ممنوعیت واردات خودرو در سال 99 قطعی است / ابهامات مربوط به درآمد دولت از محل خروج خودروهای فرسوده

پرشین خودرو : با توجه به حذف درآمد حاصل از واردات خودرو در لایحه بودجه سال 99، ممنوعیت واردات خودرو در سال آینده قطعی است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اعلام این مطلب افزود : با توجه به اینکه در لایحه بودجه سال 99، هیچ درآمدی از محل واردات خودرو برای سال آینده در نظر گرفته نشده است بنابراین دولت برنامه ای برای واردات خودرو ندارد و سال آینده نیز ممنوعیت واردات خودرو ادامه خواهد داشت.


مهدی دادفر تصریح کرد: در شرایطی که سهل الوصول ترین نوع درآمد دولت، درآمد از محل واردات خودرو است اما متاسفانه دولت در بودجه سال آینده این موضوع را مورد نظر قرار نداده است.


وی همچنین با توجه به بند مربوط به درآمد حاصل از وضع عوارض از افزایش 10 درصدی ارزش گمرکی خودروهای بنزین سوز در لایحه بودجه سال آینده گفت : در حالی منابع درآمدی دولت از محل واردات خودرو در سال آینده مسدود است که دولت در بخشی از لایحه به درآمد 300 میلیارد ریالی اشاره کرده است که محل درآمدی آن کاملا مبهم است.

 

مهدی دادفر


دادفر با اشاره به توقف حدود 5 هزار خودرو در گمرکات ، تحقق درآمد حاصل از وضع عوارض از افزایش 10 درصدی ارزش گمرکی خودروهای بنزین سوز را از این بخش ممکن دانست و خاطر نشان کرد : این رقم به طور قطع نمی‌تواند از محل واردات خودرو در سال آینده باشد، زیرا در صورت واردات خودرو درآمد دولت از این محل رقمی بیش از این ارقام خواهد بود .

این مقام مسئول در انجمن واردکنندگان خودرو در همین زمینه به درآمد دولت از محل واردات خودرو در سال 96 اشاره کرد و به پرشین خودرو اظهار داشت : در سال 96 در آمد دولت از محل واردات خودرو برای 75 هزار دستگاه خودرو حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار بود که با محاسبه 75 درصد این عدد، رقمی بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان حداقل درآمد دولت از محل عوارض واردات خودرو است که البته شامل مالیات شماره گذاری و مالیات بر نقل و انتقال خودرو و دیگر بندهای درآمدی از محل خودرو نیز نمی شود.

دادفر همچنین با اشاره به برخی ابهامات مربوط به بندهای درآمدی دولت در لایحه بودجه و درآمد از محل اسقاط خودرو در سال آینده به خبرنگار پرشین خودرو ،گفت : در لایحه بودجه سال 99 علاوه بر نامشخص بودن محل درآمد حاصل از وضع عوارض از افزایش 10 درصدی ارزش گمرکی خودروهای بنزین سوز ، موضوع در آمد 200 میلیارد ریالی دولت از محل خروج خودروهای فرسوده نیز با ابهام همراه است.

وی با طرح این سوال که خودروهای فرسوده به عنوان محل درآمدی در بودجه سال آینده را چه کسی می خواهد از رده خارج کند ؟ افزود : در صورتی که دولت واردات 20 هزار دستگاه خودرو را با ارزشی بالغ 480 میلیون دلار در لایحه بودجه سال آینده در نظر می گرفت درآمد مستقیم دولت از این بخش چیزی بالغ بر 8 هزار میلیارد تومان بود در حالی که 132 هزار دستگاه خودرو فرسوده را نیز می توانست از رده خارج کند در واقع با ارزبری 480 میلیون دلاری این امکان برای دولت وجود داشت که به طور مستقیم 8 هزار میلیارد تومان از محل عوارض واردات خودرو کسب درآمد کند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پایان خاطرنشان کرد: با لایحه بودجه پیشنهادی دولت و حذف درآمد از عوارض واردات خودرو عملا واردکنندگان در سال آینده تعطیل خواهند شد این در حالی است که فرایند واردات و خدمات در این بخش برای مردم تبعات خوبی نخواهد داشت و سطح کیفیت خدمات خودروهای وارداتی به شدت در سال آینده نزول خواهد کرد.

کد خبر 118753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha