راه‌اندازی خط دریایی چابهار - مسقط تا 2ماه آینده

پرشین خودرو: معاون اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: تا دو ماه آینده با اختصاص یارانه‌ای از سوی بنادر و سازمان دریانوردی، خط مسافری دریایی چابهار - مسقط راه‌اندازی می‌شود و گردشگری دریایی در سواحل استان خواهیم داشت.

به گزارش پرشین خودرو، تعدادی از خبرنگاران رسانه‌های جمعی صبح امروز از بنادر شهید بهشتی چابهار و بندر شهید کلانتری بازدید کردند.

در حاشیه این بازدید معاون اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در بندر چابهار دو مجموعه بندری شامل بندر شهید کلانتری و بندر شهید بهشتی داریم.

سید حسن ابراهیمی افزود: در بندر شهید کلانتری 5 پست اسکله داریم که 4 اسکله مربوط به ارائه خدمات به شناورهای سنتی و کوچک و خدماتی و اسکله شماره 5 مربوط به کانتینر فیدر با ظرفیت کمتر از 30 هزار تن است.

وی ادامه داد: کشتی‌های برای ورود به بندر باید از مناطق پرعمق وارد شوند و آبخور 10 تا 16 متر لازم دارند. باید بنادر طوری طراحی شود که مسیر توسط لایروب‌ها برای عبور کشتی‌ها لایروبی شوند.

معاون اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: طول کانال بندر شهید کلانتری 3 کیلومتر مسیر دریایی بود که پس از طرح توسعه شهید بهشتی کانال شهید کلانتری در حوضچه شهید بهشتی ترکیب شد.

وی افزود: آبخور بندر شهید کلانتری 11 متر و مخصوص کشتی‌های کمتر از 200 متر است.

 

چابهار



* پیشرفت 40درصدی فاز 2 بندر شهید بهشتی

معاون اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار شامل فاز یک و دو است. در فاز دو زیرساخت اولیه هم آغاز شد است.

وی ادامه داد: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در 5 فاز اجرا خواهد شد و براساس این 5 فاز بندر شهید کلانتری به بندر شهید بهشتی متصل می‌شود.

ابراهیمی ادامه داد: فاز یک کاملا به بهره‌برداری رسیده است و تجهیزات در فاز یک کامل شده است و فاز دو نیز تا 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. دایک ایجاد شده و استحصال حاصل شده است. در فاز یک زیرسازی به اجرا رسیده و اغلب تجهیزات آمده‌اند.

وی با بیان اینکه حوضچه بندر شهید بهشتی در ضلع شمالی موج‌شکن بندر است، گفت: حوضچه شهید بهشتی 300 هکتار است که لایروبی شده و امکان پذیرش کشتی‌ها با آبخور 16.5 متر را دارد.

معاون اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: 15.8 میلیون متر مکعب لایروبی انجام شد و از محل این لایروبی دایک فاز یک و دو به میزان 203 هکتار استحصال اراضی شد.

وی گفت: امروز بندر شهید بهشتی چابهار کشتی‌های پست پاناماک با آبخور 16 متر را پهلودهی می‌کند.

ابراهیمی گفت: کانالی به طول 3 کیلومتر به عرض 300متر به وسیله بویه‌ها در بندر شهید بهشتی علامت‌گذاری شده است و از نظر علامت‌گذاری دریایی و آبخور هیچ محدودیتی برای پذیرش کشتی در مسیر شهید بهشتی نداریم.



* راه‌اندازی خط دریایی چابهار - مسقط تا دو ماه آینده

معاون اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: پیش از این خط مسافری چابهار - مسقط با کشتی با ظرفیت 240 مسافر در کلاس‌های یک ،‌دو و سه و ظرفیت حمل 40 خودرو راه‌اندازی شده بود.

وی ادامه داد: به دلیل عدم پشتیبانی برخی ارگان‌ها و بازاریابی‌ بخش خصوصی این خط غیرفعال شد.

ابراهیمی افزود: از سال گذشته مقرر شد، یارانه‌ای به بخش مسافری تخصیص یابد و در قالب قرارداد با برج اپراتور بندر شهید کلانتری به بخش خصوصی اختصاص یابد.

معاون اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان یادآور شد: به زودی خط مسافری چابهار- مسقط از اوایل بهمن ماه در بندر چابهار راه‌اندازی می‌شود.

وی همچنین گفت: قراردادی نیز با شرکت کشتیرانی خصوصی منعقد کرده‌ایم تا گردشگری دریایی در سواحل استان بین بنادر و جزایر راه‌اندازی شود.

ابراهیمی درخصوص قیمت سوخت شناورهای کوچک که بنزین سوز هستند نیز گفت: با همکاری شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی و سازمان بنادر و دریانوردی کمیته‌ای فعال تشکیل شده است تا موانع در این باره برداشته شود.

کد خبر 118829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha