اجبار خودروسازان به استاندارد یور5 تولید خودرو را به شدت کاهش می دهد

پرشین خودرو: تولید خودرو با استاندارد یورو 5 تکنولوژی بالاتری نیاز دارد از این رو در شرایطی که تولید خودروهای یورو 4 نیز کاهش یافته هر گونه اجبار به ارتقاء استاندارد تولیدات به یورو 5، تولید خودرو را به شدت کاهش خواهد داد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو،  در حالی زمان زیادی به پایان مهلت خودروسازان برای ارتقای استانداردهای تولیدات از یورو4 به یورو5 نمانده که به گفته کارشناسان در حال حاضر عدم توزیع سراسری سوخت استاندارد بخش مهمی از مشکلات موجود برای اجرای این ماده از مصوبه قانون هوای پاک در سال آینده است؛ مصوبه ای که سال گذشته با درخواست خودروسازان یک سال به تاخیر افتاد اما عدم تامین زیر ساخت ها مجددا خودروسازان را دست بکار کرد به طوری که هفته گذشته دبیر انجمن خودروسازان در گفت و گو با خبرنگار ضمن ارائه برخی پیشنهادات، خواستار تعویق این مصوبه تا زمان رفع تحریم ها شد.

در همین زمینه عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت نیز معتقد است در شرایط کنونی اجرای مصوبه ارتقاء استاندارد خودروها به یورو5 ممکن نیست.

امیر حسن کاکایی با توجه به عدم اجرای این مصوبه در سال گذشته گفت: علت تعویق یک ساله مصوبه ارتقاء استاندارد آلایندگی خودروها در سال گذشته مربوط به مشکلات ناشی از تحریم هاست که به طور قطع مساله بسیار مهمی است چرا که تولید خودرو با استاندارد یورو 5 تکنولوژی بالاتری نیاز دارد بنابراین در شرایطی که تولید خودروهای یورو 4 نیز کاهش یافته هر گونه اجبار به ارتقاء استاندارد تولیدات به یورو5، تولید خودروسازان را به شدت کاهش خواهد داد.


نبود زیر ساخت های لازم برای تولید خودروهای یورو 5 در کشور

وی عدم تامین سوخت لازم و استاندارد در کشور را نکته مهم دیگر در نبود زیر ساخت اجرای این مصوبه عنوان کرد و اظهار داشت: در حالی بر اجرای این مصوبه اصرار می شود که هم اکنون در بسیاری از شهرهای کشور بنزین یورو 4 نیز توزیع نمی شود .

کاکایی مساله مهم بعدی را نگرانی در تامین روغن یورو4 مطرح کرد و ادامه داد: متاسفانه امروز روغن هایی که برای خودروهای یورو4 استفاده می شود روغن هایی است که با افزودنی های بسیار از خارج کشور وارد می شود که کیفیت بسیار پایینی دارد بنابراین زمانی که کیفیت روغن ها بدون سر و صدا کاهش یابد نه تنها دارندگان خودروها متوجه نمی شود بلکه به تدریج استهلاک خودروها بالا می رود به تبع آلودگی نیز افزایش خواهد یافت و این درواقع هدر دادن سرمایه برای تکنولوژی است که کاربردی در این شرایط ندارد.

 

خط تولید



این کارشناس صنعت خودرو در ادامه با طرح این سوال که آیا در این وضعیت فعلی اقتصادی در کشور مردم توان پرداخت چنین هزینه اضافه را دارند به خبرنگار پرشین خودرو گفت: در هر حال زمانی که خودرویی یورو 5 می شود در موتور خودرو باید برخی قطعات اضافه ای بکار گرفته شود و تکنولوژی جدیدتری نیز استفاده شود که مسلما خودرو گران تر تمام می شود و آیا در این شرایط مردم توان خرید خودرو با قیمت های بالاتر را دارند.

کاکایی با بیان اینکه نباید در اتخاذ تصمیمات تنها به ابعاد تکنولوژی و زیست محیطی توجه شود، خاطر نشان کرد: باید درصدور دستورات و تصمیمات جدید اقتصاد کشور و شرکتهای خودروساز نیز دیده شود و مصوباتی که به نفع کشور است، اجرایی شود.

وی معتقد است هنگامی که مصوبه ارتقاء استاندارد خودروها الزام می شود که اجرای آن امکان پذیر نیست به تبع موجب افزایش خودروهای فرسوده در کشور خواهد شد.


با افزایش استانداردها، قیمت خودرو افزایش خواهد یافت

وی تصریح کرد : زمانی که خارج از توان مردم استاندارد خودروها بالا می رود طبعا قیمت خودرو نیز افزایش می باید و مردم نیز کمتر امکان خرید خودرو خواهند داشت و در نتیجه ناگزیر به استفاده از خودروهای فرسوده می شوند بنابراین این دستورات لزوما موجب بهبود کیفی هوا نخواهد شد بلکه هر روز تعداد خودروهای فرسوده افزایش می یابد در حالی که راهکاری برای کاهش ناوگان فرسوده نیز در کشور نیست.

عضو هیات علمی داشنگاه علم و صنعت در ادامه تامین بنزین یورو 5 را پیش نیاز اجرای مصوبه ارتقاء استاندارد خودروها دانست و گفت : زمانی که دولت امکان تامین و توزیع سوخت یورو 5 را ندارد به مردم و خودروساز فشار وارد می آورد که طبعا مشکلی را حل نخواهد کرد.

کاکایی در پایان با توجه به الزام این ماده از مصوبه هوای پاک ، راهکار کاهش آلودگی هوا را سرمایه گذاری و بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی عنوان کرد و یاد آور شد : دولت به جای اینکه دولت امکانات حمل و نقل عمومی را افزایش دهد مرتب به خودروساز فشار وارد می کند که خودرو یورو 5 تولید کند اقدامی که روز به روز موجب افزایش وابستگی در تولید و بالا رفتن هزینه تامین و نگهداری به دلیل بکارگیری تکنولوژی بالا تر می شود روندی که هزینه مردم را افزایش می دهد بدون اینکه دستاورد اقتصادی و محیط زیستی ملموسی برای آنها داشته باشد.

کد خبر 118649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha