کد خبر 118762
۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲
کارت سوخت به تنهایی مانع قاچاق نیست

پرشین خودرو: معاون وزیر نفت: کارت سوخت بدون سیاست‌های قیمتی و یا غیرقیمتی، باعث مدیریت مصرف و مانع قاچاق نمی‌شود.

به گزارش پرشین خودرو، علیرضا صادق‌آبادی با بیان اینکه پس از آنکه سیاست تک نرخی شدن قیمت بنزین از سوی دولت ابلاغ شد، تمایل مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی کاهش یافت، گفت: این مسئله باعث نشد تا صدور کارت سوخت متوقف شود.


وی با بیان اینکه پس از اعلام سیاست تک نرخی در اوایل دهه نود، سه گزینه پیش روی وزارت نفت قرار گرفت افزود: محدود بودن تعداد کارت سوخت جایگاهداران، ایجاد صف‌های طویل و نارضایتی مردم در جایگاه‌ها را به دنبال داشت. بنابر این "ادامه وضع موجود"، "حذف سامانه هوشمند سوخت از روند سوختگیری"، "افزایش تعداد کارت جایگاه داران" به عنوان سه گزینه پیش روی وزارت نفت قرار گرفت.


صادق آبادی ادامه داد: با توجه به اینکه گزینه اول نارضایتی مردم را در پی داشت، مناسب تشخیص داده نشد، همچنین با توجه به اینکه استفاده از سامانه هوشمند سوخت به منظور سوختگیری و زنده نگه داشتن آن همواره مورد تاکید وزارت نفت بوده است، این گزینه نیز رد شد.

 

بنزین


مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه تنها راه حل موجود برای اینکه هم رضایت مردم را در پی داشته باشد و هم سوختگیری با کارت هوشمند سوخت انجام شود، انتخاب گزینه سوم بود، افزود: علاوه بر تولید کارت سوخت، در این سال‌ها حدود ۲ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال نیز برای تعمیر، نگهداشت و بروزرسانی سامانه هوشمند سوخت هزینه شده است.


معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش افزود: همچنین در این مدت هیچ جایگاهی بدون اینکه به سامانه هوشمند سوخت متصل باشد، اجازه دریافت سوخت و سوختگیری نداشته و حتی وزیر نفت با درخواست جایگاه‌های تازه تاسیسی که تقاضا داشتند بدون اتصال به این سامانه سوخت دریافت کنند، مخالفت کرده است.


وی با تاکید براینکه آمار و مستندات ثابت می‌کند وزارت نفت هرگز کارت هوشمند سوخت را حذف نکرده است، بلکه در عمل اهتمام کاملی به استفاده و به روزرسانی سامانه هوشمند سوخت داشته است، گفت: ادعا‌هایی که اخیرا مطرح می‌شود مبنی براینکه وزارت نفت اقدام به حذف کارت سوخت نموده است درست نیست.


معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با بیان اینکه صدور کارت سوخت هیچ گاه متوقف نشده است، گفت: در شش سال گذشته ۱۷ میلیون کارت سوخت تولید و توزیع شده است که از این تعداد ۷ میلیون کارت المثنی و ۱۰ میلیون کارت برای خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های نوشماره بوده است.

صادق آبادی در بخش بعدی صحبت‌های خود با بیان اینکه وجود کارت سوخت به تنهایی نمی‌تواند از افزایش مصرف یا افزایش قاچاق سوخت جلوگیری کند تاکید کرد: برای کاهش مصرف، باید سیاست قیمتی، سیاست غیر قیمتی یا ترکیبی از هر دو اجرا شود.


وی در توضیح بیشتر این موضوع افزود: سیاست قیمتی به این معناست که افزایش قیمت منتهی به کاهش مصرف بشود، سیاست غیر قیمتی نیز شامل توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و یا بالا بردن فناوری خودرو‌ها می‌شود.


وی گفت: چنانچه مردم بتوانند به صورت نامحدود و با قیمت هزار تومان با کارت سوخت شخصی سوختگیری کنند، هیچ کدام از سیاست‌های قیمتی و غیر قیمتی لحاظ نشده که بتواند به کاهش مصرف سوخت منجر شود.


صادق آبادی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۵، قیمت بنزین در فوب خلیج فارس، ۹۹۲ تومان و در داخل کشور هزار تومان بوده است، گفت: بنابراین قاچاق این فراورده صرفه اقتصادی نداشته و مصرف بنزین در سال مذکور ۷۵ میلیون لیتر در روز بوده است.


به گفته وی اگر رشد مصرف سالانه بنزین را ۸ درصد در نظر بگیریم، متوسط مصرف بنزین کشور در سال ۹۸، به ۹۵ میلیون لیتر می‌رسد که با توجه به متوسط مصرف ۹۶ میلیون لیتری بنزین در سال جاری -تا قبل از سهمیه بندی- ظرفیت قاچاق بنزین حداکثر یک میلیون لیتر در روز بوده است.


صادق آبادی افزود: از آنجایی که قاچاقچیان به دنبال حاشیه سود بالا هستند و با توجه به اینکه قیمت گازوییل یک سوم قیمت بنزین در داخل بوده، اما در خارج مرزها، هم قیمت بنزین به فروش می‌رود، طبیعی است که قاچاقچیان به قاچاق گازوییل تمایل بیشتری داشته باشند. میزان کشفیات قاچاق هم شاهد این مدعاست که سهم بنزین در مقایسه با گازوییل بسیار ناچیز است.


صادق آبادی ادامه داد: افزون بر این موارد، حمل و نقل بنزین به دلیل اشتعال سریع، خطرناک‌تر از گازوئیل است، پس این مورد نیز دلیلی است برای اینکه قاچاقچیان به قاچاق گازوییل روی بیاورند.


وی با اشاره مجدد به اینکه بنا بر آمار، ۹۷ درصد مکشوفات قاچاق، متعلق به گازوییل و نفت سفید است، افزود: گازوییل در تمام این سال‌ها با کارت سوخت ارائه می‌شده است و حتی همان میزان اندک قاچاق بنزین نیز در استان‌هایی انجام می‌شده که ارائه بنزین به خودرو‌ها بدون کارت سوخت شخصی امکان پذیر نبوده، بنابراین کارت سوخت به تنهایی نمی‌تواند مانع افزایش مصرف و یا قاچاق سوخت شود.


معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه کارت سوخت تنها یک وسیله برای سهمیه بندی است، تصریح کرد: کارت سوخت بدون سیاست‌های قیمتی و یا غیر قیمتی، باعث مدیریت مصرف سوخت نمی‌شود و طبق آمار از قاچاق آن نیز جلوگیری نمی‌کند.

منبع: خبرگزاری صدا وسیما

کد خبر 118762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha