شورای سیاست گذاری خودرو باید متمرکز بر کیفیت خودرو شود / ضعف های نهفته در سیستم مدیریت کیفیت در صنعت خودرو

پرشین خودرو: در حال حاضر ضعف های بسیاری در سیستم مدیریت کیفیت در صنعت خودرو وجود دارد و به نظر می رسد بزرگ ترین مشکل در مدیریت کیفیت در این صنعت در حوزه خدمات پس از فروش در صنعت خودروسازی و خسارات وارد به مصرف کننده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، کیفیت همواره از مسائل چالش ‌برانگیز صنعت خودروی کشور بوده است، چنانچه بررسی وضعیت خودرو در سال‌های 91 و 92 نشان می دهد که با آغاز تحریم‌ها، شرکت‌های خودروساز با یک چالش جدی در خطوط تولید خود مواجه شدند به طوری که با قرار گرفتن خودرو در لیست تحریم‌های اولیه هسته‌ای و بروز مشکلات متعدد در تامین قطعات و جریان تولید ،آنچه بیش از همه قربانی کاستی ها به خصوص در بخش تیراژ خودروسازان شد، کیفیت تولیدات بود.

اما در دور جدید تحریم ها که بیش از یک سال از آن می گذرد آیا کیفیت محصولات تحت‌ تاثیر این محدودیت‌ها روند کاهشی داشته است؟ در این شرایط وجود نقشه راه و تدوین راهبرد مشخص در حوزه کیفیت در صنعت خودرو تا چه میزان می تواند موجب حفظ کیفیت تولیدات خودروسازان شود.

طرح چنین سوالات در حالی مطرح می شود که در صنعت خودرو سندی راهبردی برای افق 1404 تدوین شده است اما در این راستا مسئولان انجمن مدیریت کیفیت ایران بر این باورند که راهبردهای کیفیت در این سند مورد غفلت قرار گرفته و صنعت خودرو نیاز به سندی برای افزایش کیفیت دارد.

غفلت نسبت به کیفیت در سند چشم انداز صنعت خودرو در حالی عنوان می شود که به گفته یک مقام مسئول در انجمن مدیریت کیفیت ایران، در برنامه سند بالادستی توسعه صنعت خودرو ایران که در سازمان گسترش تدوین و به تایید شورای سیاست گذاری خودرو نیز رسیده، کلمه «کیفیت» وجود ندارد و صرفا به تیراژ و کمیت پرداخته شده است.

عدم توجه به کیفیت در اسناد بالادستی صنعت خودرو در حالی مورد نقد فعالان حوزه کیفیت قرار دارد که به نظر می رسد در این شرایط نیز کیفیت در صنعت خودرو جزو اولویت های استراتژیک این صنعت نیست.

طرح الزامات مدیریت کیفیت و استاندارد سازی در جلسه با مدیران صنعت خودرو

در همین راستا رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران با اشاره به اقدامات این انجمن در حوزه کیفیت و استاندارد سازی در صنعت خودرو عنوان کرد: لزوم توجه به حوزه کیفیت و استانداردسازی در صنعت خودرو، موجب شد تا با دعوت از مدیران و مسئولان شرکتهای خودروساز موارد لازم در خصوص مدیریت کیفیت خودرو و رعایت های استانداردهای لازم در این صنعت مطرح نماییم.

 

هایما



فرزین انتصاریان در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار کرد: ما همواره اعلام کردیم که شورای سیاست گذاری خودرو در وزارت صنعت باید متمرکز بر کیفیت خودرو شود که البته این موضوع را در زمان وزیر اسبق وزارت صمت نیز عنوان کردیم که متاسفانه تاکنون اجرایی نشده است.

وی در ادامه با انتقاد از نبود مقررات فنی شفاف در زمینه ساخت خودرو در داخل کشور گفت : شاید شرکت‌های خودروسازی برخی از استانداردها را رعایت کرده باشند اما در سطح سیاست‌گذاری کلان هیچ برنامه‌ای برای تدوین مقررات جامع در حوزه تولید خودرو وجود ندارد.

ایجاد سیستم یکپارچه کیفیت و استانداردسازی در صنعت خودرو

رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران تصریح کرد: انجمن مدیریت کیفیت ایران به دنبال ایجاد یک سیستم جامع در کل کشور است تا بتوانیم با اعمال نظر در بخش‌های حاکمیتی‌، مبانی استانداردسازی را در همه حوزه‌ها به ویژه صنعت خودرو اعمال کنیم.

انتصاریان در ادامه به برخی فاکتورهای لازم در زمینه مدیریت کیفیت خودرو اشاره و عنوان کرد: مدیریت کیفیت خودرو حوزه بسیار گسترده ای است و در این بخش باید استراتژی ها، سیستم تجهیزات و بازار فروش و خرید و خدمات پس از فروش همگی به صورت یکپارچه دیده شوند.

وی در ادامه به ضعف های سیستم مدیریت کیفیت در صنعت خودرو پرداخت و به خبرنگار پرشین خودرو گفت: در حال حاضر ضعف های بسیاری در سیستم مدیریت کیفیت در صنعت خودرو وجود دارد و به نظر می رسد بزرگ ترین مشکل در مدیریت کیفیت در این صنعت در حوزه خدمات پس از فروش در صنعت خودروسازی و خسارات وارد به مصرف کننده است.

این فعال در حوزه کیفیت با اشاره به برخی مشکلات و موانع در کیفی سازی تولیدات، خاطر نشان کرد: امروز تولیدکننده ای که ناگزیر به پرداخت حقوق و هزینه های پرسنلی بالایی است هر خودرویی را تولید می کند حتی این احتمال وجود دارد که بعضا قطعات بی کیفیتی نیز در بخش تولید بکار رود اما زمانی که مجبور باشد نسبت به مصرف کننده خسارات پرداخت کند طبعا چنین رویه ای را نخواهد داشت.

انتصاریان در پایان با تاکید بر اینکه عوامل مربوط به توسعه کیفی در صنعت خودرو ابعاد گسترده ای دارد، گفت: بخشی از عوامل مربوط به توسعه کیفی به شرایط کنونی تولید باز می گردد و بخش دیگر آن مربوط به مدیریت در خدمات می شود.
 

کد خبر 118541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
    0 0
    خارجی ها لامبوگینی درست می کنه ایران پراید میزنه قیمت اونم ۵۰ تومن بعدن روحانی می گه مارو پای خودموم می ایستیم متاسفم ...