تفاهم نامه همكاری ایران خودرو و شركت ملی پخش فرآورده های نفتی امضا شد

پرشین خودرو: به منظور اجرای مصوبه شورای اقتصاد در زمینه ارایه تسهیلات برای افزایش ظرفیت تولید خودروهای دوگانه‌سوز، تفاهم نامه همكاری میان ایران خودرو و شركت ملی پخش فرآورده های نفتی امضا شد.

به گزارش پرشین خودرو، مدیرعامل ایران خودرو در مراسم انعقاد این تفاهم نامه از آمادگی كامل این خودروساز برای توسعه ظرفیت های تولید خودرو با موتورهای گازسوز و كم مصرف خبر داد.

فرشاد مقیمی گفت: ایران خودرو و شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هر دو به دنبال تحقق اهداف مشتركی در زمینه كاهش مصرف سوخت و آلایندگی‌ها و اقتصادی كردن فعالیت حمل و نقل كشور هستند كه ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین خودروساز كشور آمادگی دارد در كارگروه‌های مشترك تصمیمات را عملیاتی و اجرایی كند.

وی تولید و عرضه محصول ون وانا با موتور گازسوز ای.اف.7 را یكی از اقدامات موثر در كاهش آلایندگی ها برشمرد و گفت: این خودرو از منظر اقتصادی، امكانات و كیفیت صرفه بالایی برای مصرف كننده دارد كه ون‌های موجود در بازار فاصله زیادی با آن دارند.

مدیرعامل ایران خودرو استفاده از سوخت گاز در حمل و نقل نیمه سنگین و سنگین را از دیگر نیازهای جامعه برشمرد و گفت: اقدامات اولیه در این زمینه آغاز شده و با توجه به تجربه موفق در بخش سواری،‌ در این بخش نیز می‌توانیم دستاوردهای قابل توجهی را كسب كنیم.

 

ایران خودرو



در این مراسم معاون وزیر نفت و مدیرعامل شركت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز از تصویب پرداخت تا سقف6 هزار و 500 میلیارد تومان از محل صرفه جویی تولید خودروهای گازسوز و یا تبدیل خودروهای بنزینی به گازسوز در شورای اقتصاد خبر داد.

علیرضا صادق آبادی گفت: این كمك بلاعوض به خودروهای عمومی شامل تاكسی های سدان،‌ ون،‌ وانت ها و مسافربرهای شخصی اختصاص خواهد یافت كه هدف اصلی، كاهش هزینه های حمل و نقل بار و مسافر است. وی از كاهش مصرف روزانه 24 میلیون لیتر مصرف بنزین پس از سهمیه بندی خبر داد و گفت: با تولید و یا تبدیل یك میلیون و 400 هزار خودرو گازسوز دست كم 10 میلیون لیتر مصرف بنزین كاهش خواهد یافت كه سرمایه گذاری‌های صورت گرفته از محل صادرات این صرفه جویی به زودی جبران خواهد شد.

در این جلسه گزارشی از برنامه ها و اقدامات ایران خودرو در زمینه توسعه ظرفیت تولید محصولات دوگانه سوز ارایه شد. ون وانا، تاكسی سمند و وانت آریسان گازسوز مهم ترین محصولات ایران خودرو در بخش خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی و نیمه سنگین است.

تولید محصول ون و جایگزینی با ون‌های فرسوده فعلی یكی از پروژه های مهم در كاهش آلایندگی ها و مصرف سوخت است. در گام نخست ایران خودرو نسبت به جایگزینی 10 هزار خودروی ون فرسوده با ون وانا با موتور پایه گازسوز ای.اف.7 اقدام خواهد كرد. این تعداد براساس خواست متقاضیان قابل افزایش است.

از مزایای این خودرو استفاده از موتور ملی است كه با دارا بودن استاندارد یورو 5 تمامی استاندارد آلایندگی و مصرف سوخت را پاس می كند. قدرت موتور نسبت به نوع بنزینی بالاتر بوده و اختلاف میان قیمت بنزین و گاز صرفه اقتصادی قابل توجهی را برای مصرف كننده دارد. با توجه به سطح بالای خودكفایی، كاهش ارزبری و اشتغال زایی دستاوردهای جانبی تولید این خودرو است.

از دیگر اقدامات صورت گرفته در مسیر افزایش رضایت مشتریان، انتقال مخزن گاز دو خودروی كار ون وانا و وانت آریسان به بخش كفی است كه از اشغال فضای مفید برای كاربر جلوگیری می كند. پروژه انتقال مخزن گاز به كفی در خودروهای سواری نیز در دست اقدام است.

همچنین افزایش ظرفیت مخزن گاز به 300 كیلومتر پیمایش درحال اجراست كه این رقم در گام بعدی تا 400 كیلومتر افزایش خواهد یافت به این ترتیب با كاهش دفعات مراجعه به مراكز سوخت گیری وضعیت خدمت رسانی در جایگاه ها نیز بهبود خواهد یافت.

کد خبر 118806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha