پیش بینی جهش جدید قیمتی در بازار وارداتی ها در سال 99 / دولت باید تدبیر جدیدی برای بازار خودرو بیاندیشد

پرشین خودرو: یک کارشناس صنعت خودرو با توجه به اوضاع فعلی بازارتولید و نوسانات ارزی پیش بینی کرد سال آینده جهش قیمت جدیدی در بازار وارداتی ها رخ خواهد داد و مجدد بازار خودرو به اوج افزایش قیمتی که ابتدای امسال تجربه کرد باز خواهد گشت مگر اینکه دولت تدبیر جدیدی را در این زمینه بیندیشد.

مهدی دادفر در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، ضمن بیان این مطلب افزود: شاخص قیمت در بازار داخلی ها ، خودروهای وارداتی است بنابراین هر گونه دستکاری این شاخص در تمام بازار تاثیر گذار است و تنها در یک حالت آن هم با تعداد انبوه تولید و عرضه آزاد می توان شاخص بازار را تغییر داد .

وی همچنین در واکنش به رشد قیمتی در بازار خودروهای وارداتی گفت: بازار این خودروها ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارد و هر گونه نوسانات در بازار ارز بر قیمت وارداتی ها تاثیر مستقیم می گذارد ضمن اینکه به دلیل توقف واردات خودرو و از سویی نبود کالای جایگزین و مشکلات خودروسازان داخلی در بخش تولید و افزایش نرخ سوخت این اتفاقات منجر به التهاب قیمتی در بازار وارداتی شده است.

 

مهدی دادفر
 

تمایل به خرید به کالاهای با دوام بر رشد قیمت وارداتی ها

دادفر در ادامه تمایل به خرید کالاهای با دوام را در رشد قیمتی در بازار وارداتی ها موثر دانست و تصریح کرد : با وجود اینکه عمده خودروهای خارجی موجود در کشور صدی 9 تا 10 لیتر مصرف بنزین دارند اما داوم این خودروها موجب تمایل برخی از مصرف کنندگان به سرمایه گذاری بر روی کالای با دوام تر شده از این رو این جریان نیز منجر تحول قیمتی در بازار وارداتی ها شده است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو همچنین برآوردهای حاصل از اوضاع درآمدی دولتی در لایحه بودجه سال آینده و ادامه ممنوعیت واردات خودرو را از دیگر اتفاقات موثر بر بازار قیمت خودروهای وارداتی ذکر کرد و افزود : عدم ترخیص خودروهای باقی مانده در گمرک و از سویی ناامیدی از رفع ممنوعیت واردات خودرو در سال آینده از مواردی است که بدون شک بازار خودروهای وارداتی را بیش از پیش ملتهب کرده و روز به روز منجر به رشد قیمت در این بازار خواهد شد.


قیمت وارداتی ها در واکنش به نرخ ارز تا 20 درصد افزایش یافت



دادفر در ادامه رشد قیمت وارداتی ها پس از سیر صعودی نرخ دلار را بین 10 تا 20 درصد اعلام و خاطر نشان کرد : در هفته های اخیر همزمان با تاثیر جریان نرخ ارز بر بازار خودروهای وارداتی ، قیمت خودروهای هیبریدی نیز افزایش بسیار زیادی را تجربه کرد که البته این رشد قیمت با توجه به نرخ بنزین منطقی است و می تواند هزینه سوخت مصرف کنندگان را جبران می کند.



بازار پررونق هیبریدی ها موجب جهش 150 میلیونی آنها شد

به گفته وی در هفته های اخیر و به دنبال اصلاح قیمت بنزین، خودروهای هیبریدی بازار پر رونقی را یافته و تقریبا 150 میلیونی در بازار افزایش داشته است.

این کارشناس صنعت خودرو با توجه به اوضاع فعلی بازار تولید و نوسانات ارزی پیش بینی کرد سال آینده جهش قیمت جدیدی در بازار خودرو رخ خواهد داد و مجدد بازار خودرو به اوج افزایش قیمتی که ابتدای امسال تجربه کرد باز خواهد گشت مگر اینکه دولت تدبیر جدیدی را در این زمینه بیندیشد.

 

بازار وارداتی ها



پیش بینی تاثیر تولید انبوه داخلی ها بر تثبیت قیمت خودرو در بازار

دادفر در ادامه ضمن انتقاد از اجرای برخی سیاست های نادرست در تبدیل محصولاتی خارجی به کالای لوکس به خبرنگار پرشین خودرو گفت : متاسفانه سیاست گذاری های غلط در کشور خودروهای وارداتی معمولی را تبدیل به خودرو لوکس کرده است در حالی که این خودروها به هیچ وجه در دنیا لوکس محسوب نمی شوند.

وی تصریح کرد: اعمال چنین سیاست های اشتباهی موجب ارزش غیر واقعی به برخی از خودروهای عادی شده به طوری که خودروهای در رنج محصولات کیا و تویوتا را که در دنیا افراد با در آمد متوسط خریداری می کنند بواسطه این سیاست گذاری به کالایی لوکس تبدیل شدند.

این کارشناس خودرو در پایان با اشاره به ابهام جریان تولید داخل بر اوضاع بازار خودرو در سال آینده خاطر نشان کرد : باید دید آیا در صورت تولید انبوه خودروهای داخلی این جریان می تواند به سرعت تقاضای بازار را پاسخ دهد و مانع از تب قیمت در بازار خودرو در سال آینده شده و قیمت ها را تثبیت کند ؟ که اگر تولید نتواند مانع از این شرایط شود مجددا به جریان قیمتی چند ماه اخیر باز خواهیم گشت.

کد خبر 118846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha