کاهش خسارت افزایش قیمت بنزین با رجوع به تجارب گذشته

پرشیبن خودرو: یک استاد دانشگاه با انتقاد از روش اجرای سهمیه بندی بنزین گفت: بزرگترین سرمایه یک ملت تجاربش است اما متأسفانه در کشور این ضعف فرهنگی وجود دارد که به تجارب گذشته کم لطفی می شود که نمونه آن در سهمیه بندی بنزین مشهود است.

به گزارش پرشین خودرو، عبدالرسول علم الهدی، استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) با بیان اینکه نقد به عملکرد دولت در زمینه سهمیه بندی بنزین نیست چنانکه مقام معظم رهبری از مکانیزم تصمیم گیری سران قوا حمایت کردند گفت: اما آنچه باعث نقد اکثر کارشناسان شده است شیوه اجرای سهمیه بندی بنزین است که با نرخی 3 برابری در شب میلاد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، و امام صادق علیه السلام صورت گرفت و مردم غافلگیر شدند.


* ضعف فرهنگی عامل مشکلات اقتصادی امروز جامعه

این استاد دانشگاه با هشدار نسبت به سرمایه سوزی هایی که در کشور صورت می گیرد گفت: بزرگترین سرمایه یک ملت و جامعه تجارب آن جامعه است اما متأسفانه در کشور این ضعف فرهنگی وجود دارد که به تجارب گذشته کم لطفی می شود که نمونه آن در سهمیه بندی بنزین مشهود است چرا که در فایده مندی طرح سهمیه بندی به وسیله کارت سوخت شکی نیست، اما فراموش نمی کنیم که رئیس جمهور فعلی با نقد سهمیه بندی و دو نرخی شدن بنزین به وسیله دولت قبل، جو سازی کرد تا افکار عمومی را به سمت خود جلب کند.


وی گفت: مهمترین نیاز کشور قبل از اجرایی سازی این طرح آماده سازی افکار عمومی و جلب اعتماد مردم بود اما به جای آن قبل از شروع طرح دولت به اشتباه به دوقطبی سازی فساد ستیزی قوه قضائیه پرداخت.


علم الهدی با هشدار نسبت اینکه جریانات خارجی و داخلی وابسته به نظام استکبار، به یک آشوب در ایران نیاز دارند که تنها مسیر آن را در ترسیم تیره آینده اقتصادی و رفاهی مردم می دانند گفت: گفتمان سازش به رفاهی که برای مردم تصویر کرده بود نرسید و نتیجه برجام، تحریم های بیشتر و وعده های توخالی شد بنابراین دولتمردان در رابطه با رفاه اقتصادی مردم بایستی بیشتر تلاش کنند تا مردم تلاش آنها را ببیند تا در پذیرش تغیرات با دولتمردان همراه شوند.



سهمیه بندی بنزین



* اعتراض مردم به تناقض در گران کردن بنزین و عدم مالیات از سه دهک بالا

وی با اشاره به اینکه در تصمیمات کلان اقتصادی بایستی همراهی مردم با جلب اعتماد آنها صورت بپذیرد گفت: وقتی مردم می بیند اقتصاد ایران 6 سال است معطل برجام مانده است و به جز آن تلاش دیگری صورت نمی پذیرد و از طرف دیگر سازو کاری برای اخذ مالیات از سه دهک بالای جامعه وجود ندارد بیش از اینکه قیمت بنزین آنها را برآشفته کند احساس نابرابری می کنند و نمی توانند به دولت اعتماد کنند.

این استاد دانشگاه افزود: کارشناسان متفق القول هستندکه قیمت حامل‌های انرژی بایستی افزایش پیدا کند اما در شیوه اشکالات اساسی وجود داشت مثلا چرا دولتمردان ، به جای غافلگیری به آماده سازی مردم برای تغییر در مدیریت معیشت خود قبل از اجرای طرح نپرداختند چرا قبل از اجرای طرح، بسته های حمایتی را عرضه نکردند.

علم الهدی افزود: نقطه آغاز این طرح باید پتروشیمی‌ها، سیمانی‌ها و فولادی‌ها می بودند که در روز میلیون‌ها متر مکعب گاز و انرژی ، مصرف میکنند حدود 60 میلیون متر مکعب در روز و سالیانه معادل 80هزار میلیارد تومان! فقط پتروشیمی ها و سیمانی‌ها هم حدود 30هزار میلیارد که با این شیوه انتظارات تورمی به وجود نمی‌آمد و با افزایش درآمد دولت، جامعه هم هیچ چیزی رو حس نمی کرد.

وی با تصریح بر اینکه آمریکا به هیچ دستاوردی در خروج از برجام نرسیده و اتفاقا با شکست هایی در مقابل کارآمدی نظامی-دفاعی ایران مواجه شد گفت: از آنجایی که دشمن در برخی جریانات داخلی نفوذ کرده می تواند زمینه سازی های توطئه را فراهم کند به طوریکه شکل اغتشاش تغییر کرده و دسته های کوچک هماهنگی برای حمله و آتش کشیدن بانک ها، نهادهای دولتی، حوزه های علمیه، نهادهای کوچک نظامی، پمپ بنزین ها و مخازن نگه داری سوخت دیده شد.

 


** فساد اقتصادی به اعتماد مردم برای تصمیمات کلان اقتصادی دولتمردان صدمه می زند


وی با تصریح بر اینکه فسادها و اختلاسها به سرمایه اعتماد عمومی به شدت آسیب می زند و اجازه نمی دهد که مردم به تصمیمات کلان اقتصادی دولتمردان اعتماد کنند گفت: در این زمینه کارآمدی مبارزه با فساد از سوی دستگاه قضا، که امروزه شاهد آن هستیم تا حدودی می تواند به جبران مافات کمک کند، بنابراین تضعیف مبارزه قوه قضائیه با فساد زمینه های نفوذ دسیسه های نظام استکباری را در کشور فراهم می کند اما مبارزه باعث جلب اعتماد مردم برای پیشبرد اهداف کلان دولت بسیار کمک کننده است.

علم الهدی در پاسخ به علت همراهی قوای دیگر با قوه مجریه در اجرای بد طرح سهمیه بندی بنزین و همچنین حمایت رهبری از مکانیزم تصمیم گیری در جلسه سران قوا گفت: علتش این بود که با این همراهی سناریوهای بدبینانه ای که می توانست آینده کشور را با وضعیت بحرانی مواجه کند از بین رفت.

 


* افزایش قیمت بنزین یگانه راهکار دولت برای اداره کشور


این استاد دانشگاه افزود: اگر دولت به جهت عدم استفاده از ظرفیتهای کشور تنها راهکار خود را برای اداره کشور افزایش قیمت بنزین می دید و با مخالفت احتمالی قوه قضائیه یا مقننه می شد محتمل بود بسیاری از اعضای کابینه و حتی رئیس جمهور به خاطر کاهش منابع مالی و عدم توانایی دور زدن تحریم ها در فروش نفت و بازگشت پول به کشور استعفا بدهند.

وی در چنین شرایطی تظاهرات و بالطبع اغتشاشات اشرار به امید تغییر طرح سهمیه بندی از سوی مجلس یا دولت تداوم پیدا می کرد گفت: با این وضعیت عزت بین المللی جمهوری اسلامی ایران به خاطر عدم اتحاد مسئولین نظام در یک طرح ملی که گستره چتر حمایتی کشور از محور مقاومت اسلامی را نیز تحت الشعاع قرار می داد برهم می خورد.

علم الهدی با اشاره به ضرورت کنترل بازار در شرایط فعلی افزود: دولت به هر بهانه ای افزایش سه برابری را بر نظام بالمره تحمیل کرد اکنون بایستی کنترل درستی در بازار داشته باشد که ترکشهای کمتری از این جهت بر مردم اصابت کند.

منبع: تسنیم

کد خبر 118595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha