عقب‌‌نشینی مسئولین از طرح صندلی‌های پولی اتوبوس

پرشین خودرو: انتشار خبر پولی شدن صندلی اتوبوس‌های پایتخت در برخی رسانه‌ها واکنش‌های زیادی در پی داشت و نگرانی‌ ایجاد شده برای شهروندان مسئولان شهری را به تکذیب و رد این طرح واداشت.

به گزارش پرشین خودرو، روز گذشته خبری در برخی رسانه‌ها با عنوان «پولی شدن صندلی‌ اتوبوس‌های پایتخت» منتشر شد که حاکی از تغییر در سبک استفاده شهروندان از اتوبوس دارد و بر اساس آن مسافران می‌توانند در برخی خطوط صندلی اتوبوس را رزرو یا خریداری کنند.

طبق توضیحاتی که پیمان سنندجی مدیر عامل شرکت و احد اتوبوسرانی مطرح کرده در این شیوه مسافران از طریق اپلیکیشنی که روی گوشی خود نصب خواهند کرد از وجود چنین سرویسی در مکانی که هستند مطلع می‌شوند و اقدام به پرداخت و رزرو صندلی خود می‌کنند. نرم‌افزار با توجه به حجم تقاضا و همچنین با توجه به تاریخچه تقاضاها در زمان یا مکان‌های خاص مینی‌بوس، اتوبوس یا ون به مسیر مورد تقاضا اختصاص می‌دهد.


به گفته وی، مسافر از طریق اپلیکیشن، ساعات و محل دقیق حرکت را مطلع می‌شود و در زمان سوار شدن رسیدی که اپلیکیشن به آن داده است توسط راننده کنترل خواهد شد. وسیله اختصاص یافته نیز از خطوط عادی قرض گرفته نمی‌شود بلکه از ظرفیت مازاد یا از وسیله‌های خاص برای این موضوع استفاده می‌شود همچنین در این شیوه، مسافر سرپا یا ایستاده وجود ندارد و نرخ کرایه آن نیز تابعی از کرایه‌ سرویس‌های دربستی بوده و دارای مصوبه شورای شهر است.

اما طرح این موضوع به توضیحات سنندجی ختم نشد و واکنش‌های زیادی در پی داشت؛ پیروز حناچی شهردار تهران با انتشار توییتی اعلام کرد «خبر و بحث‌های جانبی مطرح شده درباره فروش صندلی‌های اتوبوس غلط است و موضوعیت ندارد. در تماسی با معاون حمل و نقل اکیدا به وی دستور دادم از اجرای هر طرحی که موجب نگرانی شهروندان شود خودداری کنند».

 

اتوبوس



محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران نیز ضمن تکذیب این ادعا گفت: هیچ طرحی برای افزایش هزینه به شهروندانی که از اتوبوس استفاده می‌کنند نداریم و بلیت اتوبوس هم تا پایان امسال ریالی افزایش نخواهد یافت.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه توضیح نامناسب و شیطنت یک خبرگزاری در فضای ملتهب فعلی باعث بدفهمی از یک ایده استارت‌آپی شد، گفت: اصلا شهرداری قرار نیست چیزی را در خدمات موجود خود تغییر دهد. بلکه یک شرکت خصوصی تقاضای راه‌اندازی یک سیستم اتوبوس‌رانی اینترنتی داده که می‌تواند بخشی از مینی‌بوس‌های نو و احتمالا سرویس‌های دربستی موجود را با استفاده از اپلیکیشن به ظرفیت موجود حمل‌ونقل عمومی اضافه کند.

معاون شهردار تهران افزود: این ایده شبیه کاری است که در تاکسیرانی اینترنتی انجام می‌شود. با این تفاوت که اتوبوس دنبال مسافر نمی‌رود، بلکه در ایستگاه خاص آن‌ها را سوار می‌کند. تعداد مسافر هم حداکثر باید به تعداد صندلی‌های اتوبوس یا مینی‌بوس باشد.

وی در پایان تصریح کرد: بار دیگر تاکید می‌کنم که کسی بیخود نگرانی درست نکند. اتوبوسرانی چه خصوصی و چه بی‌آرتی حق ندارد یک ریال به قیمت بلیتش اضافه کند. خطوط موجود اتوبوسرانی و صندلی‌ها هم متعلق به همه مردم است و هیچ‌کس حق ندارد چه با پول و چه بدون پول، صندلی اتوبوس‌های فعلی را رزرو یا اختصاصی کند.

معاون شهردار تهران در حالی این موضوع را تکذیب کرد که توضیحات سنندجی نشان‌ می‌دهد آنچه قرار است در ماه جاری عملی شود فراتر از یک پیشنهاد است و مقدمات اجرای پایلوت آن فراهم شده است.پورسیدآقایی همچنین در حالی واکنشی تند و شتابزده به این موضوع نشان داده که در توضیحات خود نیز بخشی از جزئیات طرح را اعلام کرده و گفته است که اجرای طرح به شکل خواهد بود.

محسنی‌بندپی استاندار تهران نیز در صفحه شخصی خود نوشت «هرگونه ارائه طرح صندلی‌فروشی از سوی سازمان اتوبوسرانی شهرداری تهران بدون هماهنگی با فرمانداری، شورای شهر و هیأت تطبیق مصوبات غیرقانونی است و با متخلفین در هر جایگاهی به شدت برخورد می‌شود» و محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه در کشور ما نیز اصلا چنین طرحی قابل اجرا نیست چراکه به حمل و نقل قوی و تعداد بالای اتوبوس نیاز دارد، گفت: بنابراین با توجه به مشکلات و کمبود اتوبوس در شهر تهران، صحبت کردن از اجرای آن هم سنجیده نیست.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: در حال حاضر تهران 5 هزار و 900 دستگاه اتوبوس دارد در حالی که از برنامه تعیین شده عقب هستیم و بیش از 3 هزار اتوبوس برای کلانشهر تهران نیاز داریم بنابراین در شرایطی که مردم در اتوبوس و مترو جای نشستن ندارند طرح چنین موضوعاتی زیبنده نیست و دستاویزی برای تضعیف نظام خواهد شد.

اما سوال اینجاست که چرا مسئولان مربوطه در فضای ملتهب کنونی جامعه که ناشی از گران شدن قیمت بنزین است چنین طرحی را بدون تدبیر، هماهنگی و توضیحات روشنگرانه مطرح می‌کنند؟ زمانی که خبر ناگهانی افزایش نرخ بنزین اعلام شد یکی از انتقادهای جدی به عملکرد دولت این بود که چرا بدون آگاهی و بیان توضیحات به مردم چنین اقدام مهمی صورت گرفته است،کمترین توقع مردم این بود که پیش از اجرای طرح از چنین تصمیم مهمی آگاهی داشته باشند اکنون تجربه‌ای مشابه اقدام دولت در مدیریت شهری در حال وقوع است و مدیریت شهری بدون هماهنگی درون بخشی، بدون اطلاع شورای شهر و بدون بسترسازی مناسب، موضوعی را طرح کرده که موجی از نگرانی برای شهروندان به همراه داشته است و بسیاری از آنها این دغدغه را دارند که آیا تنها وسیله‌ای که نسبت به مترو و تاکسی برایشان ارزان‌تر تمام می‌شود نیز قرار است با افزایش قیمت همراه باشد؟

منبع: تسنیم

کد خبر 118695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha