تا رفع تحریم ها مصوبه ارتقاء استاندارد آلایندگی به یورو 5 به تعویق بیافتد / دولت برای ارتقاء استاندارد آلایندگی 3گروه از خودروها استثنا قائل شود

پرشین خودرو : انجمن خودروسازان به دنبال اتمام مهلت اجرای مصوبه ارتقاء استاندارد آلایندگی خودروهای تولیدی از ابتدای سال آینده با ارائه 2 پیشنهاد مشخص، از دولت خواست تا رفع تحریم ها اجرای مصوبه ارتقاء استاندارد آلایندگی خودروها به یورو 5 را به تعویق بیاندازد و در صورت اصرار در اجرای این مصوبه، نسبت به الزام این مصوبه در خودروهای مونتاژی در حال ترخیص، خودروهای اتومات و گاز سوز استثنا قائل شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از اجرای تحریم های ظالمانه بر علیه صنعت خودروسازی کشور و قطع همکاری شرکت های خارجی، یکی از دغدغه های مهم در صنعت خودروسازی ارتقاء سطح استانداردها، به ویژه استانداردهای آلایندگی مطابق با مصوبه هیأت دولت بود چرا که براساس آیین‌نامه فنی «ماده 2» قانون هوای پاک از ابتدای ‌سال 98 باید تمامی خودروهای داخلی با استاندارد یورو5 تولید و روانه بازار شوند.

اما اواخر بهمن‌ سال گذشته بنا به خواسته خودروسازان و با وجود مخالفت سازمان محیط ‌زیست، دولت تصویب کرد اجرای این قانون تا ابتدای‌ سال 99 به تعویق بیفتد. پس از الزام این مصوبه و در شرایطی که زمان زیادی به پایان مهلت خودروسازان برای ارتقای استانداردهای محصولات خودرویی از استاندارد یورو4 به یورو5 نمانده است. عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست در نامه‌ای به رضا رحمانی ، وزیر صنعت ضمن یاد آوری زمان اجرای این مصوبه هشدار داد: «شرکت‌های خودروساز باید حداکثر تا پایان‌ سال‌جاری با ارایه مدارک و مستندات کافی و الزامی، تاییدیه انطباق با استاندارد آلایندگی یورو5 را برای تمامی محصولات خود از سازمان محیط‌ زیست دریافت کنند.

با ابلاغ این نامه و زمان باقی مانده تا اجرای این مصوبه این سوال مطرح می شود که با توجه به ادامه شرایط و شدت تحریم ها در صنعت خودرو، تا چه میزان شرکت های خودروسازی آماده اجرای این بخش از قانون هوای پاک هستند ؟ آیا خودروسازان با محصولات فعلی قادر به اخذ این استاندارد خواهند بود ؟ در راستای اجرای این مصوبه وزارت نفت چه گام هایی برداشته و آیا سوخت متناسب تا اجرای این مصوبه قابل تامین و توزیع سراسری است؟

دبیر انجمن خودروسازان ایران با توجه به بخشی از آیین نامه قانون هوای پاک مبنی بر اجرای مصوبه ارتقاء استاندارد آلایندگی خودروها به یورو 5 از سال آینده، گفت: انجمن خودروسازان ایران سال گذشته در نامه ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به تبعات تحریم ها بر جریان فعالیت و تولید خودروسازان درخواست نمود تا رفع تحریم های جدید مصوبه ارتقاء استاندارد آلایندگی خودروها به یورو 5 به تعویق بیفتد اما متاسفانه دولت تنها یک سال اجرای این مصوبه را به تعویق انداخت این در حالی است که در این یک سال هیچ گشایشی از نظر رفع تحریم ها صورت نگرفته است.

استاندارد یورو 5 در خودروهای گاز سوز توجیه فنی و اقتصادی ندارد

احمد نعمت بخش در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، یکی از مشکلات موجود در اجرای مصوبه فوق را عدم توزیع سراسری سوخت استاندارد اعلام کرد و افزود: در حال حاضر خودروسازان در ارتقاء استاندارد یورو 5 در خودروهای اتومات و گاز سوز با مشکل مواجهند این در حالی است که دستیابی به استاندارد یورو 5 در خودروهای با گیبرکس اتومات پیچیدگی های فنی زیادی دارد و با توجه به ایجاد تغییرات در سیستم گیبرکس های اتومات این امر نیازمند ارتباط با شرکت های سازنده است که در شرایط تحریمی به آسانی مقدور نیست.

 

خط تولید خودرو



وی همچنین بخشی از موانع در اجرای مصوبه ارتقاء استاندارد آلایندگی را مربوط به خودروهای مونتاژی و گاز سوز عنوان کرد و گفت : هم اکنون محصولات کارخانجات که به صورت سی کی دی است در حال حمل و ترخیص از گمرکات هستند همگی بر اساس استاندارد یورو4 است از این رو امکان ارتقاء به استاندارد یورو 5 را نخواهند داشت؛ ضمن اینکه دستیابی به استاندارد یورو 5 در خودروهای گاز سوز نیز توجیه فنی و اقتصادی ندارد و به مراتب این فرایند دشوارتر از خودروهای بنزین سوز است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با توجه به اتمام مهلت اجرای مصوبه ارتقاء استاندارد آلایندگی خودروها به یورو 5 از سال آینده ، به ارائه 2 پیشنهاد مشخص در این زمینه اشاره و اظهار داشت: با توجه به تدوام تحریم ها از دولت در خواست می شود تا رفع تحریم ها اجرای مصوبه فوق را به تعویق بیندازد و چنانچه بر اجرای این مصوبه اصرار دارد نسبت به الزام این مصوبه در خودروهای مونتاژی با قطعات منفصله که در شرکتها موجود بوده و در حال ترخیص از گمرکات است و همچنین خودروهای اتومات و گاز سوز استثنا قائل شوند.

تامین و توزیع سوخت یورو5 جزء از الزامات اصلی استاندارد یورو 5 برای کاهش آلایندگی است / بند حذف شده در مصوبه استاندارد آلایندگی اجرایی شود

نعمت بخش در ادامه با اشاره به اینکه تامین و توزیع بنزین یورو5 جزء پیش نیازها و الزامات اصلی استاندارد یورو 5 برای کاهش آلایندگی است ، تصریح کرد : تامین بنزین یورو 5 برای ناوگان در حال حرکت پیش نیاز و بخش اصلی و الزامی در استاندارد آلایندگی خودروهاست که به تعهدات پالایشگاهها باز می گردد ضمن اینکه سوخت خودروها علاوه بر شرایط آزمایشگاهی باید در دوره بهره برداری بتواند با حفظ مشخصات طراحی کمک موثری به کاهش آلایندگی خودروها کند و در صورت تحقق این مهم هزینه هایی که صرف دستیابی به استاندارد یورو 5 می شود، تلف نخواهد شد و از هزینه و سرمایه گذاری صورت گرفته بهره برداری خواهد شد.

وی در ادامه به بخشی از شروط مصوبه ارتقاء استاندارد آلایندگی خودروها در دولت های هشتم و نهم اشاره کرد و به خبرنگار پرشین خودرو گفت : بر اساس یکی از شروط در مصوبات فوق " دولت 6 ماه پیش از اجرای استاندارد آلایندگی جدید خودروها ، باید سوخت مربوطه را در سراسر کشور تامین و توزیع سراسری نماید" که متاسفانه این بند از مصوبه با تلاش معاونت وقت محیط زیست دولت نهم حذف گردید اما تاکید ما بر این است که این بند مجددا اجرا شود و هر زمان سوخت یورو 5 توزیع سراسری گردید دولت نیز خودروسازان را ملزم به ارتقاء استاندارد یورو 5 نموده و به شرکتها فشار وارد کند.

وی در پایان دلیل این مهم را اسیب دیدن خودروهای سواری وارداتی بنزین سوز با استاندارد یورو5 و مراجعه مکرر آنها به تعمیرگاه ها و به خصوص انتشار آلایندگی بالاتر از حد استاندارد یورو 5 با مصرف سوخت غیر استاندارد داخلی عنوان کرد که مخالف اهداف سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر کاهش آلایندگی خودروها می باشد.

کد خبر 118577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha