کد خبر 118796
۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶
افزایش قیمت بنزین بر بازار ارز اثر گذاشت

پرشین خودرو: یک کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه افزایش قیمت دلار ریشه سیاسی دارد، گفت: تورم افزایش قیمت بنزین اثر خود را در بخش‌های مختلف گذاشته و رشد قیمت دلار نیز به‌خاطر افزایش ۳برابری قیمت بنزین است.

به گزارش پرشین خودرو، سید بهاءالدین حسینی هاشمی، در خصوص دلایل افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، اظهار داشت: بازار ارز تابع عرضه و تقاضاست و هر زمان یکی از این متغیرها تغییر کند، قیمت ارز نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد، هرچند افزایش قیمت دلار در هفته‌های اخیر دلیل اقتصادی و علمی ندارد و بیشتر ریشه سیاسی دارد.


وی با تأکید بر مشخص بودن منابع ارزی ایران، افزود: بازیگران ارزی نیز در بازار شناخته‌شده‌اند؛ ضمن آنکه بازار ارز از وقایع داخلی و خارجی تأثیر می‌پذیرد، بنابراین زمانی که دولتی‌ها رسماً اعلام می‌کنند که "اداره کشور مشکل است و بدون نفت نمی‌توانیم اداره کنیم"، به بازار سیگنال منفی داده می‌شود.


این کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به اینکه محدودیت‌ها برای نقل و انتقال ارز نیز در نوسان قیمتی دلار مهم است، گفت: بازار نیما در ماه‌های اخیر درحال تقویت بود ولی بعد از تغییر شرایط برای عرضه ارز در این بازار، استقبال کم و بعد از آن در مقطعی قیمت‌های بازار آزاد از نیما ارزانتر شد.

 

ارز



وی با بیان اینکه تقاضاهای نیمایی در هفته‌های اخیر به‌سمت بازار آزاد رفت، تصریح کرد: همچنین مشخص شدن درآمدهای ارزی در بودجه 99، پایان سال میلادی، زمان واریز شهریه‌های دانشگاهی برای ترم جدید، مسافرت‌های نوروزی، دورنمای منابع ارزی، صادرات نفت و البته افزایش قیمت بنزین از دیگر دلایل افزایش قیمت دلار در هفته‌های اخیر است.

حسینی هاشمی راجع به اهمیت افزایش قیمت بنزین در تشدید نوسانات ارزی گفت: افزایش قیمت بنزین تأثیر زیادی روی سایر قیمت‌ها دارد هرچند دولت تلاش دارد از طریق سرکوب قیمت‌ها مانع از افزایش قیمت کالا و خدمات بعد از افزایش قیمت بنزین شود ولی در این زمینه چندان موفق نبوده است.

این فعال اقتصادی با تصریح به تورم 8ــ9درصدی افزایش قیمت بنزین در سایر کالاها و خدمات، ادامه داد: هرچند اعلام شده بعد از افزایش قیمت بنزین، صرفه‌جویی 20ــ30 میلیون لیتری در مصرف بنزین داشتیم، بنابراین دولت می‌تواند تدابیری برای افزایش صادرات بنزین به کشورهای همسایه و ورود درآمدهای ارزی جدید به کشور داشته باشد تا از این طریق بازار ارز هم به آرامش برسد.

وی ضمن تأکید بر اینکه اقتصاد به‌شدت تحت تأثیر آرامش سیاسی است، افزود: چالش‌های داخلی تأثیر مستقیم در بازار ارز دارد، بنابراین اتفاقاتی که در هفته‌های اخیر رخ داد بی‌تأثیر در رفتار مردم و نگرانی‌ها در خصوص آینده قیمت‌ها نبوده است.

منبع: تسنیم

کد خبر 118796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha