کد خبر 118734
۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
مرگ ۱۱هزار نفر در تصادفات ۷ ماه ابتدای امسال

پرشین خودرو: سالانه ۱۷ هزار نفر از هم وطنان در تصادفات جاده‌ای کشته و بیش از ۳۷۰ هزار نفر دیگر مجروح می‌شوند.

به گزارش پرشین خودرو، سید حسین میرشفیع در نشست خبری گفت: گرچه عواملی، چون خودرو، جاده و محیط روی بروز تصادفات اثر گذارد اما فرهنگ رانندگی و عوامل انسانی در ۹۰ درصد تصادفات اثرگذار است و به صورت خالص، ۶۰ درصد تصادفات بر اثر ضعف فرهنگ ترافیکی رخ می‌دهد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی همچنین افزود: خیران راه و ترابری در سال‌های گذشته در زمینه ارتقای زیرساخت‌های جاده‌ای همکاری خوبی با دستگاه‌های دولتی داشته اند که از جمله می‌توان به تکمیل راه‌های روستایی، شناسایی هزار و ۵۰۰ نقطه پرحادثه و رفع با اولویت ۲۴۰ نقطه پرحادثه، بهسازی مساجد و استراحت گاه‌های بین راهی، کمک به تکمیل و تجهیز پایگاه‌های امدادی و آشکارسازی وسایل نقلیه از جمله موتورسیکلت‌ها و همچنین طراحی راه‌های جدید و اقدامات اصلاح مهندسی اشاره کرد.

وی افزود: این انجمن همچنین با همکاری مهندسان مشاور ممیزی ۵۰۰ کیلومتر از راه‌های کشور از نظر ایمنی را تقبل کرده و آماده حمایت از پایان نامه‌های دانشگاهی با موضوع ایمنی راه هاست.

 

حوادث رانندگی


میرشفیع، ارتقاء ایمنی ترافیک با هدف کاهش سوانح جاده‌ای را زمینه جدید فعالیت انجمن خیران راه و ترابری دانست و گفت: وزیر راه و شهرسازی هم بر لزوم استفاده از ظرفیت خیرین در کاهش تلفات و مجروحان جاده‌ای تاکید ویژه‌ای دارد.


به گفته مدیرعامل انجمن خیرین راه و ترابری، به زودی نقاط حادثه خیز در نرم افزار‌های موبایلی نظیر نشان هم مشخص می‌شود و همچنین قرار است در آینده‌ای نزدیک اعلام تصادفات از بستر تلفن همراه نیز عملیاتی شود که نقش موثری در کاهش زمان رسیدن دستگاه‌های امدادی به نقاط حادثه خواهد داشت.


وی همچنین در باره ی استاندارد تلفات جاده‌ای در مقایسه با کشور‌های توسعه یافته گفت: گرچه ما معتقدیم حتی یک کشته هم در تصادفات جاده‌ای زیاد است اما با توجه به اینکه در کشور‌های دیگر آمار تلفات تصادفات، نزدیک به ۵ در صدهزار نفر است در کشور ما هم حداکثر ۴ هزار تلفات جاده‌ای در سال آمار عادی محسوب می‌شود با این وجود بر اساس آمار پزشکی قانونی، فقط در ۷ ماه ابتدای امسال، ۱۱ هزار نفر از هم وطنان در تصادفات جاده‌ای کشته و ۲۲۸ هزار نفر نیز مجروح شده اند.


میرشفیع افزود: فقط در ده سال گذشته ۱۸۵ هزار نفر از هم وطنان ما کشته شده اند که بسیار فراتر از آمار تلفات ناشی از زمین لرزه هاست اما متاسفانه چندان توجهی به ارتقاء ایمنی و کاهش تلفات نمی‌شود درحالی که با هر یک نفر کشته، ممکن است یک خانواده بی سرپرست شود و سالانه ۳ تا ۴ هزار نفر از فرزندان این کشور یتیم و بدون سرپرست می‌شوند.


مشاور وزیر راه و شهرسازی افزود: در گذشته تلفات در راه‌های روستایی ۱۳ درصد کل کشور بود که به ۱۰ درصد کاهش یافته است درحالی که میزان راه‌های آسفالته روستایی از ۷۰ به ۱۱۰ هزار کیلومتر افزایش یافته است و با توجه به اینکه شرایط مهندسی این راه‌ها مناسب نیست و اکثرا محل عبور حیوانات و همچنین وسایلی نظیر تراکتور و موتور سیکلت است بخش مهمی از تلفات انسانی در این جاده‌ها رخ می‌دهد.


وی تصریح کرد: میزان تلفات استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و فارس که بیشترین روستا‌ها را دارد همچنان از میانگین کشوری بالاتر است.

منبع: خبرگزاری صداو سیما

کد خبر 118734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha