مدیریت ایمنی از مهم‌ترین الزامات صنعت هوانوردی است

پرشین خودرو: مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در نشست تخصصی «سیستم گزارش سوانح و حوادث» بر ضرورت توجه به سیستم مدیریت ایمنی به عنوان یکی از مهم ترین الزامات صنعت هوانوردی جهان تأکید کرد.

به گزارش پرشین خودرو، سیاوش امیرمکری در ‌نشست تخصصی «سیستم گزارش سوانح و حوادث»که امروز ‌11 آذر‌ برگزار شد، عنوان کرد: ایکائو پس از سال ها تجربه تنظیم قوانین و قواعد مختلف هوانوردی در ضمائم 19 گانه به عنوان سند بالادستی به سیستم مدیریت ایمنی نیز توجه خاص کرده است.

وی گفت: امروز اهمیت بالای SMS‌ به گونه ای است که در همه قوانین بین المللی تثبیت شده و ایکائو در چشم انداز 2025 برای توسعه ایمن، امن و پایدار صنعت هواپیمایی با همکاری 190 عضو ایکائو هدف گذاری کرده است.


مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، با اشاره به اینکه مقوله ایمنی اولین راهبرد سند 9750 ایکائو است، افزود: مقوله های افزایش کارآیی و ظرفیت، ارتقای امنیت و تشکیلات، توسعه اقتصادی حمل و نقل هوایی و حفاظت محیط زیست به عنوان چهار راهبرد دیگر در 15 سال آینده ایکائو در حمل و نقل هواپیمایی کشوری جهان است.

 

امیرمکری


وی با اشاره به اینکه در اسناد بالادستی سازمان هواپیمایی کشوری به مقوله ایمنی توجه خاص شده، گفت: بر اساس چشم‌انداز 1404 شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیز باید شرکت پیشرو در منطقه در ارایه خدمات ایمن، امن و اثربخش فرودگاهی و ناوبری هوایی در توسعه پایدار کشور و صنعت هوانوردی باشد.

وی اضافه کرد: در بندهای یک و دو اهداف راهبردی 20گانه شرکت به برنامه ریزی توسعه ایمنی به عنوان اجزای اهداف راهبردی و نیز به ارتقای ایمنی خدمات بر اساس استانداردهای حاکم بر صنعت هوانوردی اشاره شده و بر اساس بیانیه خط مشی شرکت، ملزم به اجرای سیستم مدیریت ایمنی هستیم.

امیرمکری افزود: به دلیل وسعت فعالیت شرکت در عملیات فرودگاهی و تنوع رویدادها در این حوزه بیشترین تمرکز در سیستم مدیریت ایمنی به رویدادهای داخل ایرساید و سطوح پروازی معطوف بوده است. در عین حال لازم است به رویدادهای فضای کشور نیز که از مهمترین وظایف شرکت است توجه خاص شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه گزارش سوانح و حوادث یکی از مهمترین ابزارها در نیل به اهداف ایمنی است، عنوان کرد: باید گزارش ها دقیق، صحیح و قابل اتکا باشند و به موقع در اختیار قرار بگیرند تا به شناسایی نقاط قوت و ضعف و نیز شناسایی و پیگیری علل و عوامل دخیل در رویدادها و نیز شناسایی رویدادهای پرتکرار برای جلوگیری از تکرار آنها منجر شوند.

وی خطاب به مدیران ایمنی و روسای اداره های مراقبت پرواز فرودگاه ها گفت: عدم اطلاع رسانی و کتمان رویدادها تخلف از وظیفه حرفه ای شماست و به عنوان نماینده مدیرعامل در مدیریت ایمنی باید وظیفه خود را به بهترین شکل انجام دهید تا به توفیق های موردنظر در قبال مردم و اهداف بلند مدت شرکت دست یابید.

امیرمکری استقرار مرکز عملیات اضطراری و ایمنی در ابتدای امسال در شرکت و بهره برداری از فاز نخست آن را زیرساختی برای پایش مسایل و رویدادها عنوان کرد و افزود: پیگیر اجرای فاز دوم این مرکز تا پایان امسال هستیم؛ این مرکز ابزاری است تا از کمک افرادی که مسوولیت مستقیمی در ایمنی ندارند استفاده شود.

وی همچنین بر ضرورت توجه خاص به استقرار سیستمHSSE (بهداشت، ایمنی، امنیت محیط کار و محیط زیست) نیز تاکید کرد و گفت: لازم است به این بخش نیز به عنوان یکی از الزامات در زیرمجموعه مدیریت ایمنی شرکت توجه شود.

منبع: فارس

کد خبر 118574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha