۱ میلیون و ۴۰۰ هزار خودروی عمومی گازسوز می‌شود

پرشین خودرو: مدیر عامل شرکت ملی پالایش نفتی گفت: بعد از مصوبه شورای اقتصاد که تا سقف ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای تبدیل خودرو‌های عمومی به خودرو‌های دو گانه سوز هزینه کند تا یکسال آینده این تعداد خودرو گازسوز خواهد شد.

به گزارش پرشین خودرو، علیرضا صادق آبادی  در حاشیه مراسم امضاء تفاهم نامه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با شرکت ایران خودرو با هدف توسعه ناوگان دوگانه سوز گفت: بر اساس این تفاهمنامه قرار بر این شده است وزارت نفت تفاوت قیمت خودرو‌های تک سوز به دوگانه سوز را پرداخت کند.


وی افزود: بر همین اساس امروز با شرکت ایران خودرو تفاهم نامه‌ای امضا شد تا در ازای تولید خودرو‌های دوگانه سوز این تفاوت را که از ۳۳۰ تا ۴۴۰ دلار خواهد بود، وزارت نفت پرداخت کند.


معاون وزیر نفت در توضیح بیشتر این تفاهم نامه افزود: اجرای این تفاهم نامه به این شکل است که یک بانک به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی وام می‌دهد، ما نیز بازپرداخت اصل و فرع آن را متعهد می‌شویم در ادامه شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به کارخانه‌های خودروسازی و کارگاه‌های تبدیل هزینه گازسوز کردن خودرو‌ها را از این محل پرداخت می‌کند.

 

گازسوز


وی با بیان اینکه بدین ترتیب هزینه گازسوز کردن خودرو‌ها برای مصرف کننده نهایی کمک بلاعوض خواهد بود، افزود: ما نیز از محل صادرات بنزین صرفه جویی شده این هزینه را جبران خواهیم کرد.


وی با بیان اینکه پیش بینی‌ها این است که با گازسوز کردن یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودروی عمومی روزانه حدود ۱۰ میلیون لیتر بنزین صرفه جویی خواهد شد، گفت: اگر قیمت صادراتی هر لیتر بنزین را ۵۰ سنت در نظر بگیریم روزانه حدود ۵ میلیون دلار، ماهیانه ۱۵۰ میلیون دلار، و سالانه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار درآمد عاید کشور می‌شود که ارزش ریالی آن حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.


وی با بیان اینکه سرمایه گذاری دولت در این طرح ۶۵۰۰ میلیارد تومان است گفت: بدین ترتیب بازگشت سرمایه با اجرای این طرح ۳ یا ۴ ماهه خواهد بود.


مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در تشریح فواید بیشتر این طرح گفت: با اجرای این طرح هم کمکی به مصرف کننده خواهد شد هم هزینه‌های حمل و نقل عمومی در زمینه بار و مسافر کاهش خواهد یافت.


صادق آبادی افزود: اجرای این طرح از نظر زیست محیطی نیز مفید بوده و ما می‌توانیم سوخت پاک را جایگزین مصرف بنزین کنیم.


وی زمان اجرای این طرح را حدود یک سال اعلام کرد و افزود: هم اکنون ظرفیت تکمیل خودرو‌های بنزینی به دوگانه سوز حدود ۲۰۰ هزار دستگاه است که تبدیل یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو حدود یک سال زمان خواهد برد.

منبع: خبرگزاری صداو سیما

کد خبر 118804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha