قاچاق سوخت روزانه 3میلیون لیتر کاهش یافته است

پرشین خودرو: مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی گفت: با اقدامات و سیاست‌گذاری‌های انجام شده روزانه سه میلیون لیتر قاچاق سوخت کاهش یافته است.

به گزارش پرشین خودرو، محمودرضا افشاریان، با اشاره به اقدامات موثر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور بویژه در امر قاچاق سوخت، بیان کرد: این اقدامات باعث بهبود فرآیند مصرف سوخت در کشور شده است، به طوری که کاهش 20 درصدی مصرف در هشت ماهه نخست سال جاری رقم خورده است.


وی با تاکید براینکه این کاهش مصرف در واقع خوراک قاچاق سوخت را تحت کنترل درآورده است، گفت: از ابتدای سال تا پایان آبانماه در واقع دو درصد در حوزه نفت گاز، 17 درصد نفت کوره و 17 درصد نفت سفید و میزان جزئی در مصرف بنزین، کاهش رقم گزارش شده و در واقع با احتساب دلار 10 هزار تومانی بالغ بر 4 هزار میلیارد تومان در بخش مصرف فرآورده‌های نفتی صرفه‌جویی شده است.

 

قاچاق سوخت


افشاریان تصریح کرد: مسلما کاهش مصرف خوراک برای قاچاق نیز کاهش داشته است به طوری که روزانه 3 میلیون لیتر در حوزه قاچاق سوخت کاهش حاصل شده است. در سال گذشته میزان قاچاق سوخت در کشور 11.5 تا 12 میلیون لیتر بود در حالی که طبق آخرین برآوردها 8.8 میلیون لیتر سوخت از کشور قاچاق می‌شود و در واقع کاهش حدود سه میلیون لیتری در این حوزه رخ داده است.

وی با اشاره به شفاف‌سازی سهمیه سوخت سهمیه‌بگیران فرآورده‌های نفتی و افزایش 47 شاخص به 413 مورد در این راستا، این امر را یکی از اقدامات و مصوبات اثربخش و مهم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور دانست.

مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی با اشاره به جغرافیای استان مرکزی در کشور تاکید کرد: این استان یک استان ترانزیتی است و معمولا می‌تواند مبداء خوراک برای قاچاق باشد، اما عموما قاچاق از استان‌های مرزی مانند سیستان و بلوچستان و استان‌های دارای مرز آبی مانند هرمزگان و بوشهر انجام می شود و با توجه به اختلاف قیمت سوخت در کشور و خارج از کشور، این انگیزه برای قاچاق بالا می‌رود.

وی افزود: قبل از اصلاح قیمت سوخت در کشور هر لیتر بنزین هزار تومان قیمت داشت که این رقم در کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس به 10 تا 12 برابر می‌رسد و این امر ترغیب‌کننده امر قاچاق بوده است، چراکه این اختلاف قیمت سودای پرسودی را رقم می‌زند و قاچاقچیان نیز این ریسک و خطر قاچاق را به جان می‌خرند، اما با توجه به تبصره 4 ماده 18 که به زودی ابلاغ می‌شود ریسک قاچاق به 20 برابر می‌رسد.

افشاریان اظهار کرد: در نقاط مرزی که قاچاق صورت می‌گیرد، اقدامات وسیع طرح تامین معیشت خانواده‌های مرزنشین در حال انجام است که اگر به نتیجه برسد قطعا قاچاق سوخت روزی 3 تا 4 میلیون لیتر کاهش می‌یابد و در واقع میزان قاچاق سوخت در کشور به حدود 4 میلیون لیتر خواهد رسید.

مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی در خصوص انهدام باند و شرکت‌های قاچاقچی سوخت گفت: در سال گذشته یک شرکت فعال در امر قاچاق با 10 میلیون‌ لیتر فرآورده قاچاق دستگیر شد، امسال نیز در یکی از استان‌ها یک شرکت فعال دیگر دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

منبع: ایسنا

کد خبر 118841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha