مذاکره با شرکای خارجی صنعت خودرو را نجات نمی‌دهد

پرشین خودرو: زمزمه های بازگشت دوباره خودروسازان خارجی و به ویژه چینی ها و همکاری دوباره این شرکت ها با خودروسازان داخلی در حالی مطرح می شود که تاکنون نه تنها هیچ گشایشی در فرآینهای سیاسی و کاهش تحریمها ایجاد نشده بلکه شرایط برای انجام مذاکرات نیز فراهم نیست.

به گزارش پرشین خودرو، بدون شک در عادی ترین شرایط صنعت خودرو، رسیدن به نتیجه یک مذاکره به زمان یک تا دوسال نیاز دارد تا ضمن تفاهم های ابتدایی، نسبت به ثبت سفارش قطعات، حمل و ارسال، ترخیص قطعات از گمرک و تولید مجدد خودروهای مونتاژی در کشور عملیاتی شود.

بر این اساس اگر در شرایط فعلی مذاکره دوباره ای میان شرکای خارجی صنعت خودرو انجام شود، باید دست کم تا دو سال آینده منتظر به نتیجه رسیدن و تولید مجدد خودروهای تحریمی باشیم. صنعت خودرو تنها با مذاکره و به نتیجه رسیدن، دچار تحول نخواهد شد بلکه فراهم بودن شرایط تولید امری اساسی خواهد بود که به طور قطع زمان بر خواهد بود.

 

خودورهای خارجی

 

در همین ارتباط ابوالفضل خلخالی، دانشیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان این که پس از مذاکرات اولیه بر سر تولید حداقل نیاز به دو سال زمان برای رسیدن به نخستین تولید خودرو زمان نیاز است، می‌گوید: در شرایطی که هیچ اتفاقی در وضعیت اقتصادی و حتی تحریم ها رخ نداده نمی توان سریع به نتیجه رسید.

وی افزود: این در حالیست که بخشی از مشکلات و موانع موجود به دلیل محدودیت های ناشی از تحریم ها بوده بنابراین صرف تمایل یک شرکت برای ورود به ایران نمی تواند ملاک خوبی برای تصمیم گیری همکاری با این شرکت ها باشد این در حالیست که پیش از این نیز این شرکت ها همچنان تمایل به همکاری با ایران داشته اند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: پس از رسیدن به مذاکره بحث زنجیره تامین و تامین و تولید قطعات مطرح است که باید نسبت به خرید و فراهم کردن شرایط تولید آن ها اقدام کرد چرا که برخی از قطعات این دسته از خودروها از سوی شرکت های دیگر تامین می شود که این امر زمانبر خواهد بود.

خلخالی با تاکید بر این که صرف تمایل یک شرکت برای بازگشت نمی تواند راهگشا باشد، تصریح می کند: این شرایط در حالیست که کره 10 سال اجازه نداد که هیچ خودرویی وارد کشورش شود و این ممنوعیت این کشور را خودروساز کرد اما همکاری های اخیر خودروساز شدن ایران را به تاخیر انداخته است.

این اظهارات در حالی مطرح است که یکی از اصلی ترین دلایل کاهش تولید خودرو در چند وقت اخیر، ممنوعیت گشایش ال سی بوده است که بدون شک حتی در صورت ورود شرکت ها به صنعت خودروی ایران، باید نسبت به رفع این مشکل اقدام کرد.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو نیز با تاکید بر این که حتی در صورت رسیدن به توافق بر سر تولید خودروهای قدیمی، دستکم یک سال زمان نیاز است، می گوید: از آن جا که خطوط تولید آماده است و موارد مربوط به حمل و نقل و بازکردن ال سی نیازمند زمان است و سفارش گذاری برای گشایش ال سی نیز زمان بر است به این زودی ها نمی توان منتظر به بار نشستن مذاکرات باشیم.

وی با اشاره به فرایند طولانی تامین مواد اولیه و گشایش ال سی می افزاید: برای تولید محصول جدید نیز نیازمند زمان یک ساله برای انجام فرایندهای تولید هستیم بنابراین حتی در صورت رسیدن به مذاکره حداقل نیازمند زمان 6 ماهه هستیم که این زمان مربوط به گشایش ال سی است.

بر این اساس نباید بر تولید مجدد خودروهای تحریمی حداقل در آینده نزدیک امیدوار بود زیرا بر فرض تغییر و تحولات اقتصادی بین المللی و همچنین کاهش تحریم ها و انجام مجدد مذاکرات با شرکای خارجی، نیازمند زمانی حدود 2 سال خواهد بود.

منبع: تسنیم

کد خبر 118498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha