نتایج آماری آزمون آلایندگی لزوما منجر به توقف شماره گذاری نمی شود

پرشین خودرو: در فرآیند نمونه برداری و نظارت ادواری بر خطوط تولید خودروسازان به هر میزان نمونه های بیشتری از تولیدات یک خودروسازی در نتایج آماری آزمون آلایندگی رد شود؛ حاکی از آن است که تولیدات این خودروساز در حوزه آلایندگی پایداری کمتری داشته است اما لزوما این آمار منجر به توقف شماره گذاری این تولیدات نمی شود.

قائم مقام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران(ISQI)، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: در آزمون آلایندگی تولیدات شرکتهای خودروسازی، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد بر اساس میزان آلایندگی خودروها، میانگینی از میزان سوخت مصرفی و آلایندگی تمام خودروهای تولیدی در کشور را محاسبه و در گزارشی هر ساله منتشر می کند.

سعید تاجیک افزود: در نظارت ادواری بر آلایندگی خودروهای تولیدی در کشور، از فرایند تولید خودروسازان نمونه برداری و در آزمایشگاههای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد مورد تست قرار می گیرد که در صورت پاس نمودن استاندارد آلایندگی مجوز شماره گذاری برای تولیدات خودروسازان صادر می شود.

به گفته وی استاندارد آلایندگی خودروهای داخلی هم اکنون یورو4 است بنابراین خودروهایی که در کشور تولید می شود باید استاندارد آلایندگی یورو4 را پاس کنند.

تاجیک تاکید کرد: نظارت بر آلایندگی خودروهای تولیدی در کشور در طول سال و به صورت دوره ای با نمونه برداری از فرایند تولید خودروسازان انجام می شود و در صورت وجود مشکل مجوز شماره گذاری تولیدات شرکتها ابطال می شود.

قائم مقام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در ادامه توضیح داد: در اعلام نتایج میزان آلایندگی شرکتهای خودروساز عملا رده بندی وجود ندارد و شرکتها یا استاندارد یورو 4 را پاس می کنند و یا اینکه به لحاظ میزان انتشار آلایندگی قابلیت پاس کردن استاندارد یورو4 را نخواهند داشت که در این صورت مجوزی برای شماره گذاری دریافت نخواهند کرد.

تاجیک خاطر نشان کرد: در این بررسی همچنین برای هر کدام از آلاینده های CO2 ، CO ، HC و NOX مطابق با استاندارد یورو 4 سطحی از آلایندگی مشخص و در جدولی اعلام شده است بنابراین اعداد و ارقامی که شرکت بازرسی و کیفیت در گزارش آلایندگی خودروها هر ساله منتشرمی کند بر همین اساس است.

وی در ادامه و در توضیح نتایج آماری آزمون آلایندگی خودروها در مرحله COP به خبرنگار پرشین خودرو گفت : صدور مجوزها، تایید نوع یک محصول پیش از شماره گذاری اولین نمونه تولیدی توسط شرکت های خودروساز دریافت و پس از آن محصول در مرحله تولید قرار می گیرد به همین جهت نمونه برداری هایی که به صورت دوره ای از خط تولید خودروسازان با هدف تطبیق با نمونه اولیه انجام می شود اصطلاحا مرحله COP ( تطابق تولید ) است که البته همه تولیدات در آزمون های آلایندگی در مرحله COP باید استاندارد آلایندگی یورو4 را پاس نمایند.

 

نتایج آزمون های آلایندگی


این مقام مسئول در شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد همچنین به نتایج آماری آزمون آلایندگی خودروهای شرکت زامیاد در مرحله COP در سال 97 اشاره و عنوان کرد : گرچه براساس این جدول 59 درصد از تولیدات این شرکت آزمون های آلایندگی را پاس کرده، و 41 درصد نمونه ها در آزمون های آلایندگی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران(ISQI) رد شده است اما با توجه به اینکه در آزمون آلایندگی تولیدات شرکتهای خودروساز در مرحله COP، حجم تولید نیز مهم است لزوما اعلام این آمار منجر به توقف شماره گذاری این میزان از تولیدات نمی شود.

تاجیک افزود: هر چند به هر میزان نمونه های بیشتری از تولیدات این شرکت در آزمون آلایندگی رد شود نشان از آن است که تولیدات این شرکت خودروساز در حوزه آلایندگی پایداری کمتری داشته است.

وی در پایان با اشاره به جدول میانگین وزنی انتشار CO2 در نتایج آزمون آلایندگی شرکت های خودروساز در سال 97 و رتبه اول شرکت زامیاد در میزان انتشار آلایندگی CO2 گفت: در استاندارد آلایندگی سطحی برای آلایندگی CO2 مشخص شده است که بر اساس این جدول برخی از شرکتهای خودروساز با وجود پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو4، به لحاظ وزنی انتشار آلایندگی CO2 تولیدات این شرکتها بیشتر است اما شرکتی نیز در همان سطح استاندارد یورو4 آلایندگی، میزان انتشار CO2 تولیداتشان کمتر است اما در نهایت تمام این شرکتها در سطح استاندارد آلایندگی یورو4 قرار دارند؛ در واقع حد استاندارد توسط این شرکت پاس شده اما در سطح آلایندگی یورو4 ، تولیدات این شرکت آلایندگی بیشتری را در مقایسه با تولیدات دیگر شرکتهای خودروساز داشته است.

 

میانگین وزنی انتشار CO2

کد خبر 118824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha