پیشنهاد واردکنندگان برای استفاده از سرمایه های خارجی بی پاسخ ماند!

پرشین خودرو: آزادسازی واردات خودرو از سال آینده صرفا گمانه زنی است؛ هر چند معتقدیم با توجه به تغییرات قیمت بنزین باید این مساله در دستور کار دولت قرار گیرد با این حال پیشنهاد جدی ما همچنان معطوف به استفاده از ارز ایرانیان خارج از کشور و سرمایه گذاران خارجی است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودروهای خارجی از ابتدای سال 97 با چالشهای جدی رو به رو شد این در حالی است که به نظر می‌رسید در سال 98 وزارت صنعت برنامه جدیدی در حوزه وارداتی ها برای ایجاد تعادل در بازار اتخاذ کند.

بازار خودرو ایران که در دو سال اخیر یکی از سخت ترین و پر تلاطم ترین سالها را تجربه کرد و در حوزه تولید داخل و واردات با افزایش شدید قیمت ها مواجه شد این اتفاقات در شرایطی رخ داد که بر اساس آمارهای رسمی و در شرایط عادی سالیانه 1.5 میلیون دستگاه خودرو در داخل کشور تولید و نزدیک به 70 هزار خودرو به ارزش تقریبی 2 میلیارد دلار از مسیر واردات تامین می شد.

با این حال به رغم مسائل موجود در بازار خودرو و طرح برخی از پیشنهادات از سوی واردکنندگان برای باز شدن این مسیر، مخالفت دولت با رفع ممنوعیت واردات خودرو در سال جاری نیز ادامه یافت اما با تصمیم دولت در خصوص سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین باز هم شاهد طرح برخی موضوعات در ارتباط آزادسازی واردات خودرو هستیم ، مطلبی که به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو صرفا گمانه زنی است.

با این حال این مقام مسئول در انجمن واردکنندگان معتقد است که با توجه به تغییرات قیمت بنزین باید آزادسازی واردات خودرو در سال آینده در دستور کار دولت قرار گیرد.

شوک ناشی از تغییر نرخ بنزین بر بازار خودرو و رشد هیبریدی ها

مهدی دادفر با اشاره به اینکه در صورت ادامه عرضه بنزین با تعرفه فعلی باید واردات خودرو آزاد شود ، به خبرنگار پرشین خودرو گفت: افزایش قیمت بنزین باید به طور منطقی موجب کاهش قیمت خودرو می گردید اما این اتفاق نیفتاد و این افزایش قیمت یک شوکی را به بازار وارد کرد حتی موجب افزایش قیمت برخی از خودروها به خصوص خودروهای هیبریدی در بازار شد.

برنامه دولت برای واردات خودروهای هیبریدی / باید تغییر تعرفه در دستور کار دولت قرار گیرد

با سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین در حالی استفاده از خودروهای هیبرید بیش از پیش مورد توجه کارشناسان این حوزه و بازار خودرو قرار گرفته است که به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با افزایش نرخ بنزین باید برخی تصمیمات مانند عرضه خودروهای هیبریدی در دستور کار دولت قرار گیرد و نسبت به کاهش تعرفه در این بخش ها اقدام شود.

افزایش قیمت بنزین تصمیم منطقی بود/ سوزاندن سرمایه آیندگان با تولید پراید و پژو

وی در عین حال با منطقی دانستن تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین به خبرنگار پرشین خودرو گفت: بنزین جزء سرمایه تجدید ناپذیر در کشور است و باید برای حفظ آن برای نسل های اینده اهتمام زیادی از سوی مسئولان صورت گیرد اما همزمان با اجرای این تصمیم باید خودروهای جایگزینی برای شرایط موجود معرفی شود که مردم به سمت این خودروها بروند.

به گفته دادفر در 10 سال گذشته بخش مهمی از خودروهای تولیدی در کشور محصولات پر تیراژی بوده که همگی مصرفی بسیار فراتر از استانداردهای جهانی داشته است و اجازه داده شده که سرمایه آیندگان با تولیداتی مثل پراید و پژو بسوزد در حالی که باید از سوخت به عنوان یک سرمایه بین نسلی به صورت بهینه استفاده شود .

دولت مجوز واردات خودروهای زیر 1300 سی سی را صادر کند

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه تولید خودروهایی با مصرف 12 و 14 لیتر در 100 کیلومتر اصلا مفهومی ندارد، تصریح کرد: عرضه خودروهای وارداتی که اغلب مصرفی معادل 9 تا 10 لیتر در 100 کیلومتر را دارند نیز منطقی نیست و دولت باید اجازه واردات خودروهای زیر 1300 یا 1400 سی سی پریمیوم با پیمایش 6 لیتر در 100 کیلومتر را بدهد.

ایجاد زیر ساخت استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی در کشور

دادفر در ادامه گفت: دولت باید حمایت کند و زیر ساخت های استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی را در کشور فراهم نماید تا به تدریج با ورود تکنولوژی ، به سمت تولید این خودروها در داخل برویم.
پیشنهاد واردات خودرو با منشأ ارز خارجی بدون پاسخ ماند.

 

مهدی دادفر



وی همچنین به پیشنهاد واردات خودرو بدون انتقال ارز اشاره و عنوان کرد: واردات خودرو بدون انتقال ارز با منشأ ارز خارجی برای واردکنندگان از پیشنهاداتی است که از ماهها قبل به دولت ارائه شد که با ایراداتی از سوی دولت مواجه شد و با وجود پاسخ انجمن به ابهامات مطرح از سوی دولت ، تاکنون پاسخی از سوی دولت دریافت نکردیم.

به گفته دادفر، واردات خودرو بدون انتقال ارز از نظر بانک مرکزی معنا و مفهومی ندارد و معتقد است که این ارز منشایی دارد و باید تاوان آن داده شود و معادل آن باید پول پرداخت شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو یاد آور شد : پیشنهاد جدی ما معطوف به استفاده از ارز ایرانیان خارج از کشور و سرمایه گذاران خارجی است چرا که معتقدیم بایستی در این برهه از ظرفیت سرمایه گذاران خارجی استفاده کرد و اگر شرایط مهیا شود خواهید دید که چه نتایج قابل توجهی در خصوص بازگشت ارز به کشور با کمک سرمایه گذار خارجی در حوزه خودرو ایجاد خواهد شد.

دادفر خاطر نشان کرد: البته این موضوع تصمیم گیری سختی برای دولت است و با وجود راهکارهای مطرح همچنان نگرانند که با قبول این پیشنهاد به بکباره قیمت ارز بالا برود.

واردکنندگان خودرو نفس های آخر را می کشند /حفظ کسب و کار وظیفه دولت است

وی ادامه داد: دولت باید در سال جدید تکلیف واردکنندگان خودرو را روشن کند؛ چرا که این ممنوعیت‌های یک طرفه در نهایت موجب از بین رفتن سرمایه‌های مردم و فرار سرمایه‌گذاران می‌شود.

به گفته دادفر، هم اکنون واردکنندگان خودرو نفس های آخر را می کشند و در صورتی که دولت تا پایان امسال برای واردات خودرو تصمیم درستی اتخاذ نکند تا سال آینده واردکننده خودرویی نخواهیم داشت.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پایان یادآور شد: حفظ کسب و کار وظیفه دولت است و دولت موظف است به عنوان مسئولیت فضای اقتصادی کشور برای گردش فعالیت اقتصادی در بخش های مختلف نسخه و برنامه ای پویا و پایدار را ارائه کند تا فعالان اقتصادی از جمله واردکنندگان در این شرایط حفظ و حراست شوند.

کد خبر 118516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha