 سال به سرانجام برسانیم و مورد بهره برداری قرار دهیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد تصریح کرد: جلساتی برای تعیین تکلیف این پروژه برگزار شد و سازمان اعلام آمادگی کرد تا در این موضوع ورود کند که پیشنهادات سازمان استاندارد مورد موافقت سهامداران پروژه آزمون جاده ای قرار نگرفت در حالی که دو راه بیشتر پیش روی این پروژه قرار ندارد، یا پروژه به سازمان واگذار شود یا دولت با اختصاص بودجه به این پروژه خاتمه دهد که البته ما به دلیل فراحاکمیتی بودن سازمان استاندارد راه اول را پیشنهاد می کنیم.

با اظهارات رئیس سازمان ملی استاندارد در خصوص پروژه مرکز آزمون جاده ای، جای دارد تا سهامداران این مرکز دلایل مخالفت خود با پیشنهاد سازمان را اعلام کنند چرا که ادامه این روند شبهاتی را در خصوص عدم تمایل خودروسازانی که سهامدار این مرکز نیز هستند را تقویت می کند.

کد خبر 118482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha